کد خبر: 1051393
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
اوپک با وجود ابهامات مرتبط با پاندمی کووید ۱۹، همچنان انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ بهبود قوی تجربه کند و به نفت بیشتر این گروه نیاز باشد.
اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۵.۹۵ میلیون بشکه در روز معادل ۶.۶ درصد در سال میلادی جاری رشد می‌کند و به ۹۶.۵۸ میلیون بشکه در روز می‌رسد. این پیش بینی برای دومین ماه متوالی بدون تغییر ماند.

این پیش بینی با وجود روند احیای کندتر از حد انتظار تقاضا برای نفت در نیمه اول امسال مطرح شده و نسبت به ابهامات قابل توجهی مانند ظهور واریانت‌های جدید ویروس کرونا هشدار داده است.

در گزارش اوپک آمده است: احیای اقتصاد جهانی به دلیل موج‌های جدید شیوع کووید ۱۹ و تجدید قرنطینه‌ها در اقتصاد‌های بزرگ شامل منطقه یورو، ژاپن و هند به تاخیر افتاده است. در مجموع انتظار می‌رود روند بهبود رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ شتاب بگیرد.

بنا بر پیش بینی اوپک، اگرچه انتظار می‌رود آمریکا بزرگترین مشارکت را در رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ داشته باشد، اما تقاضا در کشور‌های صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بهبود پیدا نمی‌کند.

روند کاهش سطح ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که معیار مهم برای اوپک به شمار می‌رود، ادامه دارد، اما همچنان ۳۴ میلیون بشکه بالاتر از میانگین سطح ذخایر در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ مانده است. اوپک اعلام کرد این ذخایر در آوریل ۲۵ میلیون بشکه پایین میانگین پنج ساله بود.

قیمت نفت پس از انتشار این گزارش به بالای ۷۲ دلار در هر بشکه صعود کرد. قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۳۹ درصد رشد کرده که تحت تاثیر رشد تقاضا و محدودیت عرضه اوپک پلاس بوده است.

اوپک با فرض این که پاندمی کووید ۱۹ تا آغاز نیمه دوم سال تا حدود زیادی مهار می‌شود، پیش بینی کرد اقتصاد جهانی در سال میلادی جاری ۵.۵ درصد رشد می‌کند که تغییری نسبت به پیش بینی ماه گذشته این گروه نداشت.

این گروه اعلام کرد ادامه برنامه‌های واکسیناسیون، سهم رو به رشد بیماران بهبود یافته که به افزایش ایمنی جمعی منجر می‌شود و کاهش محدودیت‌های قرنطینه به این خوش بینی که پاندمی می‌تواند تا چند ماه دیگر مهار شود، کمک می‌کند.

اوپک پلاس در آوریل برای تسهیل محدودیت عرضه در فاصله ماه مه تا ژوییه موافقت کرد و این تصمیم در نشست اول ژوئن وزیران نفت این گروه تایید شد. با این حال عرضه میلیون‌ها بشکه در روز نفت اوپک پلاس پس از ژوییه همچنان محدود می‌ماند.

تلاش‌های اوپک پلاس به روند تعادل بازار به شکل قابل توجهی کمک کرده است. تولید بالاتر اوپک منعکس کننده تصمیم برای افزایش تولید و رشد تولید ایران بوده که به دلیل تحریم‌های آمریکا از مشارکت در محدودیت عرضه معاف شده است. تولید نفت اوپک در ماه مه به میزان ۳۹۰ هزار بشکه در روز رشد کرد و به ۲۵.۴۶ میلیون بشکه در روز رسید.

عربستان سعودی به اوپک اعلام کرد تولید این کشور در ماه مه به میزان ۴۱۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۸.۵۴ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاتر از آمار اعلام شده توسط وزیر انرژی سعودی در اول ژوئن بوده است.

اوپک پیش بینی کرد عرضه غیراوپک در سال ۲۰۲۱ به ۶۳.۷۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد که ۸۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش نشان می‌دهد. این پیش بینی ۱۳۰ هزار بشکه در روز بالاتر از نرخ پیش بینی شده در گزارش ماه پیش اوپک است که به دلیل بهبود سریعتر از حد انتظار تولید آمریکا در مارس بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، همچنین اوپک پیش بینی خود از تقاضا برای نفت این گروه را تغییر نداد و ۲۷.۷ میلیون بشکه در روز ارزیابی کرد. این به معنای آن است که اوپک همچنان فضا برای افزایش بیشتر تولید در نیمه دوم امسال دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار