کد خبر: 1050441
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور، دعاوی حقوقی، کیفری و خانوادگی در برخی مصادیق افزایش یافت که از آن جمله می‌توان به افزایش قابل توجه دعاوی مرتبط با فضای مجازی اشاره کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سید حجت‌اله علم‌الهدی در همایش بررسی چالش‌های حقوقی کرونا که با حضور رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران در سالن شهید بهشتی (ره) پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و امروز این ویروس منحوس به جزء لاینفک زندگی بشری تبدیل شده است به طوری که حتی کارآمدی و موفقیت بسیاری از دولت‌ها و دولتمردان در دنیا، بر اساس کنترل این بیماری سنجیده می‌شود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه داد: در کشور ما نیز قوه قضاییه در کنار سایر دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی، با ویروس کرونا و آثار و تبعات آن در پرونده‌ها و دعاوی مواجه شد.

علم‌الهدی با بیان اینکه هرگونه تغییر و تحول اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و به طور کلی هر تحولی که در زندگی مردم بوجود می‌آید، آثار خود را در پرونده‌های قضایی به جای می‌گذارد، گفت: قوه قضاییه از جمله نهاد‌هایی است که با اتکا به پرونده‌های تشکیل شده می‌تواند تحولات رخ داده در جامعه را رصد کند و بازخورد بدهد و ورودی متفاوت و مختلفی که بر اثر شیوع ویروس کووید ۱۹ در محاکم داشتیم، شاهد مثال همین موضوع است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه داد: در همین ارتباط با شیوع ویروس کرونا، دعاوی حقوقی و کیفری و دعاوی خانوادگی در برخی مصادیق افزایش یافت و به طور کلی شیوع این پدیده، اثر خود را در پرونده‌ها و دعاوی مختلفی مانند ایفای تعهدات مالی و غیرمالی، مطالبه وجه، مباحث مرتبط با اجاره‌بها و معوقات بانکی نشان داد و در مجموع فضای کسب و کار و اقتصاد کشور، تحت تاثیر شیوع این ویروس قرار گرفت.

علم‌الهدی تأکید کرد: هر چند کشور ما در سال‌های گذشته بحران‌های مختلفی را از سر گذرانده، اما در ارتباط با شیوع ویروس کرونا، برخی ضعف‌های مدیریتی ناشی از ستاد ملی مقابله با کرونا و شورای هماهنگی اقتصادی نشان می‌دهد، تدابیر نظام‌مندی برای مقابله با بحران کرونا وجود ندارد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه مقابله با بحران کرونا نیازمند قانون سلامت عمومی است، گفت: باید از شیوع این ویروس درس گرفت و در خصوص سایر مصادیق بحران، ضمن آسیب‌شناسی مشکلات موجود، نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کرد.

علم الهدی با اشاره به اینکه دعاوی مربوط به فضای مجازی و رایانه‌ای در دوران شیوع ویروس کرونا، افزایش قابل توجهی داشت گفت: در پژوهشگاه قوه قضاییه، از اواخر سال ۹۸ و از همان ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا، کار‌ها و فعالیت‌های مطالعاتی مرتبط با این موضوع آغاز شد تا بتوانیم آسیب‌شناسی، تحلیل و آینده‌نگری و تاثیر شیوع کووید ۱۹ بر دستگاه قضایی را بررسی کنیم و به عبارتی برای عبور از این بحران به دستگاه قضایی مشورت علمی بدهیم.

وی افزود: تا کنون هفت اثر پژوهشی مرتبط با چالش‌های حقوقی کرونا از سوی پژوهشگاه قوه قضاییه انجام شده که خروجی این آثار علمی – پژوهشی در قالب کتاب به صورت مجزا به انتشار خواهد رسید.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار