کد خبر: 1051723
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
سرپرست انتقال خون خراسان‌رضوی مطرح کرد:
سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان‌رضوی گفت: در صورتی که مشکلات این مجموعه نظیر بودجه و کمبود نیروی انسانی برطرف نشود، مراکز درمانی و بیمارستان های استان درسال های آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

حمید رضا اسلامی در نشست خبری به مناسبت روزجهانی اهدای خون گفت: در صورتی که مشکلات انتقال خون خراسان رضوی از جمله کمبود نیرو و بودجه برطرف نشود در سال های اینده بیمارستان ها و مراکز درمانی استان با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

 

*نیاز به جذب ۶۰نفر

وی افزود: در حالی که در  ۵سال گذشته ۳هزار تخت بیمارستانی به استان افزوده شده است اما امکانات و تجهیزات اهدای خون خراسان رضوی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه باکاهش نیز مواجه شده است به طوری که مثلا تعداد نیروی انسانی این اداره از ۲۵۶نفر به ۲۴۰نفر کاهش یافته است.

اسلامی با اشاره به اینکه نیاز به استخدام ۶۰نیروی جدید در بخش های مختلف اهدای خون استان داریم،  ادامه داد: بودجه این اداره  در سال قبل ۲۷میلیارد تومان بوده است در حالی که برای رفع مشکلات مختلفی که گریبان گیر این سازمان است حداقل به ۴۰میلیارد تومان بودجه نیاز می باشد.

 

*اهدای خون تو تداوم تپش قلب جهان

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی اهدای خون، اهدای خون تو تداوم تپش قلب جهان است، افزود: در حال حاضر ۱۳پایگاه ثابت و دو مرکز اهدای خون در خراسان رضوی فعال هستند که به ۶۲مرکز درمانی و بیمارستانی استان خدمات ارائه می دهند به طوری که در سال گذشته ۳۰۰هزار کیسه خون به این مراکز تحویل داده شده است.

اسلامی با بیان اینکه پایگاه های اهدای خون استان از ساعت ۷.۳۰الی ۱۳فعال هستند و تنها مرکز واقع در میدان تقی اباد مشهد  نیز در شیفت عصر از ساعت ۱۴الی ۱۹.۳۰به مراجعه کنندگان برای اهدای خون خدمات ارائه می دهد، اظهارداشت: سازمان انتقال خون و ذخایر خونی یک امر عادی نیستند زیرا فرد در اتاق عمل و یا شرایط مشابه در حالی که حیات او در خطر است نیاز به خون پیدا می کند ، بنابراین مسئولان باید حساسیت ویژه ای نسبت به این سازمان در جهت رفع مشکلات ان داشته باشند، از طرفی یکی از مواردی که باعث شده است این سازمان با مسائل مختلفی مواجه شود تخصیص  بودجه آن به صورت استانی است که انتظار داریم در دولت آینده بودجه این سازمان نیز کشوری در نظرگرفته شود تاسلایق فردی نقش کمتری در تخصیص بودجه ان داشته باشند.

 

*تقدیر از آستان قدس رضوی

وی با اشاره به اینکه میزان مراجعه مردم استان در سال گذشته برای اهدای خون ۱۰درصد کاهش داشته است،  افزود: سال گذشته ۱۶۷هزار و ۷۲۴نفر برای اهدای خون به پایگاه ها و مراکز استان مراجعه کردند که از ۱۲۷هزار و ۴۶۱نیز آنها خون گیری انجام شد که ۲۰۲۰۸نفر آنها برای بار اول نسبت به اهدای خون اقدام کرده بودند. اگرچه از مردم نیک اندیش بابت اهدای خون تشکر می کنیم اما با توجه به نیاز بیمارستان های استان که به طور مرتب در حال افزایش است از مردم انتظار داریم نسبت به اهدای خون توجه بیشتری داشته باشند.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان‌رضوی  تصریح کرد: در مجاورت حرم مطهر رضوی دو پایگاه اهدای خون ثامن و امید فعال هستند که با همکاری آستان قدس رضوی  طی سال های قبل جهت تجهیز و ارتقائ امکانات این دو پایگاه اقدامات خوبی انجام شده است که جای تقدیر و تشکر دارد و انتظار می رود با هم افزایی بیشتر با این مجموعه ، بتوانیم شرایط را برای زائران به گونه ای ایجاد کنیم که برای اهدای خون با کمترین مساله ای مواجه شوند.

 

*افزایش تمایل اهدای خون در بانوان

اسلامی با بیان اینکه نسبت اهدای خون بانوان نسبت به اقایان در استان سال قبل ۱درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: در سال قبل ۱۱۹۵۸۰ مرد و ۷۸۶۱زن استان نسبت به اهدای خون اقدام کرده اند و در بین خانم های استان نیز در حال حاضر افرادی وجود دارند که بالغ بر ۶۰بار اهدای خون داشته اند.

وی با بیان اینکه طی ۵ماه آینده ساختمان اهدای خون سناباد به بهره برداری خواهد رسید، ادامه داد: بیمارستان ها و مراکز درمانی در حال حاضر برای هر کیسه خون در استان مبلغی حدود۲۶۶هزار تومان پرداخت می کنند این در حالی است که این رقم در سایر استان ها تا حدود ۵۰۰هزار تومان می باشد.

اسلامی با اشاره به اینکه ۹۵درصد خون اهدا شده به صورت فرآورده های خونی استفاده می شود، ادامه داد: از سال ۱۳۹۵و بعد از تایید کشور آلمان، تولید پلاسما در خراسان رضوی آغاز شد که تاکنون ۵۸۰هزار کیسه پلاسما به این کشور ارسال  و در قبال آن ، دارو با قیمت ارزان دریافت شده است .

گفتنی است در ابتدای این مراسم نیز از خانواده شهید مدافع سلامت ، شهید حسین هادوی که در طول زندگی خود بالغ بر ۶۴بار اهدای خون داشته است و همچنین از نصرت الله قانعی نیک اندیش روشندل که دارای کارت اهدای خون نقره ای است و تاکنون ۵۴بار اهدای خون داشته است با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار