کد خبر: 1051189
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: در صورت عدم تزریق دز دوم واکسن در موعد مقرر واکسن بی اثر نمی‌شود، اما ممکن است در چنین شرایطی از مقدار کارایی واکسن کاشته شود و برای مثال از ۹۵ درصد به ۹۰ درصد برسد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: صحبت‌هایی که در خصوص کمبود واکسن کرونا در کشور مطرح می‌شود، نگرانی‌های فراوانی را در مورد نبود واکسن‌های مورد استفاده، برای تزریق در دز دوم به وجود آورده و اشخاصی را که تنها در یک دز واکسن زده اند را با این سوال مواجه کرده است که آیا در صورت عدم تزریق دز دوم در موعد مقرر اثربخشی واکسن از بین می‌رود؟

مسعود مردانی در این باره گفت: بین تزریق واکسن در دز اول و دز دوم بسته به نوع آن یک بازه زمانی مجاز وجود دارد و این موضوع در واکسن‌های مختلف، با یکدیگر متفاوت است و ممکن است یک واکسن در دز اول ۸۰ درصد ایمنی بخشی ایجاد کند و واکسن دیگری در دز دوم این مقدار اثربخشی را داشته باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه در برخی واکسن‌ها نظیر جانسون اند جانسون تزریق یک دز کافی است، ادامه داد: فاصله مجاز بین دز اول و دوم در واکسن اسپونیک وی روسی بین ۳ تا ۴ هفته و در آستروزنکا این بازه زمانی بیشتراست و به طور کلی فاصله مجاز بین دز اول و دوم به نوع واکسن و سن افراد بستگی دارد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا آیا در صورت عدم تزریق دز دوم واکسن در موعد مقرر اثربخشی واکسن از بین می‌رود؟، اظهار کرد: خیر، واکسن بی اثر نمی‌شود، اما ممکن است در چنین شرایطی از مقدار کارایی آن کاسته شود و برای مثال اثربخشی آن از ۹۵ درصد به ۹۰ درصد برسد و از این رو بهتر است دز دوم واکسن در موعد مقرر تزریق شود و به تعویق نیفتد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی توضیح داد: در کشور انگلستان عده‌ای از افراد در دز اول با فایزر واکسینه شدند و بعد از مدتی شرکت آمریکایی به آن‌ها واکسن نداد و از این رو در دز دوم به آن‌ها واکسن آستروزنکا زده شد و بعد از مدتی با توجه به بررسی‌هایی انجام شده، این نتیجه به دست آمد که تفاوت چندانی در مقدار اثربخشی واکسن به وجود نیامده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در حال حاضر ما از این موضوع آگاه نیستیم که تزریق واکسن دقیقا تا چه زمانی از ما در مقابل ویروس محافظت می‌کند، افزود: به طور کلی بر اساس یافته‌های ما تزریق دو دز واکسن بین ۶ ماه تا یک سال ایمنی ایجاد می‌کند و هنوز مشخص نیست که ایمنی بخشی واکسن کرونا تا یایان عمر باشد.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار