کد خبر: 1051049
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

رئيس شوراي تأمين دام كشور با تأكيد براينكه صنعت دامپروري كشور نيازمند نقدينگي است، گفت: اكنون توليدكنندگان با كمبود جدي نقدينگي و علوفه دامي روبه‌رو هستند كه همين امر باعث شده تا دام‌ها، زودهنگام روانه كشتارگاه شوند.
منصور پوريان در گفت و گو با ايرنا افزود: اكنون طبق آمار جمعيت دام سبك كشور حدود ۷۰ ميليون رأس است كه وضعيت خوبي را نشان مي‌دهد، اما توليدكنندگان ما براي تأمين علوفه و نگهداري دام شرايط سختي را دارند.
رئيس شوراي تأمين دام كشور اظهارداشت: هزينه تمام شده توليد از جمله علوفه دامي بالاست، از سوي ديگر بازار داخلي به دلايل مختلف از جمله شرايط اقتصادي و تورم پاسخگوي مشكلات دامداران نيست و آنچه دامدار توليد و عرضه مي‌كند، تفاوت قيمتي زيادي
وجود دارد.
وي تصريح كرد: مسائل خشكسالي و كمبود علوفه فشار حداكثري روي دامداران دارد، بنابراين توليدكننده تلاش مي‌كند براي رفع اين معضل دام خود را زودهنگام روانه كشتارگاه‌ها كند.
پوریان گفت: اكنون بره‌شيري يا بره‌تازه از شيرگرفته شده روانه كشتارگاه مي‌شود، درحالي كه بره بايد پس از گرفتن از شير، وارد فرآيند پرواربندي شود تا به وزن ۳۶ كيلوگرم يعني گوشت برسد.
وي با بيان اينكه اكنون دام شيري پايه كشور روانه كشتارگاه‌ها مي‌شود، افزود: ادامه اين روند نگران كننده است، زيرا ممكن است در ماه‌هاي آتي با كمبود توليد روبه‌رو شويم.
پوريان كاهش مصرف بازار داخلي و پايين بودن قدرت خريد مردم را از ديگر عوامل برشمرد و افزود: با توجه به جمعيت دام سبك كشور در زمستان، پاييز و بهار، در شرايط كرونايي ۵۰ درصد واحدهاي پرمصرف گوشت قرمز تعطيل بودند كه همين نيز در كاهش مصرف تأثير داشته است.
رئيس شوراي تأمين دام كشور اضافه كرد: نياز سالانه كشور به گوشت قرمز يك ميليون تن است كه سال گذشته بيش از ۸۰۰ هزارتن توليد شد كه با توجه به كاهش مصرف واحدهاي پرمصرف و حتي خانگي بازار گوشت، نامتعادل بود.
وي از ديگر مشكلات عمده توليدكنندگان گوشت قرمز، كمبود نقدينگي، ممنوعيت صادرات و محدود كردن توليدكنندگان به بازار داخلي دانست و افزود: ما فقط توليد كننده را محدود به بازار داخلي كرديم و در حالي امتياز صادرات را از توليدكننده گرفته‌ايم كه بخش عمده مشكلات مي‌تواند از بازار صادراتي مرتفع شود.
رئيس شوراي تأمين دام با بيان اينكه يكي از راهكارها حمايت از توليدكننده داخلي است، گفت: با توجه به خشكسالي شديد امسال، تنها راهكارتزريق نقدينگي به صورت مستقيم به دامداري‌هاي گوشتي و شيري، آزادسازي صادرات دام زنده يا گوشت قرمز و ارائه تسهيلات كم بهره است تا بازار دام زنده و گوشت قرمز از ركود خارج شود و توليد به حيات خود ادامه بدهد.
وي ادامه داد: كل سياست‌هاي توليد گوشت كشور را به واردات نهاده‌ها و تخصيص ارز وصل كرده‌ايم، به طوري كه تمامي سياست‌هاي دو تا سه سال اخير نتوانستند به توليد كمك كنند.
پوريان خواست براي صنعت دامداري و دامپروري كشور تدبيري انديشيده شود و توليدكنندگان با خريد حمايتي گوشت، تزريق نقدينگي و رفع ممنوعيت صادرات مورد حمايت جدي
قرار گيرند.
طبق آمارها نياز سالانه كشور به گوشت قرمز نزديك يك ميليون تن است كه بيش از ۸۰۰ هزارتن آن در داخل كشور و كمتر از ۱۰ درصد نياز از محل واردات تأمين مي‌شود.
با اين وجود قيمت گوشت قرمز در بازار ايران متغير است به طوري كه اكنون قيمت هر كيلوگرم گوشت گوساله و گوسفندي در بازار خرده فروشي‌ها به شكل تفكيكي بين ۱۲۰ هزار تا ۲۰۰ هزارتومان به فروش مي‌رسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار