کد خبر: 1051545
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
به بهانه فصل فوق‌العاده مهدي طارمي در پورتو به رابطه او با علي دايي كه اين مهاجم بوشهري را كشف كرد، پرداخته‌ايم
سعيد احمديان

از كوچه‌هاي خاكي اردبيل تا كوچه‌هاي خاكي بوشهر، از شمال غربي كشور تا جنوب كشور، مسيري نزديك به هزار و 500 كيلومتر فاصله‌اي كه با فوتبال كوتاه شد تا يك شاگرد بتواند جا پاي استادش بگذارد و تبديل شود به يكي از مشهورترين فوتباليست‌هاي ايراني در جهان مانند استادش كه فوتبال ايران به نام او در دنيا گره خورده است. حكايت مهدي طارمي و علي دايي است، مشهورترين شاگرد و استاد فوتبال كشورمان در جهان، نام‌هاي بزرگي كه يكي با وجود آخرين افتخارش كه با انتخاب گلش بالاتر از مسي قرار گرفت، هنوز مي‌گويد به قله آرزوهايش نرسيده و ديگري با وجود اينكه سال‌هاست كفش‌هايش را آويخته و كت و شلوار مربيگري پوشيده اما همچنان ركورد بهترين گلزن جهان در رده‌هاي ملي به نامش ثبت است.

كشف يك دقيقه‌اي!
داستان مهدي طارمي و علي دايي از بهار 93 آغاز شد، آن روزها يك سال از بازگشت دوباره دايي به پرسپوليس مي‌گذشت و او توانسته بود قرمزها را به نايب قهرماني ليگ برساند، آن هم در فصلي كه فولاد با حسين فركي قهرمان غيرمنتظره ليگ شد. پس از نايب قهرماني، دايي براي فصل آينده سوداهاي بزرگي در سر داشت، هدف گرفتن قهرماني تا هفت سال بعد از روزهايي كه با سايپا جام را به عنوان سرمربي – بازيكن بالاي سر برد، اين بار براي دومين بار با پرسپوليس به عنوان مربي يك جام ديگر در كارنامه‌اش ثبت كند. نام چند مهاجم توسط دايي در ليست خريد پرسپوليس قرار گرفت تا خط حمله قرمزها براي فصل 94- 93 تقويت شود. شايد اگر ارديبهشت 93 يونس شاكري گزينه اول دايي به پرسپوليس بله مي‌گفت و از پديده شانديز دل مي‌كند، نوبت به نفر دوم ليست يعني مهدي طارمي جوان كه آن روزها نامي ناشناخته بود، نمي‌رسيد.
شاكري اما چمدان‌هايش را براي پوشيدن دوباره پيراهن قرمزها نبست و بليت مشهد – تهران را كنسل كرد تا آن روزها يك مهاجم 22ساله جوان و ناشناخته پاي ميز مذاكره با پرسپوليس بنشيند، مهاجم تيم دسته اول ايرانجوان بوشهر كه با زدن 12گل يكي از مهاجماني بود كه نامش در دسته آزادگان سر زبان‌ها بود. علي دايي مي‌گويد در كمتر از يك دقيقه طارمي را براي پرسپوليس انتخاب كرده است: «صمد ابراهيمي وكيل، طارمي را با هزينه خودش به اردبيل (محل اردوي پيش از فصل پرسپوليس) آورد و آنجا از من خواست از طارمي تست بگيرم. شايد باور نكنيد ولي من طارمي را در كمتر از يك دقيقه انتخاب كردم و خواستم با او قرارداد بسته شود.» دايي كه خودش مهاجم بود، طارمي را كشف مي‌كند تا اين مهاجم گمنام پيراهن پرسپوليس را در ليگ چهاردهم بپوشد، انتخابي كه به خاطرش مورد شديدترين انتقادها قرار گرفت. دايي فروردين امسال پس از گلزني طارمي به چلسي گفته بود: «اين بزرگ‌ترين خوشحالي ممكن بود كه بازيكني دروازه چلسي را باز كرده است كه به خاطرش كلي فحش خوردم!»
طارمي هم اول خرداد 93 در گفت‌وگويي با خبرگزاري تسنيم، پيوستنش به پرسپوليس و شاگردي علي دايي را اينطور روايت كرده است: «حدود 20 روز پيش يكي از دوستان علي دايي با من تماس گرفت و گفت علي آقا روي تو نظر مثبت دارد و بازي‌هايت را ديده است، اين تماس خيلي به من انگيزه داد، يك تيم ليگ برتري ديگر هم با من تماس گرفت اما پرسپوليس شرايط خاصي دارد و هركسي دوست دارد در اين تيم توپ بزند. آقاي دايي مهاجم بوده و اينكه مرا پسنديده‌اند مايه افتخار است، طوري در جلسه با من خودماني و برادروار حرف زدند كه انگيزه‌ام چند برابر شد. مطمئن هستم آقاي دايي به نام‌ها و سوابق بازيكنان كاري ندارد، خودشان به من گفت من 11پيراهن وسط مي‌اندازم هركس لياقت و شايستگي بيشتري داشت مي‌تواند آن را بپوشد.»
آقاي گل‌ها
هر چند دايي در همان هفته‌هاي اول ليگ چهاردهم و پس از اختلاف با حميدرضا سياسي مديرعامل وقت پرسپوليس از هدايت قرمزها بركنار مي‌شود و حميد درخشان جاي او را مي‌گيرد تا نتيجه اعتماد به طارمي را نبيند اما مهاجم بوشهري پرسپوليس در ادامه تبديل به يكي از مهاجمان برتر تاريخ پرسپوليس مي‌شود و جا پاي استادش مي‌گذارد.
طارمي در اولين فصل حضورش در پرسپوليس يعني ليگ چهاردهم تنها هفت بار توپ را به دروازه حريفان مي‌چسباند اما در ليگ‌هاي پانزدهم و شانزدهم با زدن 16 و 18 گل براي دو سال متوالي آقاي گل ليگ و بهترين بازيكن مي‌شود، مانند استادش علي دايي كه فصل 83- 82 و در سومين دوره ليگ برتر با پيراهن پرسپوليس و زدن 16 گل آقاي گل شده بود.
قطر شروع ماجراجويي‌شان بود
طارمي بعد از نمايش فوق‌العاده در ليگ براي رسيدن به فوتبال اروپا هم همان مسيري را رفت كه علي دايي 21 سال پيش از آن رفته بود. دايي سال 75 و پس از درخشش در پرسپوليس راهي ليگ قطر شد و پيراهن السد را پوشيد و پس از يك فصل بازي در اين تيم مشهور قطري، چند ماه پيش از صعود تاريخي ايران به جام جهاني فرانسه، پاي قرارداد با آرمينابيله فلد آلمان را امضا كرد و راهي بوندس ليگا شد تا اين تيم آبي‌پوش آلماني پله‌اي شود كه مهاجم سيبيلوي آن روزهاي ايران، گلزني‌هايش چشم اتومار هيتسفيلد سوئيسي را بگيرد و او به بايرن مونيخ و پس از آن به هرتا برلين برود و با زدن 3 گل در ليگ قهرمانان اروپا در فصل 2000 - 1999 با پيراهن هرتا به ميلان و چلسي(2 گل) اوج افتخارات را تجربه كند.
طارمي هم مانند استادش از ليگ قطر شروع كرد، او البته خرداد 96 با وسوسه ترك‌ها پاي قرارداد با ريزه اسپور را امضا كرد، قراردادي كه بدون اطلاع باشگاه پرسپوليس بود و با توجه به قرارداد داشتن او با قرمزها بدون اينكه در ليگ تركيه به ميدان برود دوباره به پرسپوليس برگشت و پس از چند ماه، دي ماه 96 راهي ليگ قطر و تيم الغرافه شد تا مانند دايي كه او را كشف كرده بود، اولين تجربه لژيونر شدنش را در قطر ثبت كند. حضور طارمي در قطر دو فصل به طول انجاميد و او سال 98 راهي ليگ پرتغال شد، طارمي ابتدا به ريوآوه و در ادامه پورتو رفت و در فصل 2021- 2020 ليگ قهرمانان اروپا با گلزني به يوونتوس و چلسي، مانند دايي نامش را بين گلزنان ايراني يو سي ال ثبت كرد.
استاد و شاگرد پرحاش

يه
دايي و طارمي، اين استاد و شاگرد با وجود كارنامه فوق‌العاده‌شان، حواشي زيادي به خصوص هنگام حضورشان در پرسپوليس داشته‌اند تا كارنامه‌شان در خارج از زمين هم مشابه باشد. مانند ماجراي رو در رويي دايي با پرسپوليس پس از اخراج از سرمربيگري اين تيم كه حتي حاضر نشد از پول ماليات قراردادش هم بگذرد و مشت‌هاي گره كرده او پس از پيروزي تيم‌هايش مقابل پرسپوليس تا اختلاف با علي پروين در سال‌هاي اول حضور در پرسپوليس. طارمي هم مانند دايي بود، از اختلافش با برانكو كه سرانجام باعث جدايي و رفتن او به قطر شد تا ماجراي بسته شدن دو فصل نقل و انتقالات پرسپوليس و محروميت چهار ماهه طارمي پيش از نيمه نهايي ليگ قهرمانان به دليل قرارداد غيرقانوني با ريزه اسپور تركيه كه در واكنش به آن گفته بود «خيريتي در اين محروميت بوده!» تا واژه خيريت وارد واژگان فوتبالي‌ها شود، از جمله حواشي مهاجم بوشهري بود كه ثابت كرده است در همه جنبه‌ها شاگرد خلف استادش است!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار