کد خبر: 1050489
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
به دنبال گسترش حریق در شناور خارک و پس از انتقال کارکنان به ساحل، تلاش شناور‌ها و دستگاه‌های کشوری و لشکری برای اطفای حریق و نجات این شناور بی‌نتیجه ماند.

به دنبال گسترش حریق در شناور خارک و پس از انتقال کارکنان به ساحل، تلاش شناور‌ها و دستگاه‌های کشوری و لشکری برای اطفای حریق و نجات این شناور بی‌نتیجه ماند.
به گزارش تسنیم، روز گذشته ناو پشتیبانی خارک نیروی دریایی ارتش جمهوری سلامی ایران بعد از بازگشت از مأموریت دریانوردی در حوالی بندر جاسک دچار حریق و به رغم همه تلاش‌ها برای اطفای حریق، غرق شد.
آنطور که روابط عمومی منطقه دوم دریایی ارتش در اطلاعیه رسمی خود گفته است، سرنشینان این ناو که دانشجویان نداجا نیز جزو آن‌ها بوده‌اند، قبل از غرق شدن خارک از آن خارج شدند و همگی در سلامت هستند و این حادثه بدون تلفات جانی بوده است. هنوز هیچ منبع رسمی علت اصلی بروز حادثه را عنوان نکرده است، اما برخی منابع دلیل بروز حادثه را آتش‌سوزی در برخی سامانه‌های داخلی ناو خارک عنوان کرده‌اند.
جزئیات کامل حادثه
حجت‌الاسلام والمسلمین بهزاد جهانیان، مسئول روابط عمومی منطقه یکم نداجا در گفتگو با تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: متأسفانه روز گذشته ناو لجستیکی آموزشی خارک که در حال انجام یک مأموریت آموزشی با حدود ۴۰۰ نفر از خدمه و دانشجویان بود در نزدیکی آب‌های بین‌المللی و در آب‌های داخلی دچار مشکل می‌شود.
وی افزود: این ناو متأسفانه ساعت ۱۱ روز سه‌شنبه دچار حریق شد و به سرعت نیرو‌های امدادی به محل حادثه اعزام شدند و با اقدام به موقع و سرعت عمل توانستند جان همه خدمه و دانشجویان را نجات دهند. این دانشجویان و خدمه ناو به جاسک منتقل شدند و خوشبختانه حادثه تلفات جانی نداشت و تنها ۲۰ نفر دچار مصدومیت جزئی و سوختگی سطحی شده‌اند.
وی تصریح کرد: صبح دیروز حدود ساعت ۸:۳۰ نیز تلاش‌ها برای مهار حریق کارساز نشد و این ناو متأسفانه غرق شد. علت حادثه هنوز مشخص نیست و به محض انتقال نیرو‌ها از جاسک به بندرعباس در این زمینه نیز اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
مسئول روابط عمومی منطقه یکم نداجا گفت: این کشتی یکی از پیشرفته‌ترین شناور‌های نظامیان ایران است و گاهی ناو هلیکوپتربر هم نامیده می‌شد. ناو خارک پس از ناو بندر مکران دومین ناو بزرگ خاورمیانه بود و با سیستم بخار آب حرکت می‌کرد و برق آن از طریق ژنراتور‌های با توان ۵۰۰ کیلووات تأمین می‌شد. جهانیان گفت: این ناو می‌توانست برق شهری مثل بندرعباس را با ژنراتور‌های خود تأمین کند به طوری که با در مدار قرار گرفتن تمام ژنراتور‌ها و سیستم بخار می‌توانست به تولید برق ۶ هزار کیلووات ساعت برسد، بخش زیادی از تجهیزات خارک طی سالیان اخیر توسط مهندسین نداجا بومی‌سازی و اورهال شده بود.
ناو تدارکاتی و بالگردبر خارک به سفارش نیروی دریایی ارتش در سال ۱۳۵۶ در انگلیس ساخته شد و هفت سال بعد و در اثنای دفاع مقدس به نیروی دریایی ارتش تحویل شد، البته نداجا دو فروند از این ناو را به انگلیس سفارش داده بود که کشور سازنده به دلیل تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از تحویل دومین فروند این ناو به نیروی دریایی خودداری کرد.
تا قبل از رونمایی از ناوبندر مکران، ناو خارک با ۳۳ هزار تن وزن بزرگ‌ترین ناو تدارکاتی غرب آسیا و تنها ناو ایرانی با سیستم پیشران دیگ بخار بود. این ناو مجهز به آشیانه حمل بالگرد ضدزیردریایی SH۳- D هم بود. ناو خارک با طول ۲۰۷ متر، عرض ۲۶/۵ متر می‌توانست با سرعت ۳۹/۸ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. سال ۱۳۹۷ ناو خارک بعد از پنج سال تعمیر اساسی در قالب ناوگروه ۵۴ عازم آب‌های خلیج عدن شد.
ناو خارک بار‌ها در آب‌های آزاد و بین‌المللی حضور یافته بود، اما شاید بتوان مهم‌ترین مأموریت این ناو را عبور از کانال سوئز دانست. بهمن ماه سال ۸۹ ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو‌های سهند و خارک با عبور از کانال سوئز در بندر لاذقیه سوریه پهلوگیری کرد و هنگام بازگشت به سؤالات نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی برای معرفی خود پاسخ نداده بود.
ناو خارک به سیستم‌های اطفای حریق هم مجهز بوده است، اما هنوز مشخص نیست آیا این سیستم توانسته به درستی عمل کند یا نه و بررسی‌ها برای مشخص شدن علت دقیق بروز سانحه ادامه داد. طی چهار سال گذشته این سومین حادثه برای شناور‌های نیروی دریایی ارتش است. حادثه کنارک و ناو دماوند دو حادثه دیگر از این دست بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار