کد خبر: 1050519
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
دکتر سید رضا میرطاهر

حادثه یورش به کنگره امریکا در ۱۷ دی ۱۳۹۹ (۶ ژانویه ۲۰۲۱) از سوی هواداران خشونت‌طلب دونالد ترامپ که بسیاری از آن‌ها از اعضا و هواداران جنبش‌ها وگروه‌های راستگرای افراطی شبه‌نظامی بودند، توجه عمومی را به مسئله مزمن و روبه گسترش تروریسم داخلی امریکا جلب کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور پس از این حمله، هواداران مسلح ترامپ را «تروریست‌های داخلی» خواند. این موضع بایدن بسیار مهم تلقی می‌شود، زیرا در بطن آن «اعترافی دیرهنگام» به ماهیت تروریستی گروه‌های راستگرای افراطی سفیدبرترپندار و نقش روزافزون آن‌ها در سیاست داخلی امریکا است. به نظر می‌رسد این گروه‌ها موجب بروز حوادث خشونت‌بار بیشتری در داخل امریکا به ویژه علیه سیاهپوستان و لاتین‌تبار‌ها شوند.
جو بایدن سه شنبه هم در صدمین سالگرد قتل عام سیاهپوستان در شهر «تولسا» در ایالت اوکلاهما، تروریسم سفیدبرترپنداران را «کشنده‌ترین تهدید» علیه امریکا توصیف کرد. بایدن به عنوان نخستین رئیس‌جمهور مستقر از محل قتل‌عام صد‌ها سیاهپوست امریکایی به دست گروه‌های سفیدبرترپندار در سال ۱۹۲۱ بازدید کرد و درباره باقی ماندن تفکرات نژادپرستانه هشدار داد. بایدن در سخنرانی خود گفت: «ما نمی‌توانیم برای نفرت نژادی، مأمن فراهم کنیم. امروز تروریسمِ سفیدبرترپنداران، کشنده‌ترین تهدید علیه سرزمین ما است؛ نه داعش و نه القاعده، بلکه سفیدبرترپندارها.» صد سال پیش در ۳۱ مه و ۱ ژوئن ۱۹۲۱ صد‌ها نفر از اعضای گروه‌های سفیدبرترپندار به منطقه «گرینوود» در شهر «تولسا» که در آن زمان به عنوان قلب کسب‌وکار‌های سیاهپوستان شناخته می‌شد و به «وال‌استریت سیاهپوستان» شهرت داشت حمله کرده و ضمن قتل عام صد‌ها سیاهپوست، ۳۵ خیابان پر از مراکز تجاری، خانه‌های مسکونی، کتابخانه، بیمارستان و مدرسه را تخریب کردند. تا به امروز هیچ یک از کسانی که از قتل عام «تولسا» جان به در برده‌اند یا خویشاوندان آن‌ها غرامتی دریافت نکرده‌اند. شرکت‌های بیمه شکایات اکثر قربانیان سیاهپوستان را که مجموعاً ارزشی بالغ بر ۲۷ میلیون دلار دارند، رد کرده‌اند.
تبعیض نژادی و خشونت گسترده و نظام‌مند علیه سیاهپوستان همواره به عنوان یکی از خصوصیات بارز جامعه امریکا از زمان تشکیل این کشور در سال ۱۷۷۶ مطرح بوده است. به‌رغم مبارزات گسترده سیاهپوستان برای احقاق حقوق خود، آن‌ها همچنان قربانی انواع تبعیض‌ها و خشونت‌ها هستند. در واقع تبعیض نژادی و نژادپرستی همواره به عنوان یک مسئله مهم در جامعه امریکا مطرح بوده و سیاهپوستان بار‌ها قربانی قتل‌های موسوم به «لینچ» و کشتار‌های جمعی همانند آنچه در شهر تولسا در سال ۱۹۲۱ رخ داد از جانب سفیدپوستان خودبرترپندار شده‌اند. این مسئله‌ای است که اکنون عالی‌ترین مقام اجرایی امریکا به آن اذعان کرده و خواهان مقابله با این مسئله شده است. سیاهان امریکایی که از آن‌ها در گفتار رسمی، امریکایی آفریقایی تبار نام برده می‌شود، دومین اقلیت نژادی در امریکا بعد از لاتین‌تبار‌ها به شمار می‌روند و حدود ۱۴ درصد از جمعیت امریکا را تشکیل می‌دهند. با انتخاب «باراک اوباما» به عنوان اولین رئیس‌جمهور سیاهپوست در کاخ سفید، انتظار می‌رفت شرایط سیاهان بهبود یابد، اما عملاً وضعیت سیاهپوستان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی با وخامت روزافزونی مواجه شده است. به‌رغم اینکه جنبش حقوق مدنی سیاهان در دهه ۱۹۵۰ موجی را در زمینه احقاق حقوق آن‌ها و رفع تبعیض‌ها موجب شد، با این حال واقعیت جامعه کنونی امریکا حاکی از تداوم تبعیض نژادی در ابعاد و جنبه‌های مختلف علیه آنان است.
از جمله مظاهر این امر این است که امریکایی‌های آفریقایی‌تبار بیش از سفیدپوستان بازداشت و بسیار بیشتر از آن‌ها محکوم به زندان می‌شوند. از سوی دیگر قربانیان اصلی خشونت پلیس امریکا را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند و همین مسئله از دلایل اصلی اعتراضات و شورش‌هایی است که هر از چند گاهی در یکی از شهر‌های امریکا رخ می‌دهد. در عین حال نژادپرستی بر همه ابعاد حیات اجتماعی سیاهپوستان امریکایی تأثیر گذاشته و موجب شکل‌گیری روندی شده که علیه آن‌ها به نحو نظام‌مند قربانی انواع تبعیض‌های آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و شغلی و بسیاری موارد دیگر می‌شوند. اکنون اذعان رئیس‌جمهور امریکا به تهدید جدی ناشی از تروریسم سفیدبرترپنداران در امریکا که شامل انواع و اقسام گروه‌ها و جنبش‌های راستگرای افراطی از «کوکلاس کلان‌ها» و نئونازی‌ها تا گروه‌های جدید راستگرای شبه‌نظامی مانند «پسران مفتخر» و «حافظان سوگند» می‌شوند نشانگر این است که جامعه امریکا در قرن بیست و یکم با چالش‌های امنیتی و اجتماعی بزرگی مواجه است که خطری جدی را متوجه انسجام و امنیت ملی این کشور کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار