کد خبر: 1050599
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
معاون شهردار اصفهان :
محمد عیدی گفت: خانه کودک اصفهان در مراسم اختتامیه جشنواره ملی نقاشی و مجسمه‌سازی کمانک میزبان تعدادی از کودکان برگزیده این جشنواره، والدین آنها و مسئولان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بود و سایر شرکت‌کنندگان از سراسر کشور به دلیل محدودیت‌های کرونایی از طریق صفحه اینستاگرام خانه کودک نظاره‌گر این مراسم بودند.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،معاون فرهنگی شهردار اصفهان در مراسم اختتامیه جشنواره ملی نقاشی و مجسمه‌سازی کمانک اظهار داشت: باعث افتخار است که شهرداری اصفهان خود را یک نهاد اجتماعی توان‌افزا و مهارت‌آفرین می‌داند که می‌کوشد برای تمام شهروندان از جمله شهروندان کودک و نوجوان بسترسازی کند تا در اداره شهر مشارکت‌جویی اجتماعی داشته باشند.

وی افزود: انتخاب نام کمانک برای این جشنواره بسیار هوشمندانه است و دنیای رنگارنگ این گروه از شهروندان را تداعی می‌کند. همچنین برگزیدن «آینده شهر من» به عنوان موضوع این جشنواره انتخاب خوبی بود.

به گفته وی، شهر زیست‌پذیر شهری است که در آن شهر و شهروند راوی یکدیگر باشند و جشنواره ملی کمانک این زمینه را فراهم می‌کند که شهروندان کودک و نوجوان روایت‌گر آینده‌ای باشند که آرزوی آن را دارند و از آن لذت می‌برند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در موفقیت این جشنواره همین بس که 793 از سراسر کشور به دبیرخانه آن رسید و تعدد آثار نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانان ما به دنبال کانالی می‌گردند که حرف‌شان را به گوش ما برسانند تا نصب‌العین فرآیند‌های توسعه شهری کنیم. همچنین کودکان از دورترین نقطه کشور یعنی سراوان آثاری به جشنواره ارسال کردند که دلیل دیگری بر موفقیت جشنواره کمانک است.

عیدی بیان کرد: مدیریت شهری بیش از هر زمان دیگر نیاز دارد که دنیای کودکانه را بشنود و زبان و کلیدواژه‌های آن را درک کند و آن را در فرآیند مدیریت شهری دخالت دهد. جشنواره هنری کمانک کانالی برای شنیدن زبان کودکان و دیدن دنیای تخیلی آنها برای برنامه‌ریزی‌های بهتر در آینده است تا بتواند نیازهای مخاطب کودک و نوجوان را پوشش دهد و در فرآیند توسعه پایدار، کودکان و نوجوانان را نه صرفاً موضوع توسعه پایدار بلکه کارگزاران آن ببینیم.

وی ابراز امیدواری کرد جشنواره ملی کمانک در آینده به صورت بین‌المللی برگزار شود چراکه اگر اصفهان جهان‌شهر است باید زبان کودکان جهان را در اصفهان بشنود و از کودکان و نوجوانان شهروندانی جهانی بسازد.

 

همچنین معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این مراسم گفت: به عنوان یک شهروند و کودک دیروز شهر اصفهان باید به خود ببالم که در هنگام قدم زدن در این شهر آثار هنری را بر در و دیوار شهر می‌بینم. به واسطه زندگی در اصفهان از کودکی با رنگ‌ها، لعاب‌ها و طرح‌ها آشنا ‌شدیم در حالی که این ویژگی در بسیاری از شهرها وجود ندارد.

مهدی تمیزی اضافه کرد: آینده یک کودک باید آینده خوش آب و رنگی باشد و شهر باید کودک را هنرمند بار بیاورد؛ نه صرفاًبه معنی اینکه کار هنری انجام دهد بلکه فهم درستی از زیبایی‌شناسی، آثار هنری و فرهنگی داشته باشد و زمانی که به یک مکان وارد شد بتواند از دیدن یک مسجد، پل، کاخ یا پارک لذت ببرد و این یک رفتار هنرمندانه است.

وی ابراز امیدواری کرد آینده شهرهای ما بهتر از امروز و همراه با صلح، زیبایی و سلامتی باشد.

مرتضی بصراوی داور بخش مجسمه جشنواره ملی نقاشی و مجسمه‌سازی کمانک نیز داوری در چنین جشنواره‌هایی را به دلیل تعدد و تنوع آثار و معیارهای انتخاب آثار برگزیده مشکل دانست.

وی افزود: مجسمه‌هایی که به این دوره از جشنواره رسید متنوع‌تر بود بنابراین چند معیار را برای انتخاب آثار در نظر گرفتیم؛ نخست موضوع جشنواره که موضوعی مناسب و جذاب بود، دوم، انطباق مواد و مصالح استفاده‌شده با موضوع جشنواره و سوم، ویژگی‌هایی که در آثار دوره گذشته جشنواره وجود نداشت.

گفتنی است؛ فراخوان دومین دوره جشنواره ملی نقاشی و مجسمه‌سازی کمانک اصفهان سال گذشته منتشر و در مجموع 793 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که 391 اثر مورد داوری قرار گرفت و برگزیدگان معرفی شدند. از این میان 43 اثر در بخش مجسمه‌سازی و سایر آثار در بخش نقاشی شرکت کرده بودند.

پریسا داروئی دانش‌آموخته کارشناس نقاشی، سرپرست معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده هنرهای تجسمی و پژوهشگر هنردرمانی و آموزش هنر به کودکان، نازیلا سمیعی دانش‌آموخته کارشناسی نقاشی عمومی، مدرس نقاشی و خلاقیت کودک و طراح و تصویرگر کتاب و سیدامین مویدی اصفهانی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و فعال حوزه کارتون، کمیک استریپ و روزنامه‌نگاری داوران بخش نقاشی جشنواره ملی نقاشی و مجسمه‌سازی کمانک اصفهان بودند.

در بخش مجسمه نیز مرتضی بصراوی طراح، عکاس و طراح صحنه تئاتر، علیرضا مجیدی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد نقاشی، برگزیده جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوان، دارای رتبه برتر جشنواره هنرهای تجسمی همدان و طراح و مجری بیش از 15 المان شهری در شهرهای مختلف و ندا آیتی دانش‌آموخته کارشناسی مجسمه‌سازی، عضو اصلی انجمن مجسمه‌سازان ایران و سازنده سردیس‌های مفاخر کشور نیز داوری بخش مجسمه جشنواره ملی کمانک اصفهان را بر عهده داشتند.

فهرست برگزیدگان دومین دوره جشنواره ملی نقاشی و مجسمه‌سازی کمانک به شرح زیر است:

بخش نقاشی

گروه سنی 4 تا 8 سال

نفر اول: الهه اسماعیلی از کرمان

نفر دوم: آوا نظری از فولادشهر اصفهان

نفر سوم: آوا باباخانی از رفسنجان

شایسته تقدیر: هما هادیان از اصفهان

گروه سنی 9 تا 12 سال

نفر اول: آوینا سعیدی از اصفهان

نفر دوم: مائده سادات ماهری از گلپایگان

نفر سوم: پرهام پیرحاجی از اصفهان

شایسته تقدیر: سیده فاطمه میرافضلی از کرمان، پرهام قادری از مرکزی، سارا سادات امامی از اصفهان، مهیار عبدالله‌زاده از آذربایجان غربی و محمدفرزاد معصوم‌زاده از اصفهان

گروه سنی 13 تا 18 سال

نفر اول: ریحانه پرهیزگاری از تهران

نفر دوم: هدیه ادیبی از لنجان اصفهان

شایسته تقدیر: مرجان مهرابیان از آران و بیدگل، مهیا وجدانی از آذربایجان غربی و ساناز رضایی از زنجان

بخش مجسمه‌سازی

نفرات اول (مشترک): مینو سادات ابطحی از اصفهان و کیمیا اسماعیلی از کرمان

نفرات دوم (مشترک): نازنین‌زهرا خواجویی از کرمان، مرم فهیم‌پور از اصفهان و آلما صادقی از اصفهان

نفرات سوم (مشترک): پرگل کاظمی، پویا عرفانی و پریا عریضی از اصفهان

همچنین از آثار امیرعلی معظم، ریحانه درباغی لنبانی، آرمینا مسیبی، آلما صادقی از اصفهان و پانیذ غفاری از کرمان به عنوان منتخبان جشنواره در بخش نقاشی نیز تقدیر شد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم به آیدا صباغی طراح یادمان جشنواره ملی کمانک و رکسانا رستمی برنده جایزه مسابقه بین‌المللی نقاشی شهرهای صلح‌جو هدایایی اهدا شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر