کد خبر: 1050333
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
جام ملت‌های امریکای جنوبی دوباره در برزیل برگزار خواهد شد
کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی میزبانی رقابت‌های کوپا‌آمه‌ریکا ۲۰۲۱ را به برزیل سپرد. پس از لغو میزبانی مشترک کلمبیا و انصراف آرژانتین از میزبانی CONEMBOL برای دومین دوره متوالی، فرصت میزبانی کوپا به برزیلی‌ها داده شد. با این حال مقامات کشور برزیل که به شدت درگیر کرونا هستند هنوز با تردید از این مسئله صحبت می‌کنند و حتی امکان تغییر دوباره محل برگزاری رقابت‌ها نیز وجود دارد!
شیوا نوروزی

کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی میزبانی رقابت‌های کوپا‌آمه‌ریکا ۲۰۲۱ را به برزیل سپرد. پس از لغو میزبانی مشترک کلمبیا و انصراف آرژانتین از میزبانی CONEMBOL برای دومین دوره متوالی، فرصت میزبانی کوپا به برزیلی‌ها داده شد. با این حال مقامات کشور برزیل که به شدت درگیر کرونا هستند هنوز با تردید از این مسئله صحبت می‌کنند و حتی امکان تغییر دوباره محل برگزاری رقابت‌ها نیز وجود دارد!

تظاهرات و کرونا
جام ملت‌های امریکای جنوبی طبق برنامه باید سال گذشته برگزار می‌شد، اما پاندمی کرونا تعویق یک‌ساله بازی‌ها را در پی داشت. کونمبول میزبانی را به دو کشور کلمبیا و آرژانتین سپرده بود و تیم‌های شرکت‌کننده خود را برای سفر به این دو کشور آماده می‌کردند. آرژانتین، بولیوی، اروگوئه، شیلی، پاراگوئه، کلمبیا، ونزوئلا، برزیل، اکوادور و پرو ۱۰ تیم حاضر در این رقابت‌ها هستند و قرار بود ۱۵ بازی در کلمبیا و ۱۳ بازی در آرژانتین برگزار شود، اما شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که باز هم میزبان تغییر کرد. کلمبیا اسیر درگیری‌ها و تنش‌های داخلی است و تظاهرات مردمی باعث شده کنفدراسیون امریکای جنوبی میزبانی کلمبیا را لغو کند. پیش از این ورزشگاه متروپولیتن کلمبیا برای برگزاری دیدار فینال انتخاب شده بود. بعد از این اتفاق مسئولیت میزبانی همه بازی‌ها به کشور لیونل مسی سپرده شد، ولی همانطور که انتظار می‌رفت آلبی‌سلسته نیز به خاطر آمار بالای مبتلایان و فوتی‌های کرونا از پذیرفتن مسئولیت میزبانی شانه خالی کرد. در حالی که قرار بود آرژانتین و شیلی دیدار افتتاحیه را در بوینس‌آیرس برگزار کنند و رئیس‌جمهور آرژانتین نیز قول برگزاری مناسب بازی‌ها را داده بود، شدت شیوع کووید ۱۹ به قدری در این کشور امریکای جنوبی بالا رفته که برگزاری بازی‌ها در آرژانتین را غیرممکن ساخته است.

دوباره برزیل
زمان زیادی تا شروع بازی‌ها باقی نمانده و این اولین دوره‌ای است که بحث میزبانی کوپا به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی عملاً چاره‌ای نداشت جز اینکه دوباره از قناری‌ها بخواهد که میزبانی کوپا را بپذیرند. برزیل میزبان بازی‌های ۲۰۱۹ هم بوده و جام قهرمانی همان سال را نیز بالای سر برده است. با اینکه میزبانی یک کشور در دو دوره متوالی تاکنون سابقه نداشته، ولی مسئولان کونمبول راه دیگری نداشتند. بازی‌ها ۲۳ خرداد شروع و دیدار فینال ۱۹ تیر برگزار خواهد شد.

قطعی نیست
با اینکه برزیل به عنوان میزبان جدید کوپا انتخاب شده، اما گفته می‌شود که این مسئله هنوز قطعی نشده است و احتمال تغییر چندباره میزبان وجود دارد. ۱۰ تیم حاضر در کوپا‌آمه‌ریکا در شرایطی پا به مسابقات می‌گذارند که برای سفر به کشور میزبان دچار سرگیجه شده‌اند. آمار و ارقام حاکی از آن است که کرونا در سرزمین قهوه بی‌داد می‌کند تا جایی که میزان ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در برزیل سیر صعودی داشته است. در این اوضاع انتخاب برزیل به عنوان میزبان کوپا و برگزاری ۲۸ مسابقه قطعاً شرایط را برای قناری‌ها سخت خواهد کرد. به همین خاطر است که لوئیس ادواردو راموس، دبیر هیئت‌وزیران دولت برزیل قطعی شدن میزبانی این کشور را نیازمند مذاکرات بیشتر خواند: «محتوای درخواست پیشنهاد از سوی کنفدراسیون فوتبال برزیل برای میزبانی از کوپا‌آمه‌ریکا خصوصی است و دیدار‌ها در صورت نهایی شدن در ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر برگزار خواهند شد. ما همچنان در حال مذاکره هستیم و در صورت قطعی شدن میزبانی جزئیات را اعلام می‌کنیم.»

با تماشاگر یا بی تماشاگر؟
در صورتی که برزیل میزبانی را بپذیرد یک چالش دیگر هم پیش‌روی مسابقات خواهد بود. دو ماه پیش الخاندرو دومینگس، رئیس کنفدراسیون فوتبال امریکا جنوبی وعده برگزاری کوپا با حضور تماشاگران را داده بود. او گفته بود هواداران می‌توانند ۳۰ درصد از ظرفیت ورزشگاه‌ها را پر کنند. البته این تصمیم بر مبنای میزبانی مشترک کلمبیا – آرژانتین گرفته شده بود، ولی حالا شرایط تغییر کرده و شرایط برزیل اصلاً مساعد نیست. مقامات برزیل تنها در صورتی میزبانی را می‌پذیرند که بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار شود و این همان چالشی است که وعده مسئولان فوتبال امریکای جنوبی را زیر سؤال خواهد برد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار