کد خبر: 1051776
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
ملی‌پوشــان بسکتبال با هدف اتمام مقتدرانه رقابت‌های انتخابی کاپ آسیا با عربستان روبه‌رو می‌شوند. تیم ملی بسکتبال کشورمان امروز (۱۴:۳۰) در آخرین دیدار خود در چارچوب پنجره سوم انتخابی این رقابت‌ها در شرایطی با سعودی‌ها مصاف می‌دهد که صعودش را به جمع ۱۶ تیم حاضر در مرحله نهایی کاپ آسیا قطعی کرده است.
شیوا نوروزی

بازي‌هاي پنجره سوم به صورت متمركز و به ميزباني اردن ( گروه E و F) در جريان است. در نخستين ديدار شاگردان مهران شاهين‌طبع همانطور كه انتظار مي‌رفت مقابل قطر پرقدرت ظاهر شدند و پيروزي 84 بر 46 را به دست‌ آوردند. سرمربي تيم ملي در جريان اين ديدار به هر 12 بازيكنش فرصت حضور در ميدان را داد تا همه آنها قبل از بازي دوم چند دقيقه‌اي در زمين بازي كرده باشند. البته پيروزي مقابل قطر با توجه به شكست اين تيم در بازي رفت مقابل تيم كشورمان (95 بر52) قابل پيش‌بيني بود.

غلبه بر عنابي‌هاي قطري آن هم با 38 امتياز اختلاف كار صعود را تمام كرد. وضعيت تيم ايران در جدول گروه پنجم ايده‌آل است؛ ايران از پنج بازي خود 9 امتياز كسب كرده و با چهار برد و يك باخت يكي از چهار تيم صعود‌كننده به مرحله نهايي كاپ آسيا لقب گرفته است. پيش از ايران سه تیم لبنان، بحرين و اندونزي(ميزبان) صعودشان را قطعي كرده بودند و ساير مدعيان كماكان براي صعود بايد بجنگند. رقابت‌هاي 2021 كاپ آسيا 25 مرداد در جاكارتا آغاز خواهد شد.

بلندقامتان بسكتبال پيش از اعزام به اردن هيچ بازي تداركاتي نداشتند. مهيا نشدن شرايط براي انجام بازي دوستانه باعث شد تيم ملي تنها اردوي داخلي داشته باشد و بعد از برگزاري تمرينات در آزادي راهي شهر امان شود. ايجاد هماهنگي و اجراي تاكتيك‌هاي مدنظر كادر فني اصلي‌ترين چالشي بود كه شاهين‌طبع و دستيارانش با آن مواجه بودند. با اين حال بسكتباليست‌هاي ايران در شروع مسابقات نشان دادند كه از آمادگي نسبي برخوردارند. 12 ملي‌پوش ما در جريان بازي با قطر به زمين آمدند و كم و بيش فرصت بازي پيدا كردند. در حالي كه حامد حدادي به دليل مصدوميت نتوانست تيم را در اين بازي‌ها همراهي كند ساير نفرات اجازه ندادند غيبت او احساس شود. ارسلان كاظمي يك‌بار ديگر با كسب امتيازات زياد و تأثيرگذاري بالا بهترين بازيكن ميدان لقب گرفت و نيكخواه‌بهرامي، جمشيدي و يخچالي نیز ديگر بازيكنان تأثيرگذار كشورمان بودند.

جدال با عربستان حساسيت‌هاي خاص خودش را دارد. سال‌هاست كه تقابل تيم‌هاي ورزش ايران با تيم‌هاي سعودي جدا از بحث‌هاي فني تحت‌الشعاع مسائل غيرورزشي نيز قرار مي‌گيرد. عدم سفر تيم‌هاي عربستان به كشورمان باعث شده بازي در زمين بي‌طرف مدنظر قرار بگيرد. علاوه بر فوتبال، بسكتبال نيز از اين قاعده مستثنا نبوده تا جايي كه ديدار رفت ايران و عربستان در پنجره دوم انتخابي كاپ آسيا به جاي ورزشگاه آزادي در ورزشگاه الغرافه قطر برگزار شد. با اين حال اعضاي تيم ايران در بازي رفت هم توجهي به حواشي غيرورزشي نداشتند و 71 بر 64 حريف را از پيش‌رو برداشتند. البته ملي‌پوشان در آن ديدار نتوانستند بازي هميشگي خود را ارائه دهند. آذرماه سال گذشته ملي‌پوشان اشتباهات زيادي مقابل سعودي‌ها مرتكب شدند و موقعيت‌هاي زيادي را از دست دادند. برتري با اختلاف حداقلي هفت امتياز اين واقعيت را نشان مي‌دهد. با وجود اين بايد اتفاقات آن بازي را فراموش كرد و به فكر ديدار امروز بود. برخلاف بازي قبلي، ملي‌پوشان با حداكثر آمادگي بعد از اتمام ليگ به اردوي تيم ملي آمده‌اند و مي‌توان انتظار داشت در بازي دوم نتيجه بهتري را برابر عربستان رقم بزنند. ضمن اينكه مسجل شدن صعود خيال همه را راحت كرده است.
نكته مهم اينكه سعودي‌ها براي بازي آخر نقشه كشيده‌اند؛ اين تيم در رده 93 رنكينگ جهاني قرار دارد و از پنج بازي گذشته خود سه برد و دو شكست كسب كرده است. تيم دوم گروه E هنوز باخت سال گذشته را از ياد نبرده، به همين خاطر سعودي‌هاي زخم‌خورده كه قبل از شروع رقابت‌هاي پنجره سوم دو بازي دوستانه با اردن برگزار كردند (يك باخت و يك پيروزي به دست آوردند)‌ به جبران نتيجه فكر مي‌كنند. اين تيم در بازي قبلي خود به سختي از سد سوريه گذشته (79 بر 77) و چيزي نمانده بود قبل از رويارويي با ايران يك شكست ديگر را متحمل شود. از آنجا كه دو تيم اول هر گروه مستقيماً راهي مرحله نهايي مي‌شوند براي عربستان كسب برد در اين بازي اهميت زيادي دارد. در غير اين صورت نتيجه ديدار سوريه – قطر مي‌تواند سرنوشت سعودي‌ها را تغيير دهد. در حال حاضر قطر با هفت و سوريه با شش امتياز در رده سوم و چهارم جدول قرار دارند.

سرمربي و كاپيتان تيم ملي اميدوارند با افزايش ميزان هماهنگي و آمادگي بازيكنان عملكرد خوبي در بازي‌هاي المپيك و كاپ آسيا داشته باشند. در حالي كه تيم ملي كشورمان در بازي‌هاي المپيك با قرار گرفتن در گروه مرگ بايد به مصاف قدرت‌هاي بزرگ بسكتبال جهان از جمله امريكا و فرانسه برود، مهران شاهين‌طبع بعد از برد تيمش برابر قطر به نداشتن بازي تداركاتي اشاره داشت: «تيم ملي ايران در چند ماه گذشته هيچ ديداري نداشته و ما به خاطر همين موضوع در ايجاد هماهنگي بين بازيكنان مشكل داشتيم. اين بازي‌ها به ما كمك مي‌كند تا براي ديدارهاي پيش‌رو آماده شويم و به هماهنگي بيشتر و بهتری برسيم.» صمد نيكخواه‌بهرامي هم بر كسب بهترين نتيجه و تقابل با بهترين‌هاي قاره تأكيد كرد: «خوشحالم كه يك بازي ديگر را با پيروزي به پايان برديم. ما براي رويارويي با بهترين تيم‌هاي آسيا آماده مي‌شويم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار