کد خبر: 1050890
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴
میزبانی برزیل روی هواست
کمتر از یک هفته دیگر بازی‌های جام ملت‌های فوتبال امریکای جنوبی آغاز خواهد شد، ولی مسئولان کشور میزبان نه تنها هنوز برای برگزاری رقابت‌ها آماده نیستند، بلکه با بالا گرفتن دعوا میان مقامات سیاسی برزیل و ملی‌پوشان برزیل اوضاع بحرانی‌تر از حد تصور شده است.
شیوا نوروزی

کمتر از یک هفته دیگر بازی‌های جام ملت‌های فوتبال امریکای جنوبی آغاز خواهد شد، ولی مسئولان کشور میزبان نه تنها هنوز برای برگزاری رقابت‌ها آماده نیستند، بلکه با بالا گرفتن دعوا میان مقامات سیاسی برزیل و ملی‌پوشان برزیل اوضاع بحرانی‌تر از حد تصور شده است.

کوپا‌آمه‌ریکا باید سال گذشته برگزار می‌شد، ولی کرونا اجازه این کار را نداد. حالا هم که طبق برنامه قرار است بازی‌ها ۱۴ ژوئن رسماً آغاز شود هیچ کسی حاضر نیست مسئولیت میزبانی را بپذیرد. کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی اول از همه رأی به میزبانی مشترک کلمبیا – آرژانتین داده بود، ولی اولی به خاطر مشکلات داخلی و سیاسی میزبانی‌اش لغو شد و دومی هم به دلیل عدم توانایی در کنترل بیماری کرونا از برگزاری بازی‌های سر باز زد. بعد از آن کونمبل به دلیل کمبود وقت و نداشتن گزینه‌های زیاد برای انتخاب میزبان جدید راه دیگری نداشت جز اینکه دوباره از برزیلی‌ها بخواهد مسئولیت کوپا را برعهده بگیرند. کنفدراسیون امریکای جنوبی برزیل را به عنوان میزبان جدید کوپا ۲۰۲۱ انتخاب کرد، اما برخلاف دوره گذشته (۲۰۱۹)، قناری‌ها از این توفیق اجباری استقبال نکردند.

توفیق اجباری میزبانی کوپا‌آمه‌ریکا در سرزمین قهوه، نه تنها با استقبال عاشقان فوتبال روبه‌رو نشده، بلکه محالفت‌های جدی را هم در پی داشته است. دست به گریبان بودن برزیلی‌ها با کرونا و ناکارآمدی مسئولان بهداشت این کشور در کنترل این بیماری مصیبت‌های زیادی را برای مردم برزیل به همراه داشته تا جایی که تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان در بیمارستان و جانباختگان به قدری افزایش یافته که برای کنترل شرایط به هفته‌ها زمان نیاز است. حال آنکه دوشنبه آینده رقابت‌ها آغاز خواهد شد و برگزاری ۲۸ مسابقه در برزیل مسئولان و مردم این کشور را نسبت به تشدید اوضاع کرونایی نگران کرده است. دیدار افتتاحیه را آرژانتین و شیلی در حالی در شهر ریودوژانیرو برگزار خواهند کرد که شهردار این شهر پرجمعیت کرونایی رسماً اعلام کرده به محض بدتر شدن اوضاع انجام بازی‌های کوپا را به حالت تعویق در خواهد آورد! اتفاقی که کل مسابقات را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند.

مخالفان برگزاری جام ملت‌های امریکا در برزیل همانند بازی‌های المپیک در حال افزایش است. علاوه بر مردم عادی، اعضای تیم ملی برزیل نیز صراحتاً با این مسئله مخالفت کرده‌اند. صحبت‌های اخیر کاسیمیرو، کاپیتان این تیم در این زمینه بازتاب گسترده‌ای داشته است: «همه از مواضع ما در رختکن تیم ملی برزیل در مورد برگزاری رقابت‌های کوپا‌آمه‌ریکا مطلع هستند و هیچ چیز نمی‌تواند از این روشن‌تر و واضح‌تر باشد. عدم تمایل به شرکت در رقابت‌های کوپا‌آمه‌ریکا تنها نظر و خواسته من یا بازیکنان شاغل در فوتبال اروپا نیست، بلکه همه اعضای رختکن از جمله سرمربی ما تیته نیز عقیده‌ای مشابه ما دارد و همه بازیکنان در این خصوص با هم توافق‌نظر دارند.» تیته، سرمربی برزیل هم این موضوع را تأیید کرده و یکی از مخالفان جدی کوپا محسوب می‌شود. این مسئله ناراحتی مقامات سیاسی میزبان را به همراه داشته تا جایی که برخی از آن‌ها خواستار برکناری سرمربی تیم ملی شده‌اند!
مجلس سنای برزیل نیز با اضافه شدن به جمع مخالفان طی نامه‌ای از موضع قناری‌ها حمایت کرده است: «برزیل نمی‌تواند ایمنی بهداشتی تورنمنت بین‌المللی در چنین سطحی را فراهم کند. برگزاری این تورنمنت می‌تواند احساس کاذب عادی بودن شرایط و ایمنی را برخلاف واقعیت زندگی کنونی مردم برزیل ایجاد کند. ما مخالف برگزاری کوپا‌آمه‌ریکا در برزیل با جای دیگری نیستیم، اما این تورنمنت باید تا زمان آمادگی برزیل به تعویق بیفتد.» در این بلبشوی سیاسی – ورزشی از برزیل خبر رسیده که رئیس فدراسیون فوتبال این کشور به دلیل پرونده اخلاقی فعلاً تا یک ماه از مسئولیتش محروم شده است. روگیر کابوکلو از سوی کمیته انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال برزیل تا یک ماه از سمتش خلأ شده و در این مدت و تا زمانی که تکلیفش مشخص شود، آنتونیو کارلوس، نایب‌رئیس او مسئولیت فدراسیون را برعهده خواهد داشت. رسانه‌ای شدن مشکلات اخلاقی رئیس فدراسیون بحران میزبانی برزیل را تشدید کرده و در این اوضاع باید منتظر تصمیمات مقامات کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار