کد خبر: 1050266
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
تا سال 1404 همه مدارس استان مقاوم سازی خواهند شد.

 

عسکرعلی جوانبخت مدیرکل نوسازی مدارس استان گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ هیچ مدرسه تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی در استان قزوین نخواهیم داشت؛ برای بازسازی و نوسازی مدارس باقیمانده حداقل به ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم چراکه هر مدرسه ۱۲ کلاسه حدود ۱۰ میلیارد هزینه نیاز دارد.

عسگر علی جوانبخت در نشست خبری که در اداره کل نوسازی مدارس استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: سازمان نوسازی مدارس در حوزه‌های استانداردسازی، تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فعالیت می‌کند همچنین طی ۸ سال فعالیت دولت طرح‌های مختلفی ازجمله طرح تحولی آجر به آجر، استفاده از خیرین، مکان‌یابی صورت گرفته است.

وی افزود: شیوع کرونا برنامه‌های این سازمان را تحت تأثیر قرارداد، هرسال ما سه همایش شهرستانی، استانی و ملی با موضوع مشارکت در بازسازی و مقاومت مدارس برگزار می‌کردیم که این امر در شرایط کرونایی ممکن نبود بنابراین مطابق با شرایط اقداماتی ازجمله طرح تحولی آجر به آجر اجرا و تاکنون سه پویش انجام‌شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین اظهار کرد: در پویش اول محرمی مردم در ۲ پروژه مشارکت کردند، برای اینکه فرهنگ‌سازی کنیم گفتیم که هر فرد به‌اندازه قیمت یک آجر مشارکت کنند، خیرین کلان نیز ورود پیدا کردند و ۲۲۰ میلیون تومان برای این ۲ پروژه جمع‌آوری شد و ۲ مدرسه یک کلاسه در شنازند و سه کلاسه در ساغران سفلی در حال تأسیس است؛ شنازند ۳۰ درصد و ساغران ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: در پویش من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من؛ دانش آموزان و خیرین در ساخت ۱۱ پروژه درواقع ۵۶ کلاس درس مشارکت کردند، با مشارکت ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر از دانش آموزان ۱۰۰ میلیون تومان جمع‌آوری شد، استان قزوین ازنظر مالی در سطح کشور رتبه هشتم و ازنظر تعداد شرکت‌کنندگان رتبه ۱۸ را کسب کرد، ۵ پروژه توسط شرکت صنایع غذایی هرکدام به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و باقی پروژه‌ها بالغ‌بر ۲۰ میلیارد تومان از دی‌ماه تا اسفندماه آغاز شد و هم‌اکنون تمام پروژه‌ها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جوانبخت یادآور شد: پویش سوم با عنوان آجرهای مهربانی به مناسبت ماه رمضان ۱۴۰۰ شروع شد و تا ماه محرم ادامه دارد، تاکنون در این پویش ۳۰۰۰ دانش‌آموز مشارکت کردند و امیدواریم که خیرین نیز همراهی کنند، در حال حاضر حدود یک و نیم درصد از مدارس ما شامل ۴۰ واحد آموزشی تخریبی است و حدود ۸/۵ دهم درصد از مدارس شامل ۱۰۰ واحد آموزشی نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

وی تأکید کرد: تخریب و بازسازی بخش دیگری از فعالیت‌های ما است، در سال ۷۶، ۷۰ درصد مدارس ما نیاز به تخریب و بازسازی داشت که این میزان در سال ۹۲ که آغاز دولت یازدهم بود به ۳۰ درصد رسیده بود که در این دولت به کمتر از ۸ درصد رسید این در حالی است که میانگین کشوری ۲/۱۹ است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ هیچ مدرسه تخریبی و نیاز به مقاوم‌سازی در استان قزوین نخواهیم داشت؛ برای بازسازی و نوسازی مدارس باقیمانده حداقل به ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم چراکه هر مدرسه ۱۲ کلاسه حدود ۱۰ میلیارد هزینه نیاز دارد.

وی یادآور شد: مدارس تخریبی بیشتر در شهرستان‌های البرز و بویین‌زهرا قرار دارند، در مناطق محروم مثل آوج مدارس کمتری داریم در شهرستان آوج با دارا بودن ۱۰۸ واحد آموزشی، ۱۱ مدرسه نیاز به مقاوم‌سازی دارد و ۴ مدرسه تخریبی است، در الموت شرقی و غربی نیز نیاز آن‌چنانی نداریم، اما در شهرستان در بویین‌زهرا ۲۰ مدرسه نیاز به مقاوم‌سازی و ۸ مدرسه تخریبی است، در شهرستان قزوین نیز ۶۶ واحد نیاز به مقاوم‌سازی و ۲۶ واحد نیاز به بازسازی دارد، شهرستان تاکستان نیز ۲۶ مدرسه نیاز به مقاوم‌سازی و ۱۰ مدرسه نیاز به تخریب نیاز دارد.

سال آینده تمام مدارس قزوین استانداردسازی گرمایشی می‌شوند

جوانبخت اظهار کرد: در حوزه استانداردسازی گرمایشی اگر اعتبار داشتیم تاکنون تمام‌شده بود اما به دلیل کمبود اعتبار هنوز تکمیل‌نشده است، تاکنون استاندارسازی گرمایشی حدود ۴ هزار و ۷۵۶ کلاس درس انجام‌شده است، در سال گذشته استانداردسازی ۳۵۶ کلاس را آغاز کردیم و ۸۰۳ کلاس درس تا پایان ۱۴۰۰ هدف‌گذاری کردیم که ۴۰ میلیارد تومان باید از طریق اعتبارات ملی هدف‌گذاری شود.

وی تأکید کرد: سال آینده ما دیگر هیچ مدرسه‌ای نداریم که ازلحاظ گرمایشی مشکل داشته باشد و استانداردسازی صورت گرفته است، از سال ۱۳۹۲ آغاز کار دولت تاکنون ۲۷۳ مدرسه را با ۱۶۶۷ کلاس درس در مساحت ۲۵۰ هزار مترمربع تحویل داده‌ایم، از سال ۷۶ تاکنون ۱۰۸۱ مدرسه با ۵ هزار و ۷۶۵ کلاس درس با مساحت ۸۵۵ هزار و ۲۵۸ مترمربع تحویل داده‌شده است، امسال نیز ۳۳ مدرسه با ۱۶۷ کلاس درس بر اساس نیاز مناطق آماده بهره‌برداری می‌شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین بیان کرد: طرح نظام استقرار مکان‌یابی نیز در استان قزوین در حال انجام است که طی آن‌همه درخواست‌های مسئولین با توجه به مکان موردنظر و ارزیابی همه مشخصه‌های تأثیرگذار محل مداری برای احداث بررسی می‌شود و با یک کار کارشناسانه خوب از بروز انواع مشکلات جلوگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۷۵ واحد آموزشی در کل استان نیاز داریم که از این تعداد ۳۷ مدرسه در مهرگان، ۲۰ مدرسه در شهرک‌های اقمار، ۱۰ مدرسه در پونک، ولایت و سرتک، ۵ مدرسه در ملاصدرای شرقی و غربی، ۲ مدرسه در مینودر خواهد بود، در حال حاضر ۱۰۳ پروژه در دست اجر داریم که ۳۳ پروژه تا پایان سال‌تحویل داده می‌شود

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر