کد خبر: 1051911
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور به مشکلات تولید، تأمین و توزیع لاستیک مورد نیاز کامیونداران در بازار اشاره کرد و گفت‌: این مشکلات همچنان پابرجاست و باید به این نکته توجه کرد که در این زمینه امنیت و معیشت کامیونداران از همه چیز مهم‌تر است و نباید به نام حمایت از تولید داخل از جیب مردم هزینه کنیم.
احمد کریمی در گفتگو با ایسنا، درباره مشکلات کامیونداران برای تأمین لاستیک مورد نیازشان در بازار اظهار کرد: در شرایط کنونی استفاده از لاستیک‌های سیمی به جای نخی مصرف بیشتر و مزیت بیشتری برای کامیونداران از نظر امنیت، کیفیت و صرفه اقتصادی دارد، اما به غیر از برند داخلی، کارخانه‌های دیگر، لاستیک‌های نخی تولید می‌کنند، البته در این زمینه اگر حقایقی را بگوییم، برخی این‌گونه تصور و برداشت می‌کنند که مخالف تولید داخلی هستیم.
وی با بیان اینکه کیفیت، ملاک اصلی برای کامیونداران است، افزود: اگر به این نتیجه برسیم که با استفاده و خرید لاستیک‌های تولید داخل، کیفیت آن برند داخلی بهتر خواهد شد مسلماً از تولید داخل حمایت خواهیم کرد، اما زمانی که شاهد کاهش کیفیت لاستیک‌های تولید داخلی در ۴۰ سال گذشته بوده‌ایم نباید به نام حمایت از تولید داخلی از جیب مردم و کامیونداران هزینه کرد و بدتر از آن امنیت جانی کامیونداران را هم به خطر انداخت.
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور ادامه داد: این مصرف‌کننده (کامیوندار) است که باید تصمیم بگیرد از لاستیک تولید داخلی باید استفاده کند یا خارجی، اما در برخی از کامیون‌های حمل مواد خطرناک و سوختی و وسایل حمل و نقل سنگین مسافری مانند اتوبوس و مینی‌بوس، کیفیت لاستیک اهمیت بالایی دارد و باید نسبت به این مسئله توجه ویژه‌ای کرد. در این زمینه حتی برخی از کارخانه‌های تولیدکننده برخی از مشکلات کیفیتی تولیداتشان را پذیرفته‌اند و اعلام کردند که خط تولید لاستیک چینی را فعال خواهند کرد.
کریمی اضافه کرد: البته برای کامیونداران اولویت با لاستیک اروپایی با برند‌های معتبر و کیفی است و پس از آن به دنبال برند‌های کره‌ای می‌گردند و گزینه سوم لاستیک‌های چینی است، اما بازهم بین برند‌های چینی و ایرانی، ترجیح کامیونداران از نظر کیفیت و قیمت لاستیک چینی است.
وی گفت: در زمینه نظارت بر تأمین و توزیع لاستیک مشکلات بسیاری وجود دارد یکی از این مشکلات افزایش قیمت لاستیک در شرایطی است که نرخ ارز کاهش داشته است. به عنوان مثال لاستیک چینی که در سال گذشته با ارز ۲۸هزار تومانی نهایتاً ۱۲میلیون تومان برای کامیونداران تمام می‌شد، در حال حاضر به ۱۵ میلیون تومان به ازای هر جفت رسیده است. دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که وزارت صمت آمار ارقام واردات، تولید و مصرف ندارد و به همین دلیل در ماه‌های گذشته بخشی از لاستیک‌های مورد نیاز کامیونداران از طریق واردات غیر رسمی تأمین شد که شامل قاچاق یا واردات از طریق مناطق آزاد بود. البته اخیراً ساماندهی نسبی در این زمینه صورت گرفت، اما تا زمانی که نظارت درست و دقیق نباشد نمی‌توان انتظار داشت که مشکل کامیونداران در این زمینه حل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار