کد خبر: 1051648
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
محمود حكيمي

آخرين تلاش بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي براي فرار از شكست هم بي‌نتيجه بود. شبكه تلويزيوني كانال 12 رژيم صهيونيستي گزارش داد نتانياهو از طريق تعدادي از نزديكانش به نزديكان گانتس پيام داده كه آماده استعفاي فوري است تا گانتس براي سه سال آينده نخست وزير باشد و نتانياهو هم به عنوان نخست وزير جايگزين در كابينه باشد. نتانياهو در اين پيام بر آمادگي‌اش بر استعفاي فوري تأكيد كرده است تا گانتس به سرعت جاي او را بگيرد اما نزديكان گانتس پيشنهاد او را قاطعانه رد كردند. قرار است پارلمان رژيم صهيونيستي، كنست، فردا (امروز) رأي اعتماد به فهرست «اردوگاه تغيير» بدهد و معلوم است كه نتانياهو با فرستادن اين پيام به گانتس آخرين تلاش خود را براي نجات و به شكست كشاندن ائتلاف تغيير انجام داده كه اين هم بي‌نتيجه بوده و حالا بايد منتظر جلسه كنست باشد.
اين اقدام دقيقه نودي نتانياهو نشان مي‌دهد كه او هنوز اميد داشت تا بدون دراز كردن دست نياز به گانتس مشكلش را با ائتلاف تغيير حل كند. در واقع، اميد اصلي او تا اينجاي كار تنوع قابل توجه در ائتلاف تغيير است كه انتظار داشت اين تنوع مانع از تشكيل كابينه شود. ائتلاف تغيير ائتلافي چند دست از راست‌گراهاي افراطي مثل گدعون ساعر، اويگدور ليبرمن و نفتالي بنت تا راست ميانه از يائير لاپيد و بني‌ گانتس و چپ‌گراهايي نظير مراو ميخائلي و نيسان هوروويتز و حتي حزب عرب به نام الموحده است. نتانياهو تاكنون روي همين تنوع مانور مي‌داد و سعي داشت بخش راست‌گراي اين ائتلاف را از آن جدا كند و حتي قبل از اين هم به گدعون ساعر هم پيشنهاد اتحاد داد و در آخر سر رو به گانتس آورد. حالا نتيجه‌اي كه نتانياهو گرفته اين است كه همه نيروهاي حاضر در اين ائتلاف بر بركناري او اتفاق نظر دارند و به هر صورت كه شده مي‌خواهند او را بعد از 12 سال نخست وزيري از اين مقام بركنار كنند. آنها با وجود تمام اختلاف و تنوع سياسي كه در ائتلاف خود دارند، فهرست كابينه را تنظيم كرده و به كنست داده‌اند و منتظر هستند با رأي اعتماد كنست به آرزوي خود براي سرنگوني نتانياهو برسند.
از آنجا كه اين فهرست متشكل از احزاب موجود در كنست است، انتظار مي‌رود نفتالي بنت و يائير لاپيد به عنوان دو رهبر اصلي اين ائتلاف چندان مشكلي در گرفتن رأي اعتماد به دست آوردن دست‌كم 61 رأي مثبت در كنست نداشته باشند. اين نكته‌اي است كه بنا بر ظواهر امر حتي نتانياهو هم متوجه آن شده و استمداد دقيقه نودي‌اش از گانتس به همين دليل است. بنابر اين بعيد به نظر مي‌رسد كه دولت جديد رژيم صهيونيستي بر مبناي اين ائتلاف تشكيل نشود؛ دولتي كه نتانياهو و حزب ليكود او جايي در آن ندارد. شايد بركناري نتانياهو از مقام نخست وزيري تنها شكست او نباشد و حضورنیافتن ليكود در كابينه باعث شود اعضاي آن به فكر رهبري تازه بيفتند تا به جاي نتانياهو، حزب را براي پيروزي در انتخابات آينده رهبري كنند. به اين جهت است كه يولي ادلشتاين، وزير بهداشت رژيم صهيونيستي، دوشنبه گذشته با نخبگان ليكود ديدار داشته و از آنها خواسته براي كنار زدن نتانياهو و رسيدن به رهبري حزب از او حمايت كنند. در واقع، او بعد از گدعون ساعر دومين فردي است كه در داخل ليكود و عليه نتانياهو اقدام علني مي‌كند با اين تفاوت كه حالا ليكود نه تنها دولت را در دست نخواهد داشت بلكه به كلي از داشتن كرسي در آن محروم شده و اين مي‌تواند به نفع ادلشتاين تمام شود. به اين ترتيب، نتانياهو بعد از رأي كنست نه تنها مقام نخست وزيري را از دست مي‌دهد بلكه اين رأي مي‌تواند بر رهبري او بر ليكود و آينده سياسي‌اش تأثير بگذارد و باعث بشود سال‌ها رهبري او بر اين حزب به پايان برسد و در نتيجه آن، پرونده سياسي نتانياهو به طور كلي بسته بشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار