با توجه به سياستگذاريهاي رسانه ملي درباره وظايف و شيوههاي تبليغاتي سيزدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، معاونت امور استانها و شبكههاي استاني تحت مديریت آن هم به اين حوزه ورود كرد كه نتيجه اين حضور افزايش شش برابري برنامههاي تبليغاتي نامزدها بود. اين افزايش كمي برنامههاي تبليغاتي به معناي بسترسازي بيشتر براي افزايش و ارتقای آگاهي مردم در انتخابات پيش رو است تا با شناخت بيشتر و بهتر كارنامه و برنامه هفت نامزد موجود بتوانند اين آگاهي جمعي را به اراده ملي بدل کنند و انتخاباتي آگاهانه و روشنگرانه را رقم بزنند. بر اساس برنامهريزيهاي صورت گرفته 81شبكه تلويزيوني و راديويي استاني و محلي به صورت همزمان اقدام به پخش برنامههاي تبليغي هفت نامزد رياست جمهوري در استانهاي مختلف ميكنند، اين به معناي گسترش پهناي دريافت رسانهاي تبليغات نامزدها در گستره فراخ جغرافيايي، قوميتي و تلاش در جهت بسط عدالت رسانهاي درباره نامزدهاست. در حالي كه ضبط برنامههاي انتخاباتي استاني هفت نامزد رياست جمهوري همچنان ادامه دارد، اين برنامهها از 19خردادماه ساعت ۱۶:۳۰ روي آنتن شبكههاي استاني و محلي رسانه ملي ميرود تا دسترسي تعداد بيشتري از مردم از اين برنامهها ممكن شود. اين برنامهها شامل گفتوگوي اختصاصي با هفت نامزد انتخابات رياست جمهوري است كه از ۳۰ مركز استاني و سه شبكه محلي آبادان، كيش و مهاباد پخش ميشود. به اين ترتيب هر يك از نامزدها ۳۰ برنامه براي ۳۰ استان كشور (جداي استان تهران) خواهند داشت كه شامل ۱۵ساعت گفتوگو با هر يك از نامزدهاست و مجموع زمان آن به 6هزارو500 دقيقه ميرسد.
نگاهي آماري به توليدات رسانهاي مرتبط با انتخابات رياست جمهوري در حوزه استانها نشان ميدهد نسبت به دورههاي قبلي با يك حركت جهادي در حوزه تبليغات انتخاباتي مواجه هستيم كه اگر حجم توليدات تبليغات انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا را هم به آن اضافه كنيم به جرئت ميتوان گفت نقش و سهم شبكههاي استاني در تبيين و تبليغ انتخابات 28خرداد بيش از شبكههاي سراسري است كه اين مسئله از حيث جمعيتشناسي انتخابات هم حائز اهميت است، به اين دليل كه حجم كثير واجدان رأي در انتخابات پيش رو در مراكز استاني و در شهرستانها زندگي ميكنند، ضمن اينكه علاوه بر انتخابات رياست جمهوري كه اهميت و اعتباري ملي دارد، انتخابات شوراي شهر و روستا در استانهاي كشور از اهميت بيشتري برخوردار است و سويه بومي و محلي و قوميتي هم پيدا ميكند. بدون شك انتخابات آتي يك آزمون رسانهاي مهم براي معاونت امور استانها و 33مركز استاني است تا توان و ظرفيت رسانهاي و تبليغاتي خود را در برگزاري يك انتخابات پرشور و حماسي و آگاهانه اثبات كنند و اهميت و جايگاه اثرگذار خود را به عنوان مكمل شبكههاي سراسري نشان دهند.
*كارشناس رسانه