کد خبر: 1050755
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
رئیس‌جمهور روسیه خود تجربه مستقیم و دست اولی از فروپاشی امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی دارد. او حالا به سرمداران امریکا هشدار می‌دهد که با شیوه فعلی سرنوشت محتوم شوروی یعنی فروپاشی در انتظار ایالات متحده امریکاست.

رئیس‌جمهور روسیه خود تجربه مستقیم و دست اولی از فروپاشی امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی دارد. او حالا به سرمداران امریکا هشدار می‌دهد که با شیوه فعلی سرنوشت محتوم شوروی یعنی فروپاشی در انتظار ایالات متحده امریکاست.
به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، ولادیمیر پوتین در نشست ویژه مطبوعاتی با رؤسای خبرگزاری‌های معتبر جهانی در حاشیه ویدئوکنفرانس بین‌المللی اقتصادی در سن‌پترزبورگ گفت: «ما همچنان تهدیدات از جانب کنگره امریکا و دیگر مراکز سیاسی این کشور را می‌شنویم. همه این اظهارات در جریان روند اوضاع سیاسی داخلی در ایالات متحده انجام می‌شود. افرادی هستند که به موضوع می‌پردازند و آن‌ها بر این عقیده هستند که ظاهراً توان اقتصادی امریکا، توان نظامی و توان سیاسی این کشور به گونه‌ای است که جایی برای نگرانی نیست و آن‌ها می‌توانند این مشکلات را پشت سر بگذارند.» رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: «ولی می‌دانید مشکل در کجاست؟ من به عنوان یک شهروند اتحاد جماهیر شوروی سابق به شما می‌گویم. مشکل در ماهیت امپراتوری‌های بزرگ است. آن‌ها تصور می‌کنند که چنان بزرگ و قدرتمند هستند که قادرند به خود اجازه دهند هر خطا و اشتباه کوچکی را مرتکب شوند و هیچ مشکلی برای‌شان پیش نخواهد آمد. کسانی را می‌خریم، برخی دیگر را می‌ترسانیم، با دیگری به توافق می‌رسیم، به کسانی باج می‌دهیم، دیگری را با کمک کشتی‌های نظامی می‌ترسانیم. همه مشکلات را به نوعی حل خواهیم کرد. ولی مسئله اینجاست که تعداد این مشکلات دائماً در حال افزایش است و زمانی خواهد رسید که دیگر نمی‌توان از عهده حل و فصل آن‌ها برآمد. بدین ترتیب، ایالات متحده با اطمینان کامل و با قدم‌های راسخ مستقیماً همان راهی را در پیش گرفته که اتحاد جماهیر شوروی دنبال کرد.»
رئیس‌جمهور روسیه علت کاهش سهم دلار امریکا به عنوان ارز ذخیره یا وسیله پرداخت جهانی در این کشور را این واقعیت خواند که در چارچوب تحریم‌های امریکا علیه روسیه از دلار به عنوان یک ابزار در این راستا استفاده می‌شود و در ادامه افزود: روسیه مجبور است از سایر شیوه‌های پرداخت استفاده کند، چون امریکا از پول ملی خود برای انواع تحریم‌ها بهره می‌برد. ما این کار را عامدانه انجام نمی‌دهیم. ما مجبوریم. وی تأکید کرد که پرداخت با ارز‌های ملی سایر کشور‌ها در زمینه‌هایی مانند فروش تجهیزات دفاعی و همچنین کاهش دلار در ذخایر ارز خارجی بالاخره سلطه دلار را پایین آورده و به ضرر امریکا تمام خواهد شد. پوتین این اظهارات را یک روز پس از آن بیان کرد که روسیه اعلام کرده بود دلار را از معاملات نفتی خود برای کاهش آسیب‌پذیری نسبت به تحریم‌ها حذف می‌کند. روسیه از زمان وضع تحریم‌های بین‌المللی پس از الحاق کریمه تلاش کرده دلار را کنار بگذارد. رئیس‌جمهور روسیه همچنین در این نشست خبری یادآور شد که روسیه با تسلیحات نظامی جدید خود قصد ترساندن کسی ندارد، البته تولید این نوع تسلیحات همچنان ادامه خواهد داشت. به گفته وی، همه قدرت‌های نظامی برتر جهان چنین کاری را انجام می‌دهند، فقط روسیه در این عرصه جلوتر از سایرین است و امریکا و دیگر کشور‌ها هم دیر یا زود به این پیشرفت دست خواهند یافت، بنابراین بهتر است از قبل درباره اینکه چگونه در جهان در حال تغییر کنونی در کنار هم زندگی کرد، به توافق دست یافت.
ترامپ: چرا بایدن اجازه تکمیل خط لوله روسی را داد؟
رئیس‌جمهور سابق امریکا دولت کنونی کشورش را به خاطر یک سری مشکلات و مسائلی که امریکا در حال حاضر با آن مواجه است، مقصر دانست و تأکید کرد که امریکا «خوار و حقیر» شده است. دونالد ترامپ در جریان سخنرانی در کنوانسیون حزب جمهوریخواه در شهر گرینویل در ایالت کارولینای شمالی گفت: بایدن علناً از سوی مذاکره‌کنندگان چینی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تمسخر گرفته می‌شود. آن‌ها به بایدن طعنه می‌زنند و به او می‌خندند و آن‌ها کشورمان را تحقیر می‌کنند. در همین حال، ترامپ مدعی شد که به‌رغم روابط بسیار خوش با پوتین هیچ کس به اندازه او به روسیه سخت نگرفته است.
ترامپ همچنین از دولت بایدن به خاطر رد خط لوله نفتی «کیستون» که قرار بود نفت کانادا را به امریکا منتقل کند، انتقاد کرد و گفت: اگر شما طرفدار محیط زیست هستید، این خط لوله نفتی بسیار بهتر از راه‌آهن‌هاست، اما آن‌ها آن را رد کردند در حالی که از پروژه خط لوله گازی نورد استریم ۲ حمایت می‌کنند. وی افزود: بایدن خط لوله نفتی ما را رد کرد، اما خط لوله گازی روسیه را که من کاملاً مانع آن از رسیدن به آلمان و دیگر بخش‌های اروپا شده بودم، تأیید کرد. این در حالی است که بایدن در مقاله‌ای که روز شنبه در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، تأکید کرد، واشنگتن و متحدانش آماده رسیدگی به چالش‌های روسیه برای امنیت و حاکمیت‌شان هستند، اما امریکا به دنبال درگیری با مسکو نیست و مذاکرات قریب‌الوقوع میان رؤسای جمهور روسیه و امریکا در ژنو فرصتی برای مذاکره درباره حوزه‌های همکاری از جمله ثبات استراتژیک و کنترل تسلیحاتی خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار