کد خبر: 1050364
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
روز‌های ابتدایی تبلیغات انتخاباتی، برخی نامزد‌ها در شعار‌های خود که قاعدتاً متأثر از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است، با وعده گشایش‌های اقتصادی آغاز کردند. یکی گفت: یارانه را ده برابر می‌کند و مبنای علمی برای آن آورد، دیگری در مقام نقد برآمد و آن را پوپولیستی خواند که با توجه به منابع دولت شدنی نیست. نامزد دیگری وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی داد و یکی دیگر وعده تک رقمی شدن نرخ تورم داد. کسان دیگری به مال‌باختگان بورس امیدواری دادند و نامزد‌های دیگری هم هستند که محتاطانه با اعداد و ارقام برخورد می‌کنند و ترجیح می‌دهند حل مشکلات اقتصادی را با اصلاح ساختار‌های فسادزا که ریشه در دستگاه‌های اجرایی دارد، جست‌وجو می‌کنند. نکته طنز ماجرا، اما جایی است که منتقدان دیروز افزایش یارانه‌ها اکنون که روز هفتم تبلیغات سپری شده، وعده یارانه یک میلیونی می‌دهند!

سرویس سیاسی جوان آنلاین: روز‌های ابتدایی تبلیغات انتخاباتی، برخی نامزد‌ها در شعار‌های خود که قاعدتاً متأثر از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است، با وعده گشایش‌های اقتصادی آغاز کردند. یکی گفت: یارانه را ده برابر می‌کند و مبنای علمی برای آن آورد، دیگری در مقام نقد برآمد و آن را پوپولیستی خواند که با توجه به منابع دولت شدنی نیست. نامزد دیگری وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی داد و یکی دیگر وعده تک رقمی شدن نرخ تورم داد. کسان دیگری به مال‌باختگان بورس امیدواری دادند و نامزد‌های دیگری هم هستند که محتاطانه با اعداد و ارقام برخورد می‌کنند و ترجیح می‌دهند حل مشکلات اقتصادی را با اصلاح ساختار‌های فسادزا که ریشه در دستگاه‌های اجرایی دارد، جست‌وجو می‌کنند. نکته طنز ماجرا، اما جایی است که منتقدان دیروز افزایش یارانه‌ها اکنون که روز هفتم تبلیغات سپری شده، وعده یارانه یک میلیونی می‌دهند!

رضایی: به هر نفر ۴۵۰ هزار تومان یارانه می‌دهم
چند روز پیش محسن رضایی از پرداخت یارانه ۴۵۰ هزارتومانی خبر داده بود. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هفتم خرداد گفت: یارانه را به مبلغ ۴۵۰ هزار تومان ماهانه برای هر فرد افزایش می‌دهم و برای ۴۰ میلیون نفر از ملت ایران که درآمد کمتری دارند، واریز خواهیم کرد. رضایی تأکید کرد: به ملت عزیز ایران می‌گویم که با رأی قاطع شما ملت ایران و تشکیل دولت «اقدام و تحول»، سریعاً با تعیین نرخ و قیمت ترجیحی، معادل ۴ میلیارد دلار از محل فروش محصولات نفتی به ثروتمندان و معادل همین مقدار از خرید نهاده‌های دامی، صرفه‌جویی خواهیم کرد و با جلوگیری از اتلاف ثروت عمومی و قطع دست ویژه خواران، یارانه را به مبلغ ۴۵۰ هزار تومان ماهانه برای هر فرد به ۴۰ میلیون نفر از ملت ایران (که درآمد کمتری دارند) واریز خواهیم کرد.

همتی دست نامزد‌ها را از پشت بست!
اما پس از آن عبدالناصر همتی آن را غیر قابل تحقق و پوپولیستی خواند. دیروز، اما او این رقم را افزایش داد و گفت: حداقل، حداقل باید یک میلیون تومان یارانه نقدی به هر خانوار ۳ دهک پایین بدهیم!
همتی دیروز در گفتگو با خبرنگار شبکه خبر با بیان اینکه یارانه‌ها به شکل کنونی هدفمند نیست، گفت: معیشت مردم اولویت مهم و اساسی برای او است. سه دهک پایین جامعه از نظر اقتصادی تحت فشار هستند و به طور ویژه توجهم به این سه دهک خواهد بود. همتی با بیان اینکه قصد نداشته عدد اعلام کند، چون آن را نوعی رقابت برای گرفتن رأی اعتماد از مردم می‌داند، در عین حال گفت: حداقل هر خانواری در این سه دهک پایین یک میلیون تومان یارانه دریافت کند. عبدالناصر همتی همچنین صبح دیروز در برنامه رادیویی شمارش معکوس نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه من کنترل نقدینگی است، گفت: ۵۰ درصد درآمد کشور به دو دهک می‌رسد. علت اینکه تاکنون مشکل داشتیم، حضور رئیس‌جمهور سیاستمدار بود و سیاست بر اقتصاد حاکم بود، من می‌خواهم عکس این قضیه اتفاق بیفتد و اقتصاد دان بر سیاست حاکمیت پیدا کند. مهم‌ترین برنامه من کنترل نقدینگی است.

مهرعلیزاده:یارانه را چند برابر می‌کنم
محسن مهر علیزاده کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری هم پنجم خرداد گفته بود: آنچه من در روز اول کاری به صورت یک دستورالعمل اجرایی صادر خواهم کرد این است که یک بررسی ظرف یک ماه نخست کارم انجام می‌دهم که بتوانیم یارانه نقدی پنج دهک پایین درآمدی جامعه را افزایش دهیم. پس از بررسی یارانه نقدی سه دهک نخست جامعه را پنج برابر و دو دهک چهارم و پنجم را سه برابر کنیم. مهرعلیزاده با بیان اینکه براساس محاسبات صورت گرفته این اقدام حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد افزود: این رقم به ۴۰ هزار میلیارد تومان فعلی اضافه می‌شود. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته: به این ترتیب با توجه به حذف رانت‌های پنهان در انرژی که در حال حاضر به میزان بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان است، بخش قابل توجهی از درآمد‌ها وارد زندگی مردم به ویژه تولید خواهد شد که بخشی از آن هم به صورت مستقیم وارد زندگی مردم می‌شود.

قاضی زاده: مکانیزم یارانه را نظام‌مند می‌کنم
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، صبح دیروز در برنامه انتخاباتی خود که از شبکه اقتصاد پخش شد، گفت: ما یک نظام مالیاتی طراحی کردیم و با آن می‌خواهیم تمام مکانیزم‌های تأمین اجتماعی هدفمندی یارانه‌ها را یکپارچه بکنیم. هر خانواده ایرانی باید یک شناسنامه اقتصادی نزد دولت داشته باشد. درآمدش چقدر است؟ هزینه اش چقدر است؟
این کاندیدای ریاست جمهوری اظهار کرد: مردم از این زاویه به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه کسانی که درآمدشان بیش از هزینه شان است. یک گروه هزینه‌های قابل قبول دارند یک کسانی که هزینه‌های‌شان از درآمدشان بیشتر است و این هر چه عمق بیشتر پیدا بکند شکاف بیشتر است. باید از این‌ها به صورت پلکانی مالیات بگیرند.
وی گفت: هزینه‌های خانواده‌ها یکسان نیست. ممکن است کسی فرزند کوچک داشته باشد کسی معلول داشته باشد ما به ازای هر خانواده باید یارانه برایشان تعریف بکنیم. یعنی هوشمندسازی و یکپارچه‌سازی است.

جوانان ازدواج کنند مسکن برایشان می‌سازیم
سید ابراهیم رئیسی، اما روز گذشته نگاه خود را معطوف به جوانان کرد: «من به جوانان گفته‌ام که آن‌ها ازدواج کنند و ما هم ساخت مسکن را برایشان از همان روز نخست دولت پیگیری می‌کنیم و فکر می‌کنم بشود طی چهار سال، ۴ میلیون واحد مسکونی ساخت.»
سید ابراهیم رئیسی در حاشیه ضبط گفتگو با دوربین شبکه یک سیما در جمع خبرنگاران، درباره برنامه خود برای مقابله با قاچاق و واردات بی‌رویه اظهار داشت: «باید با قاچاق به‌ویژه قاچاق سازمان‌یافته برخورد کرد، اما اگر مشکل صرفاً با برخورد‌های پلیسی و قضایی حل می‌شد تاکنون باید قاچاق ریشه‌کن می‌شد. تاکنون با قاچاق کم برخورد نکرده‌ایم و در قوه قضائیه بیشترین دادگاه‌ها مربوط به برخورد با قاچاق کالاست، ولی باید حتماً ریشه قاچاق در دولت خشکانده شود.» کاندیدای ریاست‌جمهوری خاطر نشان کرد: «دولت نباید در بازار دخالت کند و هر روز با تغییر بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و تصمیمات متناقض بازار را متلاطم کند نظارت از وظایف اصلی دولت است. قوه قضائیه به فساد رحم نمی‌کند، اما نباید اجازه داد اصلاً فساد و معوقات بانکی به وجود بیاید و تسهیلات به افراد ناصالح پرداخت شود یا به‌جای تزریق به بخش تولید، مسکن و ازدواج به سوی دلالی و سوداگری برود تا مجبور به برخورد‌های قضایی باشیم و علاج همه این‌ها در دولت است.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
1
1
هیچکدامشان تا بحال رئیس جمهور نبوده اند این آقایان صرفاً عاشق ریاست جمهوری هستند نه خدمت به مردم اما احمدی نژاد که یکبار رئیس جمهور شده بود این بار آمده بود تا خدمات بیشتری به مردم برساند که حضرات احمق شورای نگهبان نگذاشتند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار