کد خبر: 1050321
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
چند سالی است که استان فارس سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های پاک را در دستور کار خود قرار داده است. سال گذشته بود که بیش از ۱۰ نیروگاه خورشیدی در شهرستان‌های مختلف این استان به بهره‌برداری رسید و حالا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس خبر داده که عملیات ساخت دو ابر نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت ۶۳۱مگاوات و سرمایه‌گذاری افزون بر ۵۶۷ میلیون یورو در شهرستان‌های آباده و بوانات در دست اجراست. ابر پروژه‌هایی که خارجی‌ها را هم پای کار آورده و از اطلاعات و علوم روز در آن‌ها بهره‌گیری شده است.
سیداحمدهاشمی اشکا

سرویس ایران جوان آنلاین: چند سالی است که استان فارس سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های پاک را در دستور کار خود قرار داده است. سال گذشته بود که بیش از ۱۰ نیروگاه خورشیدی در شهرستان‌های مختلف این استان به بهره‌برداری رسید و حالا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس خبر داده که عملیات ساخت دو ابر نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت ۶۳۱مگاوات و سرمایه‌گذاری افزون بر ۵۶۷ میلیون یورو در شهرستان‌های آباده و بوانات در دست اجراست. ابر پروژه‌هایی که خارجی‌ها را هم پای کار آورده و از اطلاعات و علوم روز در آن‌ها بهره‌گیری شده است.

عملیات ساخت دو ابر نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت ۶۳۱ مگاوات و سرمایه‌گذاری افزون بر ۵۶۷ میلیون یورو در شهرستان‌های آباده و بوانات فارس در دست اجراست.
در حال حاضر در این دو نیروگاه حدود ۱۲ هزار متر مربع فضای کارگاهی و دفاتر کارفرمایی و پیمانکاران احداث و تجهیز شده و محور و مسیر دسترسی نیز در حال آماده‌سازی برای بهره‌برداری است.
در همین رابطه ظفر افشون، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه این پروژه‌ها با همکاری سرمایه‌گذاران خارجی و در گام نخست در یکی از دشت‌های شهرستان بوانات اجرا خواهد شد، می‌گوید: «این پروژه‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و مهم‌ترین آن این است که چه در حین اجرا و چه پس از بهره‌برداری زمینه اشتغال تعداد قابل توجهی از جوانان و افراد جویای کار را فراهم خواهد کرد. بعد از بهره‌برداری نیز این نیروگاه‌ها به تأمین برق مورد نیاز حوزه‌های مختلف از جمله حوزه صنعت و خانگی هم کمک خواهد کرد.»
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت توسعه دهنده انرژی نیز با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در این دو نیروگاه، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار عدد پنل خورشیدی، ۲۴ هزار تن سازه فلزی تمام گالوانیزه و ۱۶ هزار کیلومتر انواع کابل به کار گرفته شود و ۸۰ کیلومتر کانال بتنی، ۳۰ کیلومتر مسیر دسترسی اصلی، ۷۰ کیلومتر مسیر‌های دسترسی داخلی، ۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی و دکوپاژ و حدود ۳۵ کیلومتر خط انتقال برق نیز اجرا شود، گفت: «با توجه به بررسی و مطالعات انجام شده در شهرستان‌های بوانات و آباده و مکان‌یابی صورت گرفته در کل کشور طی ماه‌ها مطالعات کارشناسان و متخصصان داخلی و با توجه به اینکه این دو منطقه جزو مناطق کمتر توسعه یافته کشور هستند و با در نظر گرفتن راندمان بالای تابش خورشید، ساخت این دو پروژه عظیم با هدف رشد و رونق اقتصادی، اشتغالزایی و کارآفرینی در این دو شهرستان در دستور کار قرار گرفت.»
بازیان، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود ۶ هزار نفر در این پروژه طی دوره ساخت آن را مدنظر قرار داده و تصریح کرد: «منابع مالی این دو پروژه نیز به طور کامل از طریق منابع خارجی و بدون استفاده از تسهیلات بانکی داخلی تأمین خواهد شد. ساخت این دو نیروگاه توسط پیمانکاران و متخصصان ایرانی انجام خواهد شد و در این خصوص به ویژه از ظرفیت‌های استان فارس و استان‌های همجوار استفاده خواهد شد.»
به گفته این مسئول در بخش‌های علمی و مطالعاتی، بخش مطالعات پایه این دو نیروگاه توسط کارشناسان داخلی انجام شده و به اتمام رسیده و مطالعات تفصیلی نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته که طی توافقاتی که در این خصوص صورت گرفته این مدارک به تأیید مراکز علمی و دانشگاهی داخلی نیز خواهد رسید.
ابر نیروگاه‌ها فارس می‌تواند غوغایی بکند. نیروگاه‌هایی که براساس اصول و علم روز دنیا ساخته می‌شوند به نحوی که در اردیبهشت ماه امسال، نمونه پنل، اینورتر و استراکچر با هدف انجام تست‌های محیطی، مقاومت سازه، تولید برق و بررسی راندمان پنل‌ها در محل پروژه بوانات نصب شده و تست‌های لازم در حال انجام است. در تأمین پنل‌های این دو نیروگاه به منظور دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده و استفاده حداکثری از توان تولید داخل، حدود ۳۰ درصد از پنل و اینورتر مورد نیاز دو نیروگاه از کشور‌های اروپایی تأمین خواهد شد.
بازیان اضافه کرد: همچنین ساخت کارخانه تولید پنل، اینورتر و استراکچر هم در یکی از شهرستان‌های استان فارس با هماهنگی دستگاه‌های استانی و کشوری و همکاری وزارت صمت در دستور کار قرار خواهد گرفت که در این خصوص مجوز‌های اولیه نیز اخذ شده و ۷۰ درصد دیگر پنل و اینورتر مورد نیاز این دو نیروگاه از طریق این کارخانه تأمین خواهد شد.
خورشید شب‌های فارس را روشن می‌کند
اواخر سال گذشته و همزمان با ایام‌الله دهه فجر بود که دو طرح نیروگاه خورشیدی و همچنین کمربند فیبرنوری بین پست‌ها و ایستگاه‌های فوق توزیع برق در استان فارس به بهره‌برداری رسید.
در آن زمان غلامرضا نصیری مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان فارس با بیان اینکه نیروگاه خورشیدی لایزنگان داراب به ظرفیت شش دهم مگاوات و نیروگاه خورشیدی سروستان به ظرفیت یک مگاوات با سرمایه‌گذاری ۱۱۳ میلیارد ریال احداث شده است، گفت: «برای نیروگاه لایزنگان داراب که با مشارکت ساتبا احداث شده، ۴۸ میلیارد ریال و برای نیروگاه شهرک صنعتی سروستان ۶۵ میلیارد ریال هزینه و سرمایه‌گذاری شده است.»
وی افزود: «نیروگاه شش دهم مگاواتی لایزنگان داراب با مشارکت و سرمایه‌گذاری ساتبا و نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی شهرک صنعتی سروستان با سرمایه‌گذاری و مشارکت بانک ملی و شرکت کهن سبز پاسارگاد راه‌اندازی شده و امروز با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.»
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان فارس اضافه کرد: «براساس آخرین آمار، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک بهره‌برداری شده در استان فارس برابر رقم ۸۶ مگاوات است که مشتمل بر ۱۰ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت تجمعی ۶۷ مگاوات، یک نیروگاه زیست‌توده به ظرفیت یک مگاوات، یک نیروگاه بادی به ظرفیت ۶/۰ مگاوات و دو نیروگاه برق آبی به ظرفیت ۱۲ مگاوات و همچنین تعداد ۳۳۱ سامانه مقیاس کوچک خورشیدی از نوع پشت بامی به ظرفیت تجمعی ۲۰۲۱ کیلووات می‌باشد و هم اکنون نیز ظرفیت یک مگاوات نیروگاه خورشیدی لایزنگان و سروستان به آن افزوده شده است.».
اما این تمام ماجرای سال گذشته نبود و در اردیبهشت ۹۹ هم نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در شهر بهمن آباده فارس به بهره‌برداری رسید. با این نیروگاه ۱۰ مگاوات برق به ظرفیت منطقه آباده اضافه و وارد مدار شد و نیروگاه خورشیدی تابان برق بیش از ۲ هزار مشترک خانگی و صنعتی را تأمین می‌کند. ویژگی بارز این نیروگاه این است که اولین نیروگاه خورشیدی در کشور ثبت شده که شهرداری آن را اداره می‌کند. این نیروگاه بر اساس ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری بهمن احداث شده و امید می‌رود به الگویی برای دیگر شهرداری‌ها تبدیل شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد رضا افتاده
|
United Arab Emirates
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
0
0
با سلام تلفن تماس بفرستید لطفل
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار