کد خبر: 1050470
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران عمده‌ترین انتظار داروسازان از دولت سیزدهم را دسترسی و تامین دارو عنوان کرد و گفت: زیبنده نیست مردم ما برای تامین دارو آنقدر سردرگم باشند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره موضوع کمبود تامین انسولین قلمی برای بیماران دیابتی، اظهار داشت: متاسفانه کمبود انسولین قلمی به طور کامل رفع نشده، ولی به تازگی انسولین قلمی در داروخانه‌های منتخب توزیع شده که بیماران می‌توانند سهمیه خود را دریافت کنند. امیدواریم با برنامه ریزی‌های انجام شده نمونه ایرانی به طور کامل تولید شود و نمونه‌های خارجی که درخواست بیشتری برای آن‌ها وجود دارند به کشور وارد شوند.

وی تاکید کرد: انجمن دیابت این مشکل را پیگیری می‌کند. اسامی و سوابق این بیماران در سامانه ttac ثبت شده و با پیامکی که به بیماران ارسال می‌شود آن‌ها می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌های منتخب سهمیه خود را دریافت کنند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره «کمبود رمدسیویر»، خاطرنشان کرد: مشکل داروی خوراکی فاویپیراویر حل شده و به مقدار کافی در دسترس است، ولی رمدسیویر دارویی بیمارستانی است که صرفا با تجویز پزشک و در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه «آیا داروی جدیدی برای درمان کرونا به داروخانه‌ها، ابلاغ شده»، گفت: دارو‌های عمده ضد ویروس فاویپیراویر و رمدسیویر هستند، ولی دارویی مثل اکتمرا که ضد ویروس نیست و فقط بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد هم بیمارستانی است و در داروخانه‌های منتخبی که به بیماران کرونایی خدمات می‌دهند ارائه می‌شود. آمپول‌های کورتون هم به مقدار کافی موجود است.

فاطمی در اشاره به تکمیل واکسیناسیون داروسازان، گفت: با توجه به اینکه داروسازان و کارکنان داروخانه‌ها جزو کادر درمان هستند اغلب دوز اول و دوم واکسن را دریافت کرده‌اند و خوشبختانه نگرانی‌های ما برطرف شده است. امیدواریم به زودی همه مردم واکسینه شوند.

وی با اشاره به انتظار داروسازان از دولت سیزدهم، گفت: عمده‌ترین انتظار ما دسترسی و تامین دارو است. زیبنده نیست مردم ما برای تامین دارو انقدر سردرگم باشند. حدود ۳ تا ۴ سال گذشته کمبودی در تامین دارو نداشتیم، ولی این مشکل از سال ۹۶ بسیار زیاد شده و علت آن هم مشکلات ارز دارو است.

فاطمی بیان داشت: اگر نمایندگان ارز دارو را از امسال نیمایی می‌کردند و یارانه دولت را مستقیما به بیمار می‌دادند خیلی بهتر بود. یارانه‌ای که برای دارو اختصاص یافته در زنجیره تامین گم شده و با قاچاق معکوس دارو از کشور خارج می‌شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ابراز داشت: طی دو سال اخیر مصرف دارو در ایران ۳۰ درصد رشد کرده است؛ در حالی که ما آنقدر رشد جمعیت و بیماری نداشتیم؛ ضمن اینکه به دلیل کرونا آمار بیماری‌های عفونی در کشور کم شده است.

وی اضافه کرد:بنابراین آمار بالای مصرف دارو نشانگر خروج دارو به وسیله قاچاق معکوس است. امیدواریم تکلیف قیمت دارو مشخص شود و اختلاف قیمت زیاد داخل با خارج برطرف شود.

فاطمی در انتقاد به دخالت برخی نهاد‌ها و ارگان‌ها مثل شورای رقابت در حوزه درمان و دارو، گفت: هیات مقررات زدایی و شورای رقابت به داروخانه‌ها به شکل صنفی نگاه می‌کنند و دنبال این هستند که تاسیس داروخانه به طور کامل آزاد شود؛ در حالی که داروخانه مغازه نیست بلکه موسسه‌ای پزشکی است که عرضه کالا باید بدون تبلیغ انجام شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران متذکر شد:، اما با ادامه این روند داروخانه‌ها مجبورند برای فروش محصولاتشان با هم رقابت ناسالم داشته باشند. رفتار این دو نهاد به نفع مردم نیست. دارو کالای قابل رقابتی نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه سازمان غذا و دارو هم به تازگی آیین نامه جدید داروخانه‌ها را ابلاغ کرده که عمدتا تجاری است در این شرایط داروخانه‌های زنجیره‌ای و سرمایه محور به جای داروخانه‌های خدمت محور می‌نشینند. امیدواریم در دولت آینده به این امر توجه بیشتری شود تا به داروخانه به عنوان موسسه پزشکی توجه بیشتری شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به نامه‌ای که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به رئیس جمهور با موضوع حذف ارز ارسال کرده اند، گفت: اگر بخواهیم از صنعت داروسازی و کل زنجیره تامین حمایت کنیم باید مثل دیگر کشور‌های جهان با معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی فشار را کم کنیم تا بتوان دارو را با قیمت مناسبتر در اختیارات بیماران قرار داد.

فاطمی تصریح کرد: یارانه دارو مفسده انگیز است. وقتی قیمت واقعی دارو مشخص شود مصرف بی‌رویه، قاچاق و سوء استفاده آن هم کاهش می‌یابد. در حال حاضر مردم دنبال تامین دارو هستند و بعضا در مواردی مجبورند به بازار ناصرخسرو و به دنبال سایت‌های اینترنتی قاچاقچی‌های دارو بروند تا بتوانند دارو را تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که دارو را باید از داروخانه تهیه کرد. قیمت پایین دارو این مشکلات و قاچاق معکوس را به وجود آورده است. امیدواریم با موافقت با این نامه این مشکل که از سال ۹۷ به وجود آمده حل شود و دارو بیش از پیش در دسترس مردم قرار گیرد و با پول بیشتری که از طریق مصرف کنندگان در اختیار دولت قرار می‌گیرد بیمه‌ها بتوانند دارو‌های بیشتری را پوشش بدهند و فشار ناشی از افزایش قیمت دارو را خنثی کنند. امیدواریم هم قیمت دارو مناسب شده و هم دسترسی به آن بیشتر شود.

فاطمی درباره «جمع آوری ویال‌های تریپتورالین»، خاطرنشان کرد: این مسئله معمولا برای دارو‌هایی که کنترل‌های آزمایشگاهی مشکل دارند اتفاق می‌افتد و داروخانه‌ها این دارو‌ها را به شرکت‌های پخش مرجوع می‌کنند. فراخوان برای جمع آوری این دارو‌ها رویه‌ای بین‌المللی است و بار‌ها در کشور ما اتفاق افتاده است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار