کد خبر: 1050511
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
‌اکبر سبزیان

۱- امیدوارم این یادداشت تا حدودی بتواند باعث لطیف شدن فضای رقابت انتخاباتی امروز کشورمان باشد. پس حرف آخر را اول می‌زنم. به عنوان یک کنشگر فرهنگی معتقدم رئیس‌جمهور آینده باید یک کتابخوان حرفه‌ای و دغدغه‌مند در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی باشد، از این رو این مطالبه را با همه فعالان رسانه‌ای و فرهنگی کشور به اشتراک می‌گذارم که از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری بخواهند در کنار برنامه‌های انتخاباتی‌شان در حوزه سیاسی اقتصادی و معیشتی، برنامه‌هایشان در حوزه فرهنگی خصوصاً کتاب و کتابخوانی را به صورت شفاف ارائه نمایند.
۲- در گام اول انقلاب و در ۱۲دوره انتخابات ریاست جمهوری گذشته معمولاً کاندیدا‌ها به موضوعات فرهنگی مخصوصاً بحث کتاب و کتابخوانی نه تنها توجهی نداشتند بلکه هیچ برنامه‌ای در خصوص توسعه فرهنگ کتابخوانی ارائه نکردند و این در حالی است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به صراحت فرمودند: «من فکر می‌کنم اگر بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را در کشور رایج کنیم و در کنار آن تولید کتاب را هم خوب گسترش دهیم، بخش عمده‌ای از وظایف فرهنگی دولت جمهوری اسلامی بدین وسیله انجام خواهد گرفت» و این بیان یعنی یکی از مهم‌ترین وظایف فرهنگی دولت جمهوری اسلامی باید کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور باشد.
۳- مردم کشوری که رئیس‌جمهورش در کنار دغدغه آب و نانشان دغدغه فکر و فرهنگ و کتابشان{که آب و نان روح مردم محسوب می‌شود}را داشته باشد، قطعاً در همه عرصه‌ها توانا خواهند بود، چون روی دیگر دانایی، توانایی است. این گزاره ثابت شده است که کتاب و کتابخوانی به بالا رفتن فهم فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه کمک شایانی خواهد کرد، چون کتاب عنصر تمدن‌ساز و پیشران توسعه است و می‌تواند باعث اصلاح نوع نگرش و بینش، سبک زندگی و الگو‌های رفتاری و اجتماعی شود و در نتیجه جامعه را خلاق، پویا، بانشاط، امیدوار و رضایتمند کند. این عنصر تمدن‌ساز و پیشران توسعه و فرهنگ‌سازی و ترویج آن باید محور برنامه‌های بالاترین مقام اجرایی کشور [رئیس‌جمهور]قرار گیرد.
۴- جریان کتاب در ایران آرام است و رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از جایگاهش مثل یک رسانه فراگیر و پرنفوذ شوق خواندن و موج کتابخوانی را در مردم ایجاد و هوای فرهنگ جامعه را تازه کند. برای تحقق این مهم رئیس‌جمهور خود باید یک کتابخوان حرفه‌ای باشد و در دوران ریاست‌جمهوری تمام تلاش خود را در جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی و ارتقای فرهنگ عمومی مطالعه و توجه مردم به کتاب به عنوان یک کالای مهم و حیاتی فرهنگی مصروف سازد.
۵- معتقدم گام دوم انقلاب اسلامی گام کتاب و کتابخوانی است و برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، کتاب و کتابخوانی می‌تواند محور باشد و رئیس‌جمهور آینده نیز می‌تواند گام دوم انقلاب را با کتاب بردارد. اکنون که رقابت نامزد‌های ریاست جمهوری سیزدهم داغ شده، فرصت مناسبی است که کاندیدا‌ها ضمن اعلام نسبت خود با بحث کتاب و میزان کتابخوانی‌شان برنامه‌های خود در حوزه کتاب و ترویج کتابخوانی را مانند برنامه‌هایشان برای بهبود معیشت، اشتغال، ازدواج و مسکن و بورس و افزایش یارانه معیشتی به صورت شفاف به جامعه اعلام نمایند؛ اینکه چه برنامه‌ای برای تولید کتاب، و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارند.
به نظرم حتی یکی از سؤالات مهم و داغ مناظرات انتخاباتی نیز می‌تواند همین موضوع باشد. فراموش نکنیم اگر حال کتاب و کتابخوانی خوب شود، حال مردم و جامعه از هر حیث خوب می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار