کد خبر: 1050848
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵

سیدیاسر جبرائیلی در کانال تلگرامی خود نوشت: بار‌ها به این مطلب پرداخته‌ام که ادعای یارانه پنهان در اقتصاد ایران، یک ادعای واهی است که ریشه در کاهش ارزش ریال دارد. ریالی که هر هزار تومانش برابر یک دلار بود، امروز هر ۲۳ هزارتومانش یک دلار است. متولی حفظ ارزش پول نیز دولت بوده است. یعنی عملکرد دولت باعث شده است ارزش پول داخل حساب من و شما یا ارزش درآمد ماهانه ما بدون اینکه خطایی اقتصادی مرتکب شده باشیم، چندین برابر کاهش یابد.
در چنین شرایطی، کسانی پیدا می‌شوند که ادعا می‌کنند دولت بالغ بر ۱۴۰۰ هزار میلیارد سالانه یارانه پنهان به مردم می‌دهد. وقتی سؤال می‌کنیم که این ارقام را از کجا می‌آورید، می‌گویند قیمت بنزین مثلاً در فلان کشور لیتری یک دلار است که می‌شود ۲۳ هزار تومان. وقتی ما بنزین را ۳هزار تومان می‌فروشیم، یعنی روی هر لیتر ۲۱هزار تومان یارانه می‌دهیم. سپس انواع نقشه‌کشی‌ها برای گران کردن بنزین و سایر حامل‌های انرژی به نام عدالت و هدفمندسازی این یارانه آغاز می‌شود. در صورتی که منشأ این یارانه ادعایی، کاهش ارزش ریال است. اگر ارزش هر هزار تومان به همان یک دلار برگردد، دیگر این یارانه پنهان ادعایی معنی نخواهد داشت. بنابراین، دولت از یک طرف باعث و بانی کاهش ارزش پول مردم می‌شود و از طرف دیگر، منت پرداخت یارانه به مردم را بر سرشان می‌گذارد و برای هدفمندی این یارانه نقشه می‌کشد.
امشب قیمت یک بسته شش عددی بطری آب نیم‌لیتری را در وال‌مارت چک کردم ۶۷/۱ دلار بود. یعنی حدود ۳۸هزار تومان. با منطق بعض سیاسیون ما، شرکت‌های آب‌معدنی ایرانی که هر بطری آب نیم‌لیتری را ۲۵۰۰ تومان می‌فروشند، در هر بسته شش‌تایی ۲۳ هزار تومان به مصرف‌کننده ایرانی یارانه می‌دهند! درباره سایر کالا‌ها نیز همین معادله صادق است.
قیمت حامل‌های سوخت، یک قیمت کلیدی است و گران شدن آنها، گرانی همه کالا‌ها در اقتصاد را در پی دارد. این مسئله بار‌ها تجربه شده و برای ملت ما خاطره است! افزایش قیمت حامل‌های انرژی، یعنی شروع دومینوی تورم، فشار به طبقات ضعیف و صاحبان درآمد ثابت و پولدارتر شدن دارندگان، سرمایه‌داران و ملاکان.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار