کد خبر: 1051466
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
رئيس سازمان بسيج: اردوگاه‌هاي ترك اعتياد بسيج رايگان است. بسيج تا بازگشت افراد معتاد به چرخه زندگي، از خانواده‌هاي معتادان حمايت مي‌كند
عليرضا سزاوار

سازمان بسيج مستضعفين تاكنون در هشت استان كشور اردوگاه ويژه معتادان متجاهر با نام «كرامت» برپا كرده‌است. ظرفيت اردوگاه‌هاي ترك اعتياد بسيج تا پايان امسال به چند برابر افزايش خواهد يافت و در كل دوران ترك اعتياد، خانواده معتاد زير پوشش كمك‌هاي بسيج خواهند‌ بود. هدف اصلي راه‌اندازي اردوگاه‌هاي كرامت در كشور، اشتغالزايي افراد پس از ترك اعتياد و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي است.

تلاش بسيج براي كمك به حل مشكل معتادان و خانواده‌هاي آنها به اندازه‌اي جدي است كه هم اكنون بزرگ‌ترين اردوگاه ترك اعتياد جنوب شرق كشور، اردوگاه كرامت بسيج است. اردوگاهي كه سازمان بسيج هر چند ماه يكبار شعبه‌اي از آن را در استان‌هاي مختلف كشور افتتاح مي‌كند.
همكاري بسيج و سپاه‌هاي استاني در نبرد با اعتياد
در آخرين روزهاي سال 1398بزرگ‌ترين اردوگاه ترك اعتياد جنوب شرق كشور (كرامت) با حضور سردار غلامرضا سليماني، رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور، سردار اصلاني معاون مقابله با عرضه و امور بين‌الملل ستاد مبارزه با مواد‌‌مخدر و سردار زهرايي، رئيس بسيج سازندگي كشور در شهر كرمان افتتاح شد.
از آن زمان تاكنون تقريباً هر دو ماه يكبار يك اردو بزرگ ترك اعتياد توسط سازمان بسيج راه‌اندازي شده‌‌است. راه‌اندازي اين پروژه بزرگ براساس اعلام همكاري داوطلبانه سپاه استاني و ورود سازمان بسيج براي تشكيل اردوگاه بود.
سپاه استان قم و استان كرمان نخستين داوطلبان اين طرح بودند. اردوگاه كرامت كرمان از آنجايي كه حدود 30 هزار متر مربع يعني 3 هكتار زمين و ساختمان را به خود اختصاص داده، فعلاً بزرگ‌ترين اردوگاه ترك اعتياد معتادان متجاهر(افرادي كه اعتياد خود را علني نشان مي‌دهند) است. سال گذشته در هر كدام از اردوگاه‌هاي كرامت، سالانه حداقل 15 ميليارد تومان هزينه شده و قابل توجه‌ترين اقدامي كه صورت گرفته اين است كه با يك صنعت مذاكره و كارگاهي تأسيس شده تا افراد نجات يافته از اعتياد مشغول به كار شوند. به طور نمونه در اردوگاه كرامت كرمان با يك كارگاه MDF تفاهمنامه بسته شده كه افرادي كه بعد از طي درمان شرايط لازم را دارند، مشغول به كار شوند.
كمك‌هاي مؤمنانه به خانواده‌هاي معتادان
رئيس سازمان بسيج مستضعفين به همراه دكتر ابراهيم نجفي،‌معاون اجتماعي اين نهاد، روز گذشته در راستاي سركشي به امور اردوگاه‌هاي ترك اعتياد بسيج، از اردوگاه درمان كار و صيانت از معتادين متجاهر شهيد زياديان در تهران بازديد كرد. اين اردوگاه با ظرفيت ۵هزار نفر علاوه بر ترك معتادين، با آموزش‌هاي لازم براي داشتن شغل مناسب و مشاوره‌هاي روانشناسي توسط پزشكان مجرب، زمينه را براي حضور افراد معتاد در جامعه فراهم مي‌كند.
سردار سليماني ضمن تشكر از سپاه تهران بزرگ براي همكاري در راه‌اندازي اين اردوگاه گفت: سازمان بسيج مستضعفين در هشت استان اقدام به ايجاد مراكز درمان، كار و صيانت از معتادين متجاهر با ظرفيت ۲ هزار نفر نموده‌است كه ان‌شاءا... تا پايان سال اين ظرفيت چند برابر مي‌شود. وي با اشاره به حفظ كرامت افراد در اردوگاه‌هاي بسيج افزود: به زودي ظرفيت مركز درماني شهيد زياديان به ۵ هزار نفر خواهد رسيد و با اجراي طرح توسعه، ساير استان‌ها نيز اقدام به اجراي اين طرح ارزنده خواهند كرد تا بتوانيم آثار مخرب اين آسيب اجتماعي را به حداقل برسانيم. رئيس سازمان بسيج مستضعفين در نهايت افزود: تمام خدمات اين اردوگاه‌ها به صورت رايگان است و بسيج تا بازگشت افراد معتاد به چرخه زندگي، از خانواده‌هاي معتادان در راستاي كمك مؤمنانه حمايت مي‌كند.
اشتغال پس از ترك اعتياد
براي بررسي مشكلات اساسي اردوگاه‌هاي ترك اعتياد بسيج، تيم‌هايي تشكيل شده تا از اردوگاه بازديد كنند و به حل مشكلات بپردازند. مثلاً به گفته فرمانده سپاه ثارا... استان كرمان، طي جلسات مختلف با بررسي‌هاي انجام شده ديديم كه ترك اعتياد به تنهايي خروجي ندارد زيرا فرد ترك مي‌كند و بعد از ترك دوباره به دليل مشكلات پيش رو معتاد شده و مجدداً به اين اردوگاه بر مي‌گردند، بنابراين تصميم بر اين شد كه استفاده از روانشناسان براي افراد معتاد و خانواده‌هايشان در دستور كار قرار گيرد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين چندي قبل هم در آيين افتتاح پنجمين اردوگاه كرامت كشور در شهرستان مباركه با تأكيد بر تأمين اشتغال افراد پذيرش شده در اين اردوگاه‌ها گفت: پس از اطمينان از رهايي كامل افراد از بند اعتياد، اشتغال آنها از طريق سامانه‌هايي كه طراحي خواهد شد، تأمين مي‌شود و در صورت تمايل، عضو بسيج نيز خواهند شد.
سردارغلامرضا سليماني با تأكيد بر تقويت پايگاه‌هاي بسيج محلات افزود: با تقويت پايگاه‌هاي بسيج محلات و استفاده از ظرفيت‌هاي محلي، مي‌توان محله‌هاي اسلامي داشت و آسيب‌هاي اجتماعي را كاهش داد.
وي با بيان اينكه سازمان بسيج مستضعفين با ساير دستگاه‌هاي مسئول در امر پيشگيري از اعتياد همكاري مي‌كند، گفت: بسيج به حركت عمومي در پيشگيري از ابتلاي جوانان به مواد‌مخدر و آگاهي بخشي به افرادي كه دچار اين آسيب شده‌اند، كمك مي‌كند. هدف از راه‌اندازي اين اردوگاه را صيانت و اشتغال افراد پس از ترك اعتياد دانست تا با سلامتي به جامعه بازگردند و بتوانند زندگي شرافتمندانه خود را داشته باشند.
گفتني است در حال حاضر 85 درصد ترياك جهان در افغانستان توليد و از طريق شبكه‌هاي مافيايي توزيع مي‌شود. سپاه پاسداران از ابتداي پيروزي انقلاب در مرزها فعاليت‌هاي زيادي براي جلوگيري از ورود و توزيع مواد‌مخدر داشته‌است،‌اما چون تنها اقدامات مقابله گونه كافي نيست و چون ساير نهادهاي مسئول در اين رابطه كم‌كاري‌هايي داشته و دارند؛ بسيج به موضوع ياري‌رساني و اشتغالزايي براي معتادان هم ورود كرده‌است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار