کد خبر: 1050921
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
 مشارکت پایین دغدغه هر دو جناح سیاسی کشور شده است! جناحی که خود را داخل نیروهای انقلاب تعریف می‌کنند، معتقدند مشارکت بالا با هر انتخابی تضمین بزرگ نظام و پیروزی بی‌بدیل جمهوری اسلامی است. جناح مقابل که اصلاح‌طلبان بخش بزرگ‌تر آنها هستند و افزودنی‌هایی هم دارند که لزوماً اصلاح‌طلب نیستند،‌ مدعی‌اند مشارکت بالا به پیروزی نامزد مورد حمایت آنان می‌انجامد چون رأی خاکستری انتخابات برای آنان است. این ادعا اگر چه علمی نیست و متکی بر یکی دو تجربه ناقص گذشته است و با تغییرات و ترکیبات جدید و با کارنامه‌های موجود نمی‌توان روی این ادعا قسم خورد، اما حتی همین ادعا، جناح موسوم به انقلابی را نگران نمی‌کند و عناصر شناخته شده این جناح می‌گویند اگر هر کدام از نامزدها مشارکت بسیار بالا را تضمین کرد، به این انتخاب مردم و به این مشارکت بالا افتخار می‌کنیم و به آن گردن می‌نهیم.

 مشارکت پایین دغدغه هر دو جناح سیاسی کشور شده است! جناحی که خود را داخل نیروهای انقلاب تعریف می‌کنند، معتقدند مشارکت بالا با هر انتخابی تضمین بزرگ نظام و پیروزی بی‌بدیل جمهوری اسلامی است. جناح مقابل که اصلاح‌طلبان بخش بزرگ‌تر آنها هستند و افزودنی‌هایی هم دارند که لزوماً اصلاح‌طلب نیستند،‌ مدعی‌اند مشارکت بالا به پیروزی نامزد مورد حمایت آنان می‌انجامد چون رأی خاکستری انتخابات برای آنان است. این ادعا اگر چه علمی نیست و متکی بر یکی دو تجربه ناقص گذشته است و با تغییرات و ترکیبات جدید و با کارنامه‌های موجود نمی‌توان روی این ادعا قسم خورد، اما حتی همین ادعا، جناح موسوم به انقلابی را نگران نمی‌کند و عناصر شناخته شده این جناح می‌گویند اگر هر کدام از نامزدها مشارکت بسیار بالا را تضمین کرد، به این انتخاب مردم و به این مشارکت بالا افتخار می‌کنیم و به آن گردن می‌نهیم.
برخی نظرسنجی‌ها نشان داده است که این دغدغه هر دو جناح بعد از مناظره اول، تکانی به خود داده است، هرچند میزان آن زیاد نبوده است. در واقع آن چسبندگی میزان مشارکت در اعداد 40 تا 45 درصد شل شده و مشارکت توانسته است از جای خود حرکت کند. ممکن است برخی خلاف آن را بگویند اما مطالبه هر دو جناح از مردم برای رأی دادن گواهی است که باید شاهد افزایش مشارکت مردم باشیم. با این حال بدترین فهم از عوامل افزایش میزان مشارکت آن است که گمان کنیم با تخریب و حمله به رقبا و ایجاد فضای احساسی در میان مردم، این مهم ممکن می‌شود. اگر نگاه جامعه‌شناسانه به ارتقای فرهنگ سیاسی و اجتماعی مردم در دو، سه دهه اخیر داشته باشیم، در می‌یابیم که مردم امروز به لحاظ رشد سیاسی با گذشته تفاوت کرده‌اند و حالا اگر متانت و بزرگواری و منش بالای نامزدها و وعده‌های معقول و «اراده در کنار برنامه» را در نامزدها ببینند، بیشتر از یک فضاسازی مسموم جذب اصل شرکت در انتخابات می‌شوند.

پس از برگزاری نخستین دور از مناظره سه‌گانه نامزد‌های ریاست جمهوری که البته با کاستی‌ها و بداخلاقی‌هایی از سوی نمایندگان وضع موجود همراه بود، برخی ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌ها از تکان خوردن مشارکت مردم خبر می‌دهد؛ مشارکتی که اگرچه درصد افزایش آن بالا نیست، اما امیدوارکننده است و انتظار می‌رود با برگزاری دور دوم و سوم آن بیشتر هم بشود. این مهم برخلاف آنچه در دور اول مناظره‌ها از سوی برخی نامزد‌ها مطرح شد، نه با شعار که با برنامه‌های عملیاتی دست یافتنی‌تر خواهد شد. نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری دیروز هم با حضور در برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و نشست خبری با اصحاب رسانه به طرح دیدگاه‌های خود درباره اداره کشور پرداختند که بازهم عنصر «اقتصاد» در این بخش از برنامه‌ها پررنگ‌تر از سایر حوزه‌ها بود.

محور دولت من عدالت است
سیدابراهیم رئیسی که در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود، گفت: این تصور نشود که اکنون که در قوه قضائیه حضور دارد، با قوه قهریه برخی کار‌ها را پیش می‌برم. اگر اراده وجود داشته باشد، یک مدیر در حوزه مدیریت خود باید اعمال مدیریت کند. کشور ما گرفتار جناح بازی، رفیق بازی و رودربایستی شده است. مهم‌ترین مانع کشور رودربایستی است. کشورداری با رودربایستی نمی‌سازد. مدیریت با رودربایستی میانه‌ای ندارد. کشور فقط با اجرای عدالت پیش می‌رود نه رودربایستی. محور اصلی دولت ما اجرای عدالت است و اجرای عدالت یعنی اجرای قانون و این مسئله به یک اراده جدی نیاز دارد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین روز گذشته در اجتماع عزاداران اسلامشهر که به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) گردهم آمده بودند، گفت: طی دوسالی که به دستگاه قضایی آمدم شاهد پرونده‌ها و موضوعاتی هستم که نشان می‌دهد دغدغه‌های مردم نسبت به فساد و تبعیض کاملاً به حق است و به عنوان دستگاه قضایی اثبات کردیم می‌شود با فساد برخورد کرد و گفتیم در این کار هیچ خط قرمزی نداریم و ثابت هم کردیم که می‌شود در کشور خط قرمز نداشت و این رویه در دولت مردمی نیز دنبال می‌شود. رئیسی اظهار داشت: امروز شرایط کشور به نحوی است که مردم گرفتار سختی‌ها شده‌اند و زندگی آن‌ها و وضعیت تولید و بازار ما به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست.

فساد نمی‌گذارد مدیران، نوکر مردم باشند
علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم پس از ضبط برنامه تبلیغاتی خود در جمع خبرنگاران گفت: در کشورمان امروز مشکل بیکاری داریم، چون تعارض منافع، فساد و خودباختگی نمی‌گذارد که مسئول، نوکر مردم باشد، اما ما به فضل الهی برای آینده اینگونه مشکلات را نخواهیم داشت. نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه اقتصاد ایران وابسته به نفت و نفت ایران هم تحریم است و از بین بردن تحریم‌ها در گرو مذاکره با امریکاست؛ آیا راهکاری برای خروج از این بن‌بست اقتصادی دارید، گفت: شما سه گزاره را مطرح کردید که هر سه مورد نادرست است و یکی از آن‌ها محض رضای خدا درست نیست. شما فرمودید که اقتصاد ایران مبتنی بر نفت است در حالی که ما می‌توانیم مسیری را برویم که وابستگی به نفت نداشته باشیم و گزاره دوم شما این بود که نفت ما در تحریم است در حالی که شاید نفت ما به طور اسمی در تحریم باشد، اما رسماً بالغ بر یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می‌فروشیم و اساساً این تحریم، آسیب جدی خورده است. زاکانی افزود: گزاره سوم شما این است که ما باید تحریم را از طریق امریکا از بین ببریم، در حالی که ما باید تحریم را با بی اثر کردن آن در داخل و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برداریم.

دولت روحانی برنامه اقتصادی نداشت
محسن مهرعلیزاده نیز روز گذشته طی کنفرانس خبری در خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: همه می‌دانیم حضور و نقش مردم برای تعیین سرنوشت می‌تواند وجهه جمهوریت نظام را بیش از پیش نشان داده و تثبیت کند. همه مردم می‌آیند تا سرنوشت خود را به دست فردی دهند که با انتخاب همکاران شایسته و براساس یک برنامه مدون و علمی براساس خواست مردم، آینده کشور را بسازد.
این فعال اصلاح طلب تأکید کرد: ما باید از هر امکانی برای حفظ جمهوریت نظام جمهوری اسلامی بهره‌برداری کنیم تا رأی مردم به عنوان تعیین‌کننده محوری برای مردم و کشور باشد. تحقق این موضوع مستلزم این است که در جریان این رقابت نابرابر، شرایطی فراهم شود تا مردم احساس کنند که اگر پای صندوق بیایند رأی و نظر آن‌ها مؤثر خواهد بود و حضورشان خواهد توانست آینده خوبی برای کشور رقم بزند. وی گفت: قصد تخریب یا حمایت نکردن از دولت فعلی را ندارم، اما وضعیت اقتصادی امروز به‌رغم همه این امکانات ناشی از بی برنامگی و به هدر رفتن ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی در هفت سال و نبود برنامه منظم اقتصادی است.

رضایی: گزینش‌های خاص را کنار می‌گذارم
محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت اقدام و تحول، گزینش‌های خاص را کنار خواهیم گذاشت و از همه شایستگان در ایران استفاده خواهیم کرد.
رضایی در گفتگو با خبرنگاران ضمن تشریح برنامه‌های تبلیغاتی خود اظهار کرد: در دولت اقدام و تحول دولت شایستگان است؛ چه زن و چه مرد، چه ایرانیان داخل کشور و چه ایرانیان خارج از کشور، اقوام مختلف، اقلیت‌ها، اصلاح طلب و اصولگرا، مستقل‌ها و هر انسان شایسته‌ای که بتواند کاری انجام دهد، در دولت اقدام و تحول حضور خواهد داشت. رضایی تصریح کرد: در دولت اقدام و تحول، گزینش‌های خاص را کنار خواهیم گذاشت و از همه شایستگان در ایران استفاده خواهیم کرد، جز کسانی که در پرونده‌های مفاسد دست داشته‌اند و مشکلاتی داشتند، از همه شایستگان استفاده خواهیم کرد.

هر روستا باید سلول جهش کشور باشد
سعید جلیلی در شبکه اینترنتی خود با عنوان جهاد و جهش، گفت: نگاه ما این است که هر روستا باید سلول جهش کشور باشد؛ بنابراین صرف ارائه خدمات ابتدایی به روستا، کافی نیست. دولت باید زمینه استفاده حداکثری از همه فرصت‌های روستا از جمله فرصت‌های کشاورزی، گردشگری و فرهنگی را فراهم کند. وی افزود‌: ما به سی و یک استان رفتیم و شهر به شهر بررسی کردیم. مسئول کارگروه روستا و عشایر دولت سایه، برای پژوهش دقیق و ارزیابی واقعی، بیش از یک سال در استان‌های مختلف زندگی کرد و مداوم با روستانشینان و عشایر در ارتباط بود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وقتی برنامه حوزه کشاورزی مشخص نباشد، یک سال پیاز کمیاب می‌شود و یک سال دیگر روی دست کشاورزان می‌ماند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
asghar
|
Canada
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
0
0
با سلام و صبح بخیر . بنده هم نظرم این است باید زیر بنای جامع را ساخت . کشاورزی و دامداری . به قول جناب دکتر گنجی جوجه مرغها را چال نکنیم و به دست کشاورزان عزیزمان بسپاریم و ..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار