کد خبر: 1050982
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
سردار حمیدی تشریح کرد
رییس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص وضعیت معابر در دهه‌های اخیر شهر تهران مطالبی بیان داشت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سردار محمد حسین حمیدی اظهار کرد: نوع خودرو‌ها در دهه ۴۰ و ۵۰ و شبکه معابر و نوع ترافیک وضعیت تردد نوع انضباط و فرهنگ ترافیکی که در شهر وجود داشته می‌توان در خصوص فرهنگ ترافیک در آن زمان بیشتر صحبت کرد.

سردار حمیدی بیان داشت: در سال ۱۲۷۹ اولین خودرو وارد تهران می‌شود و در سال ۱۲۹۸ سیستم راهنمایی و رانندگی شکل می‌گیرد که جمعیت ۱۲۱۵۸۴ بوده است.

وی افزود: در سال ۱۲۸۴ تعداد خودرو شهر تهران ۲۱۴ دستگاه بوده و جمعیت شهر تهران ۱۵۵ هزار نفر بوده است.

سردار حمیدی گفت: این روند ادامه پیدا می‌کند و در سال ۱۳۰۰ که جمعیت خودرویی ۶۰۰ دستگاه بوده و جمعیت شهر تهران ۱۹۶ هزار نفر بوده است و این زمانی بوده است که از دو سال قبل راهنمای و رانندگی شکل گرفته است و خودرو‌ها شماره گذاری می‌شوند و ضوابط مربوط به تردد، تصادف و آئین نامه‌ها از این سال به بعد شکل منظمی به خود می‌گیرد.

وی افزود: جمعیت خودرویی و جمعیت شهری تهران تا سال ۱۳۳۵ یک شیب ملایمی را دارا بوده است و در سال ۱۳۳۵ یک انفجار جمعیتی در خودرو و جمعیت اتفاق می‌افتد که ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو در شهر تهران وجود داشته و جمعیت شهر تهران نیز حدود ۱۵۶۰۰۰۰ نفر بوده است.

سردار حمیدی گفت: تا پایان سال گذشته جمعیت تهران حدود ۱۳ میلیون نفر بوده و جمعیت به تناسب شناور بودن آن ترافیک سنگینی را ابتدای صبح و آخر وقت‌ها ایجاد می‌کنند. در سال گذشته و در پایان قرن تعداد جمعیت ۱۳ میلیون نفر و تعداد خودرو ۷ میلیون خودرو بوده است که این عدد در داخل شهر تهران است که این تعداد خودرو‌هایی که خارج و وارد می‌شوند شناور است که در این آمار نیست و تعداد تردد شناور نیز روزانه سه میلیون خودرو است.

تحلیل ترافیک و تصادفات تهران در صد سال اخیر

وی افزود: شرایط کرونایی این را نشان داد که تردد خودرو‌ها چقدر می‌تواند متفاوت باشد و محدودیت‌هایی که اعمال شد مشخص کرد که اگر آن تردد‌های شناور وجود نداشته باشد شهر از انضباط بیشتری برخوردار است.

وی بیان داشت: این آمار‌ها نشان می‌دهد جمعیت و تعداد خودرو‌ها از آن زمان تاکنون چقدر تغییر پیدا کرده است و یکی از همکاران بنده که در سال ۱۳۶۵ رئیس پلیس راهور تهران بوده است در کتابی نوشته است که ساعت ۱۰ شب که برای استراحت می‌رفتیم تازه تقاطع بهبودی و آزادی قفل می‌شده است.

سردار حمیدی گفت: از آن زمان تا کنون شهر توسعه پیدا کرده است و اگر سامانه‌هایی مانند بی آرتی، مترو تونل‌ها و … نبود واقعاً اتفاقات بدی روی می‌داد و سفر‌هایی که در تهران به تعداد ۲۰ میلیون سفر اتفاق می‌افتد و همین انضباط به پلیس کمک کرده است و شبکه معابر و اصلاحات هندسی روی داد و راه‌ها و بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها توانست شهر را نجات دهد.

وی افزود: عمدتاً توجه ما در این قرن به افزایش خودرو‌ها بوده است و ماحصل این نگاه آلودگی هواست و اگر این وضع ادامه بدهیم را دچار مشکل می‌شویم.

وی گفت: در ۱۰ سال گذشته مثلاً در سال ۱۳۸۹ ما ۱۰۵۲ نفر در سال کشته داشتیم که سهم شهر تهران ۴ و نیم درصد بوده است که این آمار به مرور کاهش پیدا کرد و در سال گذشته به ۳و نیم درصد رسید و همین تصادفات علیرغم جمعیت خودرویی و افزایش جمعیت می‌بینیم که تصادفات در سال گذشته کاهش داشته و در سال گذشته تعداد کشته‌ای تصادفات به ۵۸۴ نفر رسید یعنی به تناسب جمعیت و خودرو کاهش خیلی خوبی را از این نظر شاهد بودیم.

تحلیل ترافیک و تصادفات تهران در صد سال اخیر

رئیس پلیس راهور تهران ادامه داد: اولین کاری که می‌بایست در جهت بهبود اوضاع صورت پذیرد اصلاح نگاه مدیران و کارشناسان است و اگر بخواهیم شهر را به همین صورت به خودرو واگذار بکنیم که نمی‌شود و چقدر می‌خواهیم کمربندی و تونل راه بسازیم لذا اگر بخواهیم انضباط در ترافیک باشد و اگر بخواهیم تصادفات را کاهش دهیم شهر را از نگاه خودرو محوری باید به سمت انسان محوری ببریم و پیاده راه‌هایی بسازیم که شهروندان بتوانند در کنار منزل خود از آن استفاده نمایند و مسیر‌های دوچرخه بیشتر توجه داشته باشیم و سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

سردار حمیدی گفت: سازمان محیط زیست و بیمه شهرداری‌ها و دولت می‌توانند نقش بسزایی در این خصوص داشته باشند تا بتوانیم نظم بیشتری را در سطح شهر حاکم نمائیم.

وی گفت: وقتی قانونی در مجلس وضع می‌شود تبعات آن را در کف خیابان می‌بینیم که معلوم می‌شود انضباط حاکم می‌شود یا خیر اگر هزینه تخلف بالا و پایین برود شما اثر آن‌را کف خیابان می‌بینید و این‌ها می‌تواند دست به دست هم دهد و بازدارندگی را بالا ببرد و می‌بایست شهر را از خودرو محوری به سمت انسان محوری پیش ببریم تا بتوانیم در آینده در آن بهتر زندگی نمائیم هدف ما در ابتدای قرن جدید با این نگاه تحولی را در سیستم ترافیک شهری و زندگی شهروندان ایجاد نمائیم.

وی در خصوص محدودیت‌های ترافیکی در روز انتخابات نیز گفت: تبعا با انتخاب صندوق‌ها و جانمایی آن‌ها ما محدودیت‌های مقطعی را خواهیم داشت تا مردم و شهروندان بتوانند به سهولت برای رأی دادن حضور یابند و همکاران بنده برای سهولت تردد در اطراف صندوق‌ها حضور دارند و به موقع اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار