کد خبر: 1050928
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
کارشناس ارشد مشاور خانواده :
زهرا شایانفر گفت: ۲۰تا ۲۵ درصد کودکان از یکی از اختلالات اضطرابی رنج می‌برند و به صورت میانگین از هر پنج کودک، یک کودک، دچار اضطراب است.

به گزارش خبرنگار جوان انلاین اصفهان، کارشناس ارشد مشاور خانواده اظهار داشت: اغلب به آن توجه نمی شود .و همیشه سوالی که وجود دارد؛ این است که« چرا والدین برای درمان اختلالات اضطرابی کودکان اقدام مناسب و به موقع انجام نمی دهند ؟»عدم درمان به موقع  مشکلات اضطرابی باعث می شود، تا این مشکلات تا سنین نوجوانی و حتی بزرگسالی ادامه پیدا کند.

شایانفرتصریح کرد: اختلالات اضطرابی ، چون بیشتر ماهیت درون زاد دارد یعنی ماهیتی درونی دارد زیاد خودش را به صورت بیرونی نمایش نمی دهد. به همین دلیل والدین کمتر به آن توجه می کنند.

 وی بااشاره به اینکه بچه هایی که اختلالات اضطرابی دارند به علت اینکه از این اضطراب رنج می‌برند، بیان کرد: کودکان و نوجوانان اغلب آرام و بدون سر و صدا می باشند؛  از این رو، به روابط و محیط زندگی آسیب نمی‌زنند و حتی تایید هم میشوند ؛پس والدین دلیلی برای پیگیری درمان نمی بینند.

 کارشناس ارشد مشاور خانواده گفت:در بعضی از موارد والدین فکر می‌کنند که مشکلات اضطرابی خود به خود حل می‌شود و با بالا رفتن سن ممکن است خوب شود.

 وی اعتقاد دارد: اختلالات اضطرابی خود به خود درمان نمی شود،بلکه یا افزایش می گیرد، یا تثبیت می شود و یا تغییر می‌یابد.

 وی بیان کرد:ترس و استرس ممکن است ،خود به خود حل شود. اما اضطراب و فوبی ها حل نمی شوند. بعضی از والدین مشکلات اضطرابی را، امری عادی و معمولی می دانند .و فکر می کنند؛ طبیعی است که بچه اضطراب داشته باشد. ایشان، چون نسبت به ماهیت اضطراب آگاهی لازم را ندارند ؛به دنبال راه حلی برای از بین بردن این حالات کودک هم نمی روند.

شایانفرگفت: در بسیاری از موارد والدین خودشان اختلالات اضطرابی را تجربه می‌کنند و این الگوی مشابه در کودکان نیز تکرار می شود. آمارها نشان می‌دهد تعداد زیادی از کودکان مضطرب، یکی از والدینشان قطعاً اختلالات اضطرابی دارد.

 وی اذعان داشت: از دیگر مواردی که باعث می شود به درمان اضطراب توجه نشود این است که کودک قادر به بیان رنجی که می برد ،نیست .و یا ترس از بروز دادن اضطراب خود دارد وحتی ترس از این که به او برچسب بزنند. اما علت تأکید بر درمان مشکلات اضطرابی چیست؟  قطعاً، همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است. درسنین کودکی،  جواب به  درمان خیلی بهتر خواهد بود.زمانی که ،اضطراب کودک درمان شود ؛به بهبود عملکرد همه جانبه کودک در زندگی او کمک می‌شود .

وی بااشاره به اینکه مشکلات اضطرابی که در کودکان ایجاد می شود اظهار نمود:این اختلال مانع از این می شود که تبدیل به اختلالات حاد شود. درمان به موقع مشکلات اضطرابی باعث پیشگیری از اختلالات شایع دیگر، مانند اختلالات تیک یا وسواس میشود. همچنین اختلالات خلقی، می تواند نتیجه اضطراب های درمان نشده باشد .

شایانفر ابراز کرد: کودکانی که از مشکلات اضطرابی رنج می برند ،نمی توانند روابط مطلوبی را با پدر و مادر خود داشته باشند. و باعث می شود بافت و عملکرد ها و کارکردهای خانواده مختل شود.پیشگیری و درمان کمک به آرامش بافت خانواده می‌کند و حتی مشکلات عملکردی در مدرسه و روابط اجتماعی این کودکان از بین می رود.

کارشناس ارشد مشاور خانواده درپایان افزود: در نتیجه مشکلات اضطرابی هیچ زمان به خودی خود درمان نمی شود ،بلکه یاتغییر ماهیت می دهند،یا تثبیت میشوند. و هیچ اختلالی به اندازه اختلالات اضطرابی باعث خود آسیب رسانی نمی شود.امید است ،مشکلات اضطرابی درسنین پایین تشخیص درست وبه موقع داده شود وبا کمک والدین ومشاورین درمانهای لازم ومناسب صورت گیرد .

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر