کد خبر: 1050899
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از بومی‌سازی ۲۳ ماده مؤثره و ماده اولیه دارویی برای اولین بار در کشور خبر داد.
محمدرضا شانه ساز با اشاره به تدوین ضابطه فرمولاسیون دارو‌های جدید (New Drug) برای اولین بار در کشور گفت: ۲۳ ماده مؤثره و ماده اولیه دارویی برای اولین‌بار به همت شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع داروسازی کشور بومی‌سازی شده‌است. وی افزود: تا سال گذشته تمام دارو‌های تولیدی در کشور که برای اولین‌بار در داخل تولید می‌شد، قبلاً در یکی از کشور‌های معتبر تولید شده‌بود و در ایران نمی‌توانستیم دارویی را برای اولین‌بار در دنیا تولید کنیم و به‌رغم ظرفیت خیلی خوبی که در داروسازی کشور وجود داشت، همواره در زمینه تولید مقلد محسوب می‌شدیم. شانه‌ساز با اشاره به اقدام شجاعانه سازمان غذا و دارو نسبت به صدور ضابطه فرمولاسیون دارو‌های جدید در سال ۹۹ گفت: ضابطه مربوط به فرمولاسیون دارو‌های جدید (New Drug) و به عبارت دیگر دارو‌هایی که برای اولین‌بار در دنیا تولید می‌شود، تدوین شده‌است که این مهم حکایت از خودباوری، خوداتکایی و توانمندی حوزه داروسازی کشور دارد، بنابراین از این پس می‌توان دارو‌های جدیدی را تولید و به دنیا معرفی کرد. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: برای موفقیت هر داروی جدید، پروسه زمانی ۵ الی ۱۰ ساله لازم است و نیز کارآزمایی بالینی در چند فاز انجام می‌شود. بنابراین تولید دارو‌های جدید در دنیا نیازمند صرف زمان و هزینه‌های هنگفت و البته تیم تحقیق و توسعه مجرب است که پس از ثبت نمونه، علاوه بر خودکفایی سود سرشاری را عاید کشور سازنده می‌کند.
وی با بیان اینکه تعدادی از شرکت‌های داروسازی تقاضای فرمولاسیون داروی جدید را از سازمان غذا و دارو دارند، اضافه کرد: مطالعات سلولی و آزمایشگاهی این دارو‌ها با روش‌های کاملاً علمی انجام می‌شود و با دریافت کد اخلاق، مراحل کارآزمایی بالینی را طی کرده و فاز مطالعات حیوانی و انسانی آن دنبال می‌شود. امیدواریم در سال‌های آینده، با اخذ مجوز تولید در این عرصه نیز برای کشور افتخارآفرینی کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار