کد خبر: 1050735
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
نگاهی به ۳ برد متوالی ایران در هفته دوم لیگ ملت‌های ۲۰۲۱
پس از دو باخت و یک برد در هفته اول لیگ ملت‌ها، ملی‌پوشان والیبال در هفته دوم سه برد متوالی مقابل کانادا، ایتالیا و بلغارستان به دست آوردند، آن هم با بازیکنان جوانی که نشان دادند می‌توانند جانشین نسل طلایی والیبال باشند.
سعید احمدیان

سرویس ورزشی جوان آنلاین: چشم والیبالی ها این روزها و این شب ها به ریمینی ایتالیاست، شهری در شمال شرق کشور چکمه ای اروپا که میزبان لیگ ملت های 2021 است و آلکنو و شاگردانش به همراه 15 تیم دیگر برتر دنیا از اوایل خرداد یک ماراتن یک ماهه را در این شهر که زادگاه فدریکو فیلینی زادگاه کارگردان مشهور سینمای ایتالیاست، شروع کرده اند. رقابت هایی که شنبه شب هفته دوم آن به پایان رسید و تیم ها پس از یک استراحت 3 روزه از چهارشنبه بار دیگر برای رویارویی با هم در هفته سوم آماده می شوند.

ایران روی دور برد

شاگردان آلکنو در حالی از پنج شنبه گذشته وارد هفته دوم لیگ ملت ها شدند که هفته اول دو باخت و یک برد کسب کرده بودند، باخت غیر منتظره به ژاپن و شکست مقابل روس ها و پیروزی مقابل هلند کارنامه والیبال در اولین هفته لیگ ملت ها بود. هفته دوم اما برای والیبالی ها یک شروع متفاوت نسبت به هفته اول بود، شروعی که ادامه بردهایی بود که از بازی مقابل لاله های نارنجی  و شاگردان روبرتو پیازا آغاز شده بود. بازی با کانادا شروع کار ملی پوشان والیبال در هفته دوم بود، بازی مقابل تیمی که کمتر از یک ماه و نیم دیگر باید در توکیو هم به مصافش برویم، اگر چه در ست اول کانادایی ها 22 بر 25 پیروز شدند اما در سه ست بعد این ایران بود که با نتیجه مشابه ست اول، برابر شاگردان هوگ پیروز شد تا دومین برد با حساب 3 بر یک برای ایران به دست بیاید.

ایتالیای میزبان حریف دوم ملی پوشان والیبال در هفته دوم بود، مصاف با شاگردان آنتونیو والنتینی که با تیم اصلی شان به ریمینی نیامده اند تا برای المپیک دست شان برای سایر رقبا رو نشود. بازی با ایتالیا هم مانند مسابقه با کانادا چهار ست طول کشید که سه ست آن برای ایران بود و یک ست برای لاجوردی ها تا میزبان لیگ ملت ها با حساب 3 بر یک سومین قربانی آلکنو و شاگردانش لقب بگیرد.24 ساعت پس از مچ اندازی با میزبان، شنبه شب بلغارها و سرمربی مشهورشان سیلوانو پرندی که همواره یکی از گزینه های هدایت تیم کشورمان بوده است، سومین و آخرین حریف معروف و یارانش در هفته دوم لیگ ملت ها بودند.

بلغارها هم مانند هلند، کانادا و ایتالیا با وجود مقاومتی که به خصوص در ست دوم برای نباختن و گرفتن یک دست از ایران داشتند، مقابل شاگردان آلکنو در سه ست متوالی بازنده شدند تا چهارمین برد متوالی برای ایران در لیگ ملت ها در پایان هفته دوم و ششمین مسابقه ثبت شود. حالا آلکنوی روس در شرایطی ملی پوشان را آماده هفته سوم و سه رویارویی سخت برابر آمریکا، صربستان و آلمان می کند که والیبالیست های کشورمان در پایان هفته دوم با 4 برد و 2 باخت و کسب 12 امتیاز در رده ششم جدول 16 تیمی لیگ ملت ها قرار گرفته اند.

بازگشت جذبه به نیمکت والیبال

در نتایج و روندی که تیم ملی والیبال در لیگ ملت های 2021 تجربه می کند، بدون شک نقش ولادیمیر آلکنوی روس پررنگ تر از همه است، مربی ای که در همین مدت کوتاه حضورش در ایران، نیمکت والیبال را 8 سال پس از رفتن ولاسکو، صاحب یک مربی با جذبه و مقتدر کرده است، مربی ای که بر خلاف کواچ، لوزانو و کولاکوویچ توانسته است نقش واقعی یک سرمربی را در تیم داشته باشد، طوری که ستاره باتجربه ای مانند سعید معروف هم مثل بردیا سعادت جوان مقابل این مربی حرف شنوی دارد و بازیکن سالاری که پس از رفتن سرمربی آرژانتینی یکی از آفت های والیبال بود، در حالی برچیده شدن است.

 به خصوص که آلکنو در اولین نشست خبری اش در ایران در پاسخ به سوال«جوان» درباره معضل بازیکن سالاری که والیبال ایران پیش از آمدن او گرفتار آن بود، گفته بود:« به گذشته کاری ندارم اما در تیم من، حرف اول و آخر را من می زنم.» قاطعیتی که  این روزها در ریمینی سبب شده تا والیبال پس از سال ها از حواشی باندبازی برخی ملی پوشان دور شود و در یک مسیر درست قرار بگیرد.

آقای جادوگر

پس از غیبت مقابل ژاپن و روسیه، سعید معروف از بازی با هلند در حالی دوباره به ترکیب ایران اضافه شد که 4 بازی اخیر با 4برد برای ایران همراه بوده است و کاپیتان ایران با عملکرد خیره کننده اش نشان داده همچنان بزرگترین ستاره والیبال ایران است که با پاس هایش می تواند نتیجه یک بازی را به تنهایی عوض کند.

آخرین چشمه این نمایش در بازی شنبه شب برابر بلغارستان بود که معروف در امتیازهای پایانی ست دوم و در حالی که تیم کشورمان 22 بر 24 عقب افتاده بود و شاگردان پرندی تنها یک قدم تا پیروزی در این ست فاصله داشتند با تصمیم آلکنو به زمین بازی آمد و نتیجه را برگرداند تا این ست ماراتن گونه در پایان 33 بر 31 برای ایران به دست بیاید.

عملکردی که سبب شد نیکولای کولف، بازیکن بلغارستان، کاپیتان ایران را یک بازیکن افسانه ای بنامد:«سعید معروف یک بازیکن افسانه‌ای است چراکه در یک لحظه حساس در سِت دوم وارد زمین شد و بازی را تغییر داد تا ایران پیروز این دیدار شود.»

امیر حسین اسفندیار ملی پوش جوان کشورمان که با حضور آلکنو فرصت بیشتری برای بازی به دست آورده و توانسته مانند روزی که بهترین بازیکن جوانان جهان شد، فوق العاده ظاهر شود،هم نقش معروف را در تیم ایران بی بدیل می داند:« حضور معروف، بسیار مهم بود. همه معروف را می‌شناسند و او کاپیتان بزرگ تیم ماست. او حرکات موثری در زمین داشت و باعث شد بازیکنان انرژی بگیرند.معروف حتی وقتی بیرون از زمین هم هست به بازیکنان درون زمین، انرژی می‌دهد تا بهتر بازی کنند.» البته فاصله زیاد محمد طاهر وادی و جواد کریمی با سعید معروف یکی از نگرانی های آینده والیبال در پست پاسور است و با خداحافظی شماره 4 ایران، والیبال روزهای سخت و پرچالشی برای پر کردن جای کاپیتانش خواهد داشت.

برگ برنده ای به نام جوانان

علاوه بر معروف، دیگر برگ برنده های آلکنو در لیگ ملت های 2021، چهره های جوان تیم هستند که در 6 بازی گذشته نشان داده اند نباید از خداحافظی نسل طلایی بعد از المپیک نگران باشیم، جوانانی که اعتماد آلکنو به آنها سبب شده تا نقش مهمی در لیگ ملت ها برای ایران داشته باشند. چهره هایی مانند بردیا سعادت، صابر کاظمی، میثم صالحی، امیر حسین اسفندیار و آرمان صالحی که از ستاره های والیبال ایران در لیگ ملت ها هستند و نمایش خیره کننده ای داشته اند.

تغییرات زیاد آلکنو به طوری که می‌توان گفت ترکیب ملی‌پوشان ایران در هر بازی قابل حدس نیست،فرصتی برای بازیکنان جوان به وجود آورده، برای حضور در المپیک توانایی هایشان را به رخ آلکنو بکشند تا جایی در لیست 12 نفره نهایی برای حضور در توکیو داشته باشند، تلاشی که یک سردرد شیرین برای آلکنو به همراه خواهد داشت که لیگ ملت ها را یک میدان تدارکاتی برای شرکت در المپیک می داند و باید از لیست 20 نفره ای که مدنظر دارد، 12 نفر را برای رفتن به توکیو انتخاب کند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار