کد خبر: 1051930
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
پس از کش و قوس‌های فراوان، پارلمان صهیونیستی به کابینه ائتلافی نفتالی بنت رأی اعتماد داد تا به ۱۲ سال نخست‌وزیری نتانیاهو پایان داده باشد؛ کابینه‌ای که با حضور خرده احزاب متعدد در آن، عنوان بی‌ثبات‌ترین کابینه را در تاریخ این رژیم به خود اختصاص داده است و هر آن می‌تواند با خروج یک حزب تک کرسی، بار دیگر از هم فرو بپاشد.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: پس از کش و قوس‌های فراوان، پارلمان صهیونیستی به کابینه ائتلافی نفتالی بنت رأی اعتماد داد تا به ۱۲ سال نخست‌وزیری نتانیاهو پایان داده باشد؛ کابینه‌ای که با حضور خرده احزاب متعدد در آن، عنوان بی‌ثبات‌ترین کابینه را در تاریخ این رژیم به خود اختصاص داده است و هر آن می‌تواند با خروج یک حزب تک کرسی، بار دیگر از هم فرو بپاشد. گروه‌های مقاومت فلسطینی در واکنش به این اقدام با بیان اینکه تغییر رهبران صهیونیستی برای آن‌ها تفاوتی نمی‌کند، به نخست‌وزیر جدید هشدار دادند که مقاومت فلسطین از مرحله سکوت مقابل جنایات اشغالگران در حق مردمش عبور کرده و سیاست چشم مقابل چشم، دندان مقابل دندان را در پیش خواهد گرفت.

پارلمان رژیم صهیونیستی یک شنبه شب با اکثریتی بسیار لرزان، نفتالی بنت را به عنوان نخست‌وزیر جدید این رژیم برگزید. به گزارش بی‌بی‌سی، نفتالی بنت با ۶۰ رأی در مقابل ۵۹ رأی مأمور تشکیل دولت جدید اسرائیل شده و سوگند یاد کرده است. بدین صورت، نفتالی بنت، سیزدهمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس سی و ششمین کابینه این رژیم شد. یائیر لاپید نیز در نشست کنست سوگند یاد کرد به عنوان دومین نخست‌وزیر جایگزین در تاریخ رژیم صهیونیستی لقب بگیرد. با روی کار آمدن بنت، ۱۲ سال نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو در اسرائیل به پایان رسید، اما او به هوادارانش وعده داد برای از قدرت راندن این کابینه «خطرناک» بکوشد. به گزارش شبکه المیادین، بر اساس توافق کابینه ائتلافی، لاپید و بنت هر دو در سیاست‌های کابینه حق وتو دارند و لاپید پس از دو سال به عنوان نخست‌وزیر فعالیت خواهد کرد.

جشن برای لرزان‌ترین کابینه
هزاران صهیونیست یک شنبه شب همزمان با نشست کنست و اعلام نخست‌وزیری نفتالی بنت، به خیابان‌های تل‌آویو آمدند و خروج نتانیاهو از قدرت بعد از سیطره ۱۲ ساله را جشن گرفتند. کابینه ائتلافی شکننده جدید رژیم صهیونیستی از هشت حزب تشکیل شده و برای نخستین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی، کابینه ائتلافی شامل حزبی است که نماینده ۲۱ درصد از اعراب ساکن در سرزمین‌های اشغالی است. کابینه جدید رژیم صهیونیستی که بی‌ثبات‌ترین کابینه در تاریخ این رژیم به شمار می‌رود در صورت خروج یکی از احزاب کوچک هم از هم فرو خواهد پاشید و مسیر برای برگزاری انتخابات پنجم در مدت دو سال فراهم می‌شود. یائیر لاپید هم که به عنوان وزیر خارجه اسرائیل انتخاب شده است، درباره توافق هسته‌ای ایران مدعی شد: «توافق هسته‌ای یک توافق بد بود؛ من با این توافق مخالف بودم و هنوز هم هستم؛ اسرائیل می‌توانست با رویکردی متفاوت، تأثیر بیشتری بر این توافق بگذارد.» لاپید ادعا کرد: «این وظیفه را به همراه نفتالی بنت، مدیریت خواهیم کرد، اما یک اصل سازماندهی وجود دارد؛ اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای، هر اقدام ممکن را انجام می‌دهد.»
بسیاری از کارشناسان معتقدند که عمر این کابینه و دوران زمامداری نفتالی بنت که وعده مخالفت سنگین با توافق هسته‌ای ایران را داده است نیز چندان بیش از چند کابینه اخیر نتانیاهو نبوده و به محض شروع اختلافات قابل پیش‌بینی میان اجزای کابینه، احتمالاً شاهد خروج برخی از آن‌ها و انحلال مجدد دولت خواهیم بود و بعید نیست به زودی دوباره شاهد فرآیند برگزاری یک انتخابات جدید در این رژیم باشیم.

سگ زرد برادر شغال
درحالی که برخی ابراز امیدواری کرده‌اند که با تغییر کابینه در سرزمین‌های اشغالی، رویکرد رژیم صهیونیستی درباره فلسطین تغییر خواهد کرد، اما گروه‌های مقاومت خلاف این ادعا نظر دارند. به نوشته خبرگزاری سما فلسطین، محمود الزهار، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به تهدید‌های نفتالی بنت علیه این جنبش اظهار کرد: «بنیامین نتانیاهو شکست خورد و در برابر غزه سقوط کرد، حالا کسی که پس از او می‌آید چگونه موفق خواهد شد.» الزهار گفت: «مقاومت فلسطین از مرحله سکوت و دریافت جنایات اشغالگران در حق مردمش عبور کرده و به مرحله چشم در برابر چشم، دندان در برابر دندان و آغازکننده ظالم‌تر است رسیده است.» او در ادامه تأکید کرد: «ما باید اظهارات رهبران جدید دولت اشغالگر را جدی بگیریم و برای آن‌ها آماده باشیم، زیرا آن‌ها پس از نبرد شمشیر قدس که آغاز و مقدمه نبرد وعده آخرت بود، به خوبی می‌دانند که در حال حاضر سرنوشت‌شان بیش از گذشته به نابودی و زوال نزدیک‌تر است.» همچنین الزهار با اشاره به «راهپیمایی پرچم‌ها» که برخی شهرک‌نشین‌ها اعلام کردند قصد دارند روز سه شنبه در شهر قدس برپا کنند، گفت: «تردید دارم آن‌ها کاری انجام دهند.» به گزارش خبرگزاری شهاب، سامی ابوزهری، از دیگر رهبران حماس هم گفت که این جنبش روی تغییر در دولت‌های رژیم صهیونیستی حسابی باز نمی‌کند، چراکه تمام دولت‌های این رژیم در سیاست قتل و مصادره حقوق فلسطینی‌ها موضع واحدی دارند». فوزی برهوم، سخنگوی حماس هم در واکنش به کابینه جدید اسرائیل گفت: «تکرار روند انتخابات اسرائیل دلیلی بر عمق بحران سیاسی همزمان با بحران امنیتی و نظامی است که نتیجه قدرت و تأثیر مقاومت فلسطین و پایداری مردم است. دولت اسرائیل به هر شکلی که باشد ماهیت تعامل ما را با آن به عنوان یک رژیم اشغالگر که باید با آن مقاومت کرد، تغییر نخواهد داد.» طارق سلمی، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی نیز تأکید کرد: «یک نظام امنیتی بر اسرائیل حاکم است که از تروریسم و تجاوز به مردم فلسطین دست نمی‌کشد. ما بر تغییر دولت‌های رژیم صهیونیستی حساب باز نمی‌کنیم.»
اظهارات رهبران مقاومت فلسطین درباره نخست‌وزیر جدید اسرائیل، در حالی است که نفتالی بنت در سخنرانی مراسم انتصاب خود در سمت نخست‌وزیری درباره جنگ اخیر غزه مدعی شد: «امیدوارم آتش‌بس اخیر حفظ شود، اگر حماس تصمیم بگیرد شهروندان ما را تهدید کند، با «دیواری از آتش» با این تصمیم مقابله خواهیم کرد.» در جنگ ۱۲ روزه غزه که با پیروزی گروه‌های مقاومت به پایان رسید، فلسطینی‌ها بیش از ۴ هزار موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کردند که این مسئله نگرانی صهیونیست‌ها را در پی داشته است. سوابق اظهاراتی بنت درباره فلسطینی‌ها حکایت از این دارد که کابینه جدید نیز همان سیاست‌های نتانیاهو را ادامه خواهد داد و درباره مسئله مقابله با مقاومت فلسطین، هیچ تفاوتی بین رهبران اسرائیلی وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار