کد خبر: 1050891
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
کاروان ایران رکورد تعداد ورزشکار و تعداد رشته را می‌شکند
کمتر از دو ماه دیگر به برپایـــی بـزرگ‌تـریـن آوردگاه ورزش جهان، یعنی المپیک باقی مانده است. المپیک توکیو قرار است از اول مرداد‌ماه به مدت ۱۷ روز در پایتخت ژاپن برگزار شود. رویدادی که می‌تواند یک فرصت دیگر برای اتحاد و یکدست شدن جهان زیر پرچم المپیک و ورزش باشد. المپیکی‌های ورزش ایران نیز طی دو سال گذشته به‌رغم تمامی مشکلات و درگیری با شیوع ویروس کرونا خود را آماده حضور در این آوردگاه بزرگ کرده‌اند
فریدون حسن

سرویس ورزشی جوان آنلاین: کمتر از دو ماه دیگر به برپایـــی بـزرگ‌تـریـن آوردگاه ورزش جهان، یعنی المپیک باقی مانده است. المپیک توکیو قرار است از اول مرداد‌ماه به مدت ۱۷ روز در پایتخت ژاپن برگزار شود. رویدادی که می‌تواند یک فرصت دیگر برای اتحاد و یکدست شدن جهان زیر پرچم المپیک و ورزش باشد. المپیکی‌های ورزش ایران نیز طی دو سال گذشته به‌رغم تمامی مشکلات و درگیری با شیوع ویروس کرونا خود را آماده حضور در این آوردگاه بزرگ کرده‌اند. رقابت‌هایی که رنگ و بویی متفاوت با المپیک‌های قبلی خواهد داشت، المپیکی بدون حضور تماشاگر و در حداقل زمان ممکن.
کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و فدراسیون‌ها ورزشی حالا با حساسیت بیشتری اوضاع را رصد می‌کنند و تلاش دارند کاروان ایران با کسب بهترین نتیجه المپیک توکیو را به پایان برساند. نشست خبری رئیس کمیته ملی المپیک، سرپرست کاروان المپیک و رئیس نظارت بر تیم‌های ملی صبح دیروز در محل آکادمی ملی المپیک با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در ابتدای این نشست با ابراز امیدواری نسبت به عملکرد کاروان ورزشی کشورمان در رقابت‌های المپیک توکیو گفت: «از تمام ظرفیت‌ها و امکانات استفاده کرده‌ایم تا در توکیو نمایشی داشته باشیم که منجر به شیرین کامی مردم ایران شود. من مطمئن هستم که عملکرد قهرمانان ما در توکیو دل مردم را شاد خواهد کرد.»
رئیس کمیته ملی المپیک در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون توجه و رسیدگی به قهرمانان المپیکی با اشاره به پرداخت حقوق ماهانه، کمک‌هزینه اعزام به اردو‌ها و رسیدگی و توجه به لحاظ روحی و روانی به آن‌ها گفت: «علاوه بر حقوق ۵ میلیونی که پرداخت شده و ۱۰ نفر هم بورسیه شده‌اند با فدراسیون‌ها در تماس هستیم تا کمک‌هزینه‌ای برای زندگی آن‌ها در نظر گرفته شود. در تمام رشته‌ها برای همه کسانی که کسب سهمیه کرده‌اند هم حمایت مالی و هم روحی وجود دارد و تمام ورزشکاران ما در شرایط خوب انگیزشی برای درخشش در المپیک هستند.»
صالحی‌امیری با تأکید بر لزوم المپیکی شدن فضای کشور ادامه داد: «ستاد فرهنگی پا به پای ستاد عملیاتی کار کرده است. برنامه‌های ستاد فرهنگی بسیار گسترده بود و تصمیم داشتیم برای اولین بار ستاد فرهنگی را به المپیک اعزام کنیم. با شیوع کرونا، اما محدودیت‌هایی ایجاد شد. جلسه‌ای با معاونان و مدیران وزارت امور خارجه و سفیر ایران در توکیو داشتیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به محدودیت‌ها، فقط چهار برنامه اجرا شود که شامل برگزاری نمایشگاه ایران زیبا و صنایع‌دستی، توزیع هدایای فرهنگی و پخش فیلم با زیرنویس ژاپنی و انگلیسی می‌شوند. در تهران نیز ۳۰۰ بیلبورد نصب خواهد شد و در خیابان سئول نیز در هفته جاری بیلبورد قهرمانان ما نصب خواهد شد.»
وی در خصوص لزوم حضور وزیر ورزش در توکیو تأکید کرد: «وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، فدراسیون‌ها، هیئت‌ها، ورزشکاران و اهالی رسانه یک خانواده هستند. وزیر ورزش، معاونان و دیگر افراد سالیان سال برای رشد ورزش زحمت کشیده‌اند و مدیران پایه هستند و حضور آن‌ها در المپیک ضروری است. وظیفه نهاد‌های مسئول در ورزش این است که پشتیبان ورزشکاران باشند. آنچه به عنوان پاداش مطرح شد بخشی از تعهد دولت‌هاست و باید پرداخت شود. تا امروز هم به این تعهدات عمل کرده‌ایم. تاکنون ۵۰ درصد بودجه فدراسیون‌ها، بخشی از نیاز‌ها برای حضور در المپیک و از این دست موارد انجام شده است.»

در ادامه نصرالله سجادی، سرپرست کاروان ورزشی کشورمان در المپیک توکیو ضمن بیان شرایط اعزام کاروان و سختگیری‌های خاصی که ژاپن به عنوان میزبان با توجه به شیوع کرونا برای ورزشکاران در نظر گرفته است، عنوان کرد: «تأکید میزبان بر این است که تا جای ممکن کاهش تراکم در دهکده و مسابقات باشد و تأکید کردند ورزشکاران و همراهان زودتر از پنج روز قبل از مسابقات نمی‌توانند در دهکده اسکان یابند. اگر شرکت‌کنندگان اختلاف بیش از شش ساعت داشته باشند، می‌توانند یک یا دو روز زودتر بیایند. مقامات اجرایی، کادر پزشکی و سرپرستان از ۲۲ تیر می‌توانند در توکیو حضور داشته باشند. همچنین تأکید دارند ورزشکاران حداکثر ۴۸ ساعت بعد از مسابقات‌شان توکیو را ترک کنند.».
اما یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این روز‌ها علاقه‌مندان به ورزش، مسئله کسب سهمیه‌های باقیمانده برای حضور در المپیک و تعیین تکلیف برخی ستاره‌های ورزش کشور است که سجادی در این خصوص با اشاره به لزوم اعلام فدراسیون‌های جهانی در تأیید سهمیه المپیک ورزشکاران گفت: «بریمانلو، جودوکار شایسته کشورمان هنوز مجوز حضور در المپیک را به دست نیاورده و تا امروز از طرف فدراسیون جهانی جودو سهمیه بریمانلو اعلام نشده است. هر کسی سهمیه کسب کند هم به میزبان و هم به کمیته‌های کشور‌ها اعلام می‌شود که فعلاً چیزی به ما اعلام نشده است، چون کسب سهمیه نکرده، زیر پرچم IOC هم نمی‌تواند شرکت کند. در خصوص تکلیف کیانوش رستمی و سهراب مرادی هم هنوز اعلام نهایی انجام نشده است. طی چند روز آینده از طرف فدراسیون جهانی اعلام خواهد شد، هنوز به ما و سایر کشور‌ها نفراتی را که کسب سهمیه کرده‌اند اعلام نشده است.»

پیمان فخری، رئیس نظارت بر تیم‌های ملی نیز با بیان کاهش ۱۴۸ نفری تعداد ورزشکاران در المپیک توکیو نسبت به المپیک ریو به‌رغم اضافه شدن پنج رشته به المپیک به شرایط سخت کسب سهمیه برای حضور در توکیو اشاره کرد و گفت: «با وجود این رکورد کسب سهمیه و تعداد رشته‌ها قطعاً شکسته خواهد شد، اما درباره رکورد بانوان سخت است که صحبت کنیم. ما در دوومیدانی و کاراته شانس حضور بانوان را خواهیم داشت. اگر در مسابقات کاراته پاریس سهمیه کسب شود در این صورت تعداد بانوان هم اضافه خواهد شد. ما از شرایط، ارزیابی داریم و وضعیت را رصد می‌کنیم. ورزشکاران شاخص خوبی داریم، مثلاً در کاراته سه نفر اول را در رنکینگ داریم. اینکه بگوییم در چه رشته‌ای چه تعداد مدال می‌گیریم را تا پیش از این ندیده‌ایم.»
فخری به مصدومیت احسان حدادی هم اشاره کرد و افزود: «متأسفانه ما هم از آسیب‌دیدگی او باخبر شدیم. آسیب کمر حدادی کهنه است و منتظریم وی برگردد و قرار است کمیسیون پزشکی تشکیل شود. حدادی درد شدیدی دارد، ولی در حال تمرین کردن است و در رکوردگیری‌ها شرکت می‌کند. سهمیه به نام حدادی است و قابل تغییر دادن نیست.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار