کد خبر: 1051465
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
دوز دوم واکسن کرونا رسید
قانعي با اشاره به تأمين دوزهاي واكسن داخلي در زمان‌بندي‌هاي مشخص‌ خاطر نشان كرد:«‌تا انتهاي تير ماه ۱۱ميليون دوز، تا مرداد ماه ۲۱ميليون دوز و در انتهاي آبان و آذر ۳۰ميليون دوز واكسن را به توليد مي‌رسانيم كه اين مي‌تواند با احتساب گروه پرخطر انجام شود.»
زهرا چیذری

واكسن روسي كرونا رسيد. روزهاي اخير با مراجعه سالمندان براي دريافت دوز دوم معلوم شد واكسن براي تزريق دوز دوم موجود نيست و اين مسئله نگراني‌هايي را در ميان مردم ايجاد كرده و باعث شده‌بود صف‌هايي طولاني در برخي مراكز واكسيناسيون تشكيل شود. حالا نهمين محموله واكسن روسي به ايران رسيد. همچنين رئيس سازمان غذا و دارو در واكنش به نگراني درباره نبود واكسن براي تزريق دوز دوم در برخي دريافت‌كنندگان واكسن، با تأكيد بر اينكه هيچ هموطني نيست كه دوز اول واكسن را دريافت كرده‌باشد و زمان دريافت دوز دوم واكسنش گذشته باشد، به مردم اطمينان داد واكسن از مبادي داخلي و خارجي تأمين خواهد شد. به گفته وي از اواخر دهه آخر خرداد ماه اولين محموله‌هاي ميليوني واكسن ايراني كرونا به سبد واكسيناسيون كشور وارد خواهد شد.

كرونا همچنان ادامه دارد و همين مسئله ضرورت تسريع در امر واكسيناسيون را تشديد مي‌كند. ساعت منتهي به روز جمعه 21 خرداد ماه، ۹هزارو۹۶۶ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه هزارو۳۲۷ نفر از آنها بستري شدند. بر اين اساس مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به 3 ميليون و ۱۳ هزار و ۷۸ نفر رسيد. در همين زمان، ۱۲۴ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۸۱ هزار و ۷۹۶ نفر رسيد. در حال حاضر ۱۶شهر كشور در وضعيت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعيت نارنجي، ۲۳۱شهر در وضعيت زرد قرار دارند. تا كنون ۴ ميليون و ۲۸۹ هزار و ۳۹۵ نفر دوز اول واكسن كرونا و ۷۴۲هزار و ۸۱۷ نفر نيز دوز دوم را تزريق كرده‌اند و مجموع واكسن‌هاي تزريق شده در كشور به ۵ ميليون و ۳۲ هزار و ۲۱۲دوز رسيده‌است. بدعهدي كمپاني‌هاي واكسن‌سازي موجب شده تا تأمين واكسن براي دوز دوم واكسيناسيون كرونا با مشكلاتي مواجه شود و اين مسئله نگراني‌هايي را ايجاد كرده‌است. حالا با ورود محموله 100هزار دوزي واكسن روسي بخشي از اين نگراني‌ها كاهش يافته و رئيس سازمان غذا و دارو وعده داده تا پايان خرداد محموله‌هاي ميليوني واكسن ايراني به سبد واكسيناسيون وارد مي‌شود.


واكسن روسي رسيد
نهمين محموله واكسن كروناي «اسپوتنيك وي» به ميزان ۱۰۰هزار دوز به تهران ارسال شد. اين محموله كه شامل ۱۰۰ هزار دوز است و با احتساب اين تعداد واكسن تاكنون ۹۲۰ هزار دوز «اسپوتنيك وي» به ايران تحويل داده شده‌است. ايران و روسيه علاوه بر قرارداد 2ميليون دوزي واكسن اسپوتنيك وي كه بهمن ماه پارسال ميان دو طرف امضا شد، اواخر فروردين نيز قرارداد ۶۰ ميليون دوز واكسن براي واكسيناسيون كامل ۳۰ ميليون نفر را امضا و نهايي كردند كه براساس آن قرار است تا آذر ماه سال جاري به ايران ارسال شود.
همزمان با ارسال محموله‌هاي واكسن، طرح توليد مشترك واكسن اسپوتنيك وي در ايران وارد مرحله اجرايي شده‌است و تاكنون دو شركت ايراني، سلول‌هاي توليد واكسن را با موفقيت كشت كرده‌اند و به زودي توليد مشترك آغاز خواهد شد.
‌اعلام نظر سازمان غذا و دارو 48 ساعت بعد از تكميل مدارك
محمدرضا شانه‌ساز، رئيس سازمان غذا و دارو در پاسخ به برخي ابراز نگراني‌ها درباره نبود واكسن براي تزريق دوز دوم گفت:«هيچ هموطني نيست كه دوز اول واكسن را دريافت كرده‌باشد و زمان دريافت دوز دوم واكسنش گذشته باشد. واكسن از مبادي داخلي و خارجي تأمين خواهد شد و همانطور كه قول داده بوديم از اواخر دهه آخر خرداد ماه اولين محموله‌هاي ميليوني واكسن ايراني كرونا را خواهيم داشت.» به گفته شانه‌ساز روش توليد اين واكسن‌ها در دنيا محدود و ثابت است و پلتفرم توليد همه واكسن‌ها را در داخل داريم و براي دريافت دوز دوم هم از منابع وارداتي و هم از منابع توليد داخل قابل تأمين و تدارك است.
رئيس سازمان غذا و دارو درباره مصرف واكسن‌هاي داخلي تأكيد كرد:« از زماني كه مدارك حداقلي كه مطابق استاندارد بين‌المللي باشد را دريافت كنيم، ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت اعلام نظر مي‌كنيم و اميدواريم هفته آينده با تكميل مدارك و تأييد كميسيون ساخت و ورود، اولين واكسن‌هاي توليد داخل اجازه مصرف داوطلبانه پيدا كند.»
توليد 30 ميليون دوز واكسن تا آذر
مصطفي قانعي،‌ رئيس كميته علمي مقابله با كرونا هم با نگاهي به آمار واكسيناسيون كرونا در كشور گفت:«‌وضعيت ايران در زمينه واكسيناسيون كمتر از 5/0 درصد در تزريق دوز دوم است و نزديك ۳درصد در كل كشور واكسيناسيون انجام گرفته‌است، اما بايد اقداماتي را براي برون‌رفت از اين شرايط فعلي داشته باشيم تا به واكسيناسيون كلي برسيم.»
قانعي با اشاره به تأمين دوزهاي واكسن داخلي در زمان‌بندي‌هاي مشخص‌ خاطر نشان كرد:«‌تا انتهاي تير ماه ۱۱ميليون دوز، تا مرداد ماه ۲۱ميليون دوز و در انتهاي آبان و آذر ۳۰ميليون دوز واكسن را به توليد مي‌رسانيم كه اين مي‌تواند با احتساب گروه پرخطر انجام شود.»
وي با تأكيد بر اينكه اين توليد واكسن كرونا مي‌تواند مشكل عدم واردات واكسن را حل كند و راهي براي برون‌رفت از اين مسئله باشد، ادامه داد:«‌تحقيقات نشان مي‌دهد كه مي‌توانيم دوزهاي بعدي واكسن‌هاي وارداتي را با واكسن داخلي تزريق كنيم. به عنوان مثال واكسن‌هاي آسترازنكا و اسپوتنيك را مي‌توانيم با واكسن‌هاي مشترك انستيتو پاستور و كوبا حل كنيم و اين شدني است تا از وضعيت همه‌گيري كرونا خارج شويم.» دبير ستاد توسعه زيست فناوري با اشاره به تأمين دوزهاي واكسن داخلي در زمان بندي‌هاي مشخص خاطر نشان كرد:« تا انتهاي تير ماه ۱۱ ميليون دوز، تا مرداد ماه ۲۱ ميليون دوز و در انتهاي آبان و آذر ۳۰ ميليون دوز واكسن را به توليد مي‌رسانيم كه اين مي‌تواند با احتساب گروه پرخطر انجام شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار