کد خبر: 1050255
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه وضعیت اپیدمی کرونا در جهان روبه افزایش است، گفت:این خطر بالقوه همچنان برای کشور ما وجود دارد و هنوز باید تمهیدات پیشگیرانه اتخاذ شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این پرسش که «آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران و جهان چگونه است؟»، بیان داشت: وضعیت اپیدمی که در دنیا می‌گذرد، همچنان روند رو به افزایش دارد و جنگ بین انسان و ویروس بسیار جدی‌تر شده است؛ چراکه ویروس درصدد بقای خود بوده و با تغییراتی که در ساختار ژنتیکی ایجاد می‌کند، در گردش بین انسان‌هاست و انسان نیز سعی کرده است تا آن را کنترل کند.

وی افزود: اکنون چالش اصلی در دنیا این است که واریانت‌های جدید را شناسایی کنند و از انتشار آن جلوگیری شود؛ اینکه واکسن‌ها چطور با ویروس مقابله کنند؛ چراکه واکسن‌ها ممکن است قدرت مقابله کافی با واریانت جدید نداشته باشند.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود:کشور‌هایی توانستند با پوشش واکسیناسیون و انجام با سرعت آن، روند اپیدمی کاهشی داشته باشند و موارد بستری و مرگ و میر کمتر دیده می‌شود. در ایران نیز سرعت واکسیناسیون ما کافی نیست و امیدواریم این سرعت افزایش داشته باشد تا به مرز ایمنی جمعی مورد نیاز برسیم.

سوری اظهار داشت: نکته مهمی که در کشور ما مطرح است گزارش موردی از واریانت‌های جدید به خصوص در مناطق مرزی است که خوشبختانه اقدامات صورت گرفته توانسته تا حد زیادی از بار اپیدمی بکاهد و این پیک‌ها به شدت کشور‌های اروپایی نباشد.

وی اضافه کرد: برای مثال اگر شما پیک انگلیسی را که در آذر، دی و بهمن سال گذشته در اروپا بود را در کشور‌هایی که مشابه ما جمعیت داشتند نگاه کنید به بیش از هزار مورد مرگ در روز رسید، اما خوشبختانه موارد مرگ ما در پیک چهارم به ۵۰۰ مورد در روز نرسید.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: این نشان‌دهنده آن است که اقدامات انجام شده تا حد زیادی مؤثر بوده است؛ از جمله اقدامات مؤثر، افزایش کلینک‌های سرپایی بوده، تا قبل از اینکه افراد مبتلا به حالت شدید و نیاز به بستری داشته باشند غربال و مراقبت کنیم و به عنوان یک دستاورد خوب و مؤثر در کشور ما به ثمر نشسته است.

سوری یادآور شد:، اما این خطر بالقوه همچنان وجود دارد و هنوز باید تمهیدات پیشگیرانه اتخاذ شود؛ حتی در مورد کسانی که واکسینه شده‌اند معنای واکسن زدن صدرصد ایمنی نیست؛ حتی افرادی که دو دُز را تزریق کرده اند و رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از سفر لازم است.

وی تصریح کرد: آنچه مطرح است این است که ما سعی می‌کنیم با روش‌های مختلف بار اپیدمی را به حداقل ممکن برسانیم، اما هنوز این خطر وجود دارد؛ هرچند سهم خطر در کشور ما نسبت به کشور‌های دیگر کمتر شده است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار