کد خبر: 1050200
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
مجید مجیدی در سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر:

مرتضی آوینی یکی از حامیان بزرگ فیلم «بدوک» بود و به تنهایی پشت فیلم ایستاد. اگر او نبود شاید مسیر فیلم به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. آن زمان آقامرتضی گفت وظیفه هنرمند تصویرگری آلام است.
مجید مجیدی، کارگردان سینما با بیان این مطلب و پیش از نمایش نسخه مرمت‌شده فیلم سینمایی «بدوک» در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: «بدوک» روزنه بزرگی را برای من باز کرد، هر چند باعث شد چند سالی نتوانم کار کنم. بعد از این فیلم، فیلمنامه‌های من مورد بی‌مهری قرار گرفتند، اما مجموع این اتفاقات باعث شد از حوزه بیرون بیایم. در نهایت سختکوشی، تلاش و لطف خدا باعث شد این مسیر ادامه‌دار باشد. «بدوک» مسائل سیستان و بلوچستان را به تصویر می‌کشد. این منطقه، منطقه‌ای محروم است و توجه کمی به آن شده و می‌شود، بنابراین نمی‌توانیم چشممان را ببندیم و به مسائل نگاه نکنیم. یادم است ساخت «بدوک» باعث تحول در منطقه شد یعنی مسئولان با آن منطقه آشنا شدند، به طوری که هنوز وقتی بعد از سال‌ها به آنجا می‌رویم برخی نگران می‌شوند که نقطه‌ضعف‌ها را عیان کنیم. وقتی فیلم ساخته شد، بی‌مهری‌های زیادی از سوی مسئولان به آن شد. مرتضی آوینی یکی از حامیان بزرگ فیلم بود و به تنهایی پشت فیلم ایستاد. اگر او نبود شاید مسیر فیلم به گونه‌ای دیگر می‌شد. آن زمان آقامرتضی گفت وظیفه هنرمند تصویرگری آلام است.
مجیدی در ادامه عنوان کرد: من دوست دارم اینجا درباره وضعیت سینمای ایران کمی صحبت کنم. این سینما با همه نامهربانی‌ها، نقد‌های ناصواب و البته گاهی صواب، دریچه‌ای را به روی دنیا باز کرد. بار‌ها شاهد بودم که افراد در فستیوال‌ها تنها نامی از ایران شنیده بودند. آن هم از طریق برخی جراید که تبلیغات سوئی داشتند، حتی در فستیوالی در ژاپن دیدم که مردم بیشتر نام ایران را با جملاتی مانند اینکه حامی تروریست است، می‌شناختند. آن‌ها می‌گفتند با دیدن فیلم‌ها، دریافتیم کشوری که چنین آثاری دارد، نمی‌تواند تروریست باشد. این فیلم‌ها نشان می‌دهد کشور شما پشتوانه بزرگ فرهنگی دارد. سینمای ایران سفیر نجیبی از ایران است که پرچم کشور ما را در همه‌جا به اهتزاز درآورده و توانسته است کشور ما را نمایندگی کند.
امیر اسفندیاری، معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی جشنواره نیز در ابتدای نمایش فیلم گفت: فیلم «بدوک» ساخته سال ۶۹ و از جمله فیلم‌هایی بود که نگاهی به واقعیات داشت. وقتی این فیلم ساخته شد و به «کن» رفت، یک کارگردان مؤلف دیگر از سینمای ایران معرفی شد. می‌توانم به جرئت بگویم که اتفاقاتی که برای دیگر فیلم او با نام «بچه‌های آسمان» رخ داد، بازار امریکا را به روی ایران باز کرد. «بچه‌های آسمان» اولین فیلم از ایران بود که نامزد اسکار شد و در دنیا ۵میلیون دلار فروخت و این راه برای سینمای ایران باز شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار