کد خبر: 1051437
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
با تلفن همراه خود درست رفتار كنيم
هنگام صحبت با تلفن همراه، به ادبيات گفتاري خود توجه نماييد به خصوص در مواقعي كه ديگران صداي شما را مي‌شنوند. با گفتار صحيح و به دور از توهين و بي‌ادبي صحبت كنيد، چراكه نوع صحبت و ادبيات گفتاري شما نشان دهنده فرهنگ و شخصيت شماست.
سيد اميرحسين حسيني

جذابيت و همه‌گيري تلفن همراه در چند سال اخير آنقدر زياد شده كه مي‌توان گفت اين ابزار ارتباطي به راحتي در دسترس هر كودك، نوجوان و بزرگسالي قرار گرفته است. زماني كه مارتين كوپر (سازنده اولين تلفن همراه) آن را اختراع كرد هيچ كسي تصور نمي‌كرد دوراني فرا برسد اين ابزار بتواند تا اين حد مورد استقبال و اهميت قرار گيرد. وسيله‌اي كه امروزه هر فردي به عنوان يك ابزار شخصي و گنجينه اطلاعاتش هميشه و در همه جا آن را با خود به همراه دارد. فعاليت‌هاي ارتباطي كه در گذشته غير ممكن بود حتي كسي به ذهنش هم خطور نمي‌كرد، همانند تماس گرفتن با افراد در دور دست‌ترين نقاط جهان، ارسال نامه و متن‌هاي الكترونيكي، تنظيم اطلاعات كاري و برنامه‌ريزي روزانه، فعاليت و حضور در شبكه‌هاي اجتماعي و برقراري ارتباط با افرادي كه چند سالي از آنها بي‌خبر بوديم و همچنين پيگيري اخبار و دنبال کردن رويدادها را مي‌توان به راحتي و با خيال آسوده انجام داد. با اين حال گاهي اوقات همين وسيله مفيد و پر كاربرد مي‌تواند مايه اذيت و آزار ديگران يا عقب افتادن از كارهاي مهم و اساسي شود.

تلفن همراه يا مايه آزار و اذيت ديگران؟
بلند صحبت كردن با تلفن همراه در اماكن عمومي، پخش موزيك با صداي بلند، تصويربرداري از هر رويدادي چه تلخ و چه شيرين بدون توجه به اهميت موضوع و مديريت اوضاع، شايعه پراكني در گروه‌هاي مختلف شبكه‌هاي اجتماعي، استفاده از تلفن همراه حين رانندگي كه عامل اصلي تصادفات مي‌باشد و... همه از معايب استفاده نادرست از اين وسيله پر كاربرد مي‌باشد.


فرار از تنهايي و اعتياد به تلفن همراه
گاهي اوقات انسان‌ها براي فرار از تنهايي به نگهداري حيوانات خانگي روي آورده و با اين كار به شكلي اوقات خود را با همراهي حيوانات اهلي نظير سگ و گربه و... مي‌گذرانند اما در دنياي امروز و با ظهور ابزار ارتباطي خاصي مثل تلفن همراه و گرايش افراد به گشت و گذار در اينترنت و دنياي مجازي مي‌توان گفت اين ابزار توانسته تا حدودي تنهايي انسان‌ها را پر كند. جذابيت تلفن همراه به حدي است كه به نوعي اعتياد به استفاده از آن در ميان مردم شكل گرفته و به عنوان يك وسيله جدا نشدني و محبوب در دست مردم خودنمايي مي‌كند.


ضرورت آموزش قبل از استفاده
بايد توجه كنيم قبل از اينكه وسيله‌اي به عنوان تكنولوژي جديد وارد بازار مصرف شود، بهتر است فرهنگ استفاده صحيح و كاربردي از آن نيز در ميان عموم جا بيفتد و شيوه درست بهره‌گيري از آن وسيله آموزش داده شود تا افراد دچار سردرگمي و استفاده افراطي نشوند.
فراموش نكنيم تلفن همراه وسيله برقراري ارتباط و به جهت انجام اموري است كه از طريق نرم افزارهاي موجود فعاليت افراد را سهولت و سرعت بخشيده است.


به ديگران بي‌احترامي نكنيم
گاهي اوقات استفاده از تلفن همراه سبب بي‌احترامي و بي‌توجهي به همراهان و مخاطباني كه كنار ما حضور دارند مي‌شود. هنگام ديدار و هم‌نشيني با دوستان و نزديكان، سرگرم شدن در فضاي مجازي به مدت طولاني يا استفاده از گوشي، در حقيقت بي‌توجهي و نوعي اهانت به مخاطب تلقي مي‌شود. وقتي كسي با ما حرف مي‌زند از سرگرم شدن با موبايل خود به هر دليلي همچون ارسال پيام، گشتن در صفحات مجازي و... خودداري كنيد و توجهتان را به مخاطب خود بدهيد، با اين كار به او بي‌احترامي نكرده بلكه نشان مي‌دهيد كه آن شخص براي شما مهم و قابل احترام است.
صداي خود را بلند نكنيد
هنگام صحبت با تلفن همراه با صداي بلند خود ديگران را ناراحت مي‌كنيد. به طور متوسط افراد در هنگام مكالمه تلفني با موبايل صداي خود را سه برابر بلندتر از حدي كه در مكالمات حضوري دارند مي‌كنند.
صداي بلند سبب آزار ديگران و تجاوز به حقوق آنها مي‌شود. بعضي مكان‌ها وجود دارندكه بايد سكوت در آنها حفظ شود. مثل كتابخانه‌ها، مساجد، بيمارستان‌ها و... كه رعايت سكوت و آرامش در آنها از شرايط لازم براي حضور مي‌باشد. پس بايد هنگام حضور در اين اماكن تلفن همراه خود را در حالت سكوت قرار دهيد. در هنگام رانندگي تلفن همراه خود را به بهانه ارسال پيام و جواب و... در دست نگيريد، اين كار علاوه بر نقض قوانين رانندگي كار خطرناكي است و سبب حواس پرتي و وقوع تصادف مي‌گردد.


درست صحبت كنيد
هنگامي كه كسي با شما كار دارد يا منتظر اتمام مكالمه تلفني شما مي‌باشد، او را منتظر نگذاريد، اگر مي‌دانيد مكالمه شما با شخص آن طرف تلفن همراهتان طولاني مي‌شود بهتر است تماس خود را پايان داده، بعد از صحبت با آن شخص مجدداً به مكالمه تلفني خود بپردازيد.
هنگام صحبت با تلفن همراه، به ادبيات گفتاري خود توجه نماييد به خصوص در مواقعي كه ديگران صداي شما را مي‌شنوند. با گفتار صحيح و به دور از توهين و بي‌ادبي صحبت كنيد، چراكه نوع صحبت و ادبيات گفتاري شما نشان دهنده فرهنگ و شخصيت شماست.


مراقب استفاده بچه‌ها باشيد
در حال حاضر بسياري از خانواده‌ها براي فرزندان خود گوشي‌هاي هوشمند تهيه كرده و در سنين پايين در اختيار آنها قرار مي‌دهند تا به نوعي آنها را سرگرم و مشغول كنند، غافل از اينكه دادنِ تلفن همراه به كودكان و نوجوانان بدون آموزش‌هاي لازم جهت استفاده و درك چگونگي ورود به شبكه‌هاي اجتماعي و سايت‌هاي مختلف با توجه به محتواي گوناگوني كه دارند آسيب جدي به كانون خانواده و تربيت فرزندان وارد مي‌كند. آسيب‌هايي كه گاهي خود خانواده‌ها از روي بي‌اطلاعي و عدم سواد كافي در اين زمينه در بروز و افزايش آن نقش بسياري دارند. هم خطرات فضاي مجازي گريبانگير فرزندان مي‌شود و هم ارتباطات خانوادگي را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.


براي خود قوانيني وضع و اجرا كنيم
بايد توجه داشت كه اگر افراد فرهنگ صحيح استفاده از تلفن همراه را بياموزند و در جامعه آن را به كار گيرند آن زمان است كه شاهد تغيير رفتارهاي جمعي اجتماعي در استفاده مفيد و معقول از اين ابزار خواهيم بود.
بهتر است براي استفاده مفيد از تلفن همراه تعريف داشته باشيم، اوقات خاصي را به استفاده از آن بپردازيم. قوانيني را براي خود ايجاد كنيم. مثلاً هنگام حضور در جمع، موبايل‌ خود را در حالت بي‌صدا بگذاريم يا هنگام حضور در مهماني‌‌ها گوشي همراهمان نبريم تا بتوانيم از بودن در كنار هم بيشتر لذت ببريم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار