کد خبر: 1050176
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
نگاهی به پیشرفت وزنه‌برداری بانوان ایران به بهانه درخشش یکتا جمالی در قهرمانی جوانان جهان
هفتمین روز از مسابقات وزنه‌برداری جوانان جهان در تاشکند یک روز تاریخی برای ورزش کشور محسوب می‌شود. روزی که یکتا جمالی با مهار وزنه‌های ۸۵، ۹۰ و ۹۲ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۱۰۵، ۱۱۱ و ۱۱۶ کیلوگرم در دو‌ضرب سه مدال برنز را به گردن آویخت و اولین بانوی مدال‌آور وزنه‌برداری بانوان در مسابقات جهانی لقب گرفت.
شیوا نوروزی

هفتمین روز از مسابقات وزنه‌برداری جوانان جهان در تاشکند یک روز تاریخی برای ورزش کشور محسوب می‌شود. روزی که یکتا جمالی با مهار وزنه‌های ۸۵، ۹۰ و ۹۲ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۱۰۵، ۱۱۱ و ۱۱۶ کیلوگرم در دو‌ضرب سه مدال برنز را به گردن آویخت و اولین بانوی مدال‌آور وزنه‌برداری بانوان در مسابقات جهانی لقب گرفت.
مدال‌های یکتا اگرچه برنزی هستند، اما برای ورزش ایران ارزش طلا را دارند. ملی‌پوش نوجوان کشورمان با ایستادن بر سکوی سوم دنیا پاسخ معناداری به چهره‌های شناخته شده غیرورزشی که با اظهارنظر‌های غیرکارشناسانه برای مطرح شدن در رسانه‌ها دست و پا می‌زنند، داد. دختران ورزشکار ایران زمین با پایبندی به ارزش‌ها تا رسیدن به قله‌های افتخار دست از تلاش نمی‌کشند و از این طریق دین خود را به مردم و کشورشان ادا می‌کنند.
در مسیر موفقیت
سه سال و نیم پیش وقتی برای اولین بار تمرینات تیم ملی بانوان وزنه‌برداری آغاز شد شاید خیلی‌ها انتظارش را نداشتند که ملی‌پوشان به این زودی به دسته A صعود کنند و دست‌شان به مدال جهانی برسد. بهمن‌ماه ۹۶ استارت تمرینات زده شد و بانوان وزنه‌برداری در قالب تیم ملی رسماً کارشان را آغاز کردند. طراحی لباس اسلامی گام بعدی بود، لباسی که تأییدیه‌های داخلی و خارجی را گرفت و در حاشیه رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز رونمایی شد. رقابت‌های جام فجر در سال ۹۶ با یک اتفاق امیدوار‌کننده همراه بود. دو دختر وزنه‌بردار کشورمان به صورت نمادین روی تخته رفتند و وزنه زدند. حضور در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۸ اولین اعزام بین‌المللی دختران وزنه‌بردار بود و با اینکه مدالی برایمان به همراه نداشت، اما حضور در رقابت‌های آسیایی نقطه عطفی برای وزنه‌برداری بانوان ایران محسوب می‌شد. تیم بانوان در جهانی ۲۰۱۹ تایلند هم چند نماینده داشت، نماینده‌هایی که برای اولین بار حضور در چنین رویدادی را در رده بزرگسالان تجربه می‌کردند. نخستین مدال بین‌المللی وزنه‌برداری بانوان در تورنمنت نعیم سلیمان اغلو ترکیه به دست آمد؛ سیده الهام حسینی در دسته ۷۶ کیلو با ثبت رکورد‌های ۸۸ کیلو در یک‌ضرب، ۱۱۰ کیلوگرم در دوضرب و ۱۹۸ کیلوگرم مجموع مدال برنز را به گردن آویخت. اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ وزنه‌برداری ایران در قهرمانی آسیا در بخش بانوان پنج نماینده داشت. الهام حسینی تا آستانه کسب مدال آسیا پیش رفت، اما در مسیر رفتن روی سکوی قاره کهن ناکام ماند. ضمن اینکه فاطمه حسینی با وزنه زدن در دسته ۸۷ + اولین ملی‌پوش فوق‌سنگین وزنه‌برداری کشورمان لقب گرفت.
تلاش تا لحظه آخر
ملی‌پوش ۱۶ ساله کشورمان اگرچه در میان رقبای باتجربه‌اش کار سختی در پیش داشت، ولی با توکل به خدا و تکیه بر اراده پولادی خود برای کسب مدال جهانی دست از تلاش نکشید. یکتا جمالی بعد از آنکه مدال برنز یک‌ضربش را قطعی کرد برای مهار وزنه‌های انتخاب شده دوضرب پا به میدان گذاشت و بدون خطا هر سه وزنه ۱۰۵، ۱۱۱ و ۱۱۶ را بالای سر برد تا ضمن کسب مدال برنز دوضرب، با ثبت رکورد ۲۰۸ کیلوگرم در مجموع هم برنز بگیرد.
هت‌تریک برنزی یکتا افتخاری بزرگ برای ورزش کشور به حساب می‌آید. ملی‌پوش اصفهانی در گفتگو با ایسنا از تاریخ‌سازی‌اش گفته است: «قبل از مسابقه همه به من روحیه دادند. بنابراین استرس آنچنانی برای مسابقه نداشتم و توانستم آن را کنترل کنم. فقط به این فکر می‌کردم که بتوانم مدال بگیرم و خدا را شکر که توانستم سه مدال برنز کسب کنم.» پشت سر گذاشتن تمرینات دشوار و دوری از خانواده از جمله سختی‌هایی بود که یکتا جمالی آن‌ها را برای رسیدن به مدال جهانی تحمل کرده است: «در سه ماه آخر اردو به خانه نرفتم و با حمایت فدراسیون، کمک‌مربی و مشاور فنی تیم، تمرینات خیلی خوبی را داشتم. در زمان مسابقه هم هر وزنه‌ای که می‌زدم به این فکر می‌کردم که می‌توانم اولین مدال را بگیرم. بنابراین تلاش کردم که هیچ کدام از حرکت‌هایم را از دست ندهم و خدارا شکر که هر شش حرکت را هم درست انجام دادم. زمانی هم که روی سکوی مسابقات رفتم، خیلی خوشحال بودم و حسی را که داشتم نمی‌توانم بیان کنم. مردم عزیزم هم خیلی دعا کردند و از همه تشکر می‌کنم.» نفر سوم وزنه‌برداری جهان کسب مدال المپیک را بزرگ‌ترین هدفش عنوان کرده است: «تقریباً سه سال است که وزنه‌برداری را شروع کرده‌ام و این اولین مسابقه بین‌المللی برون‌مرزی‌ام بود. هدفی که دارم خیلی بزرگ است، می‌خواهم به طلای المپیک برسم و برای آن خیلی تلاش خواهم کرد و می‌دانم که حتماً به آن می‌رسم. وزنه‌برداری بانوان ایران از سال ۹۶ شروع به کار کرده و خیلی از وزنه‌برداران هستند که خیلی خوب کار می‌کنند. آن‌ها هم می‌توانند به مسابقات بروند و مدال بگیرند. این کار سختی نیست و فقط نیاز به تلاش و اراده کافی دارد.»
به امید حمایت‌های بیشتر
وزنه‌برداری بانوان همانند سایر رشته‌های ورزشی برای تداوم بخشیدن به موفقیت‌ها و رسیدن به پیشرفت‌های بیشتر نیازمند نگاه و توجه ویژه مسئولان ورزش است. مریم منظمی، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون وزنه‌برداری در گفتگو با مهر با اشاره به این موضوع گفت: «خدا را شاکرم که نگاهش به حوزه بانوان خاص بود و دختر نوجوان ایران در مسابقات جهانی جوانان توانست بهترین نتیجه را برای خودش رقم بزند. این نخستین مدال جهانی بانوان بود. آینده درخشانی در انتظار دختران نوجوان و جوان وزنه‌برداری ایران است و ان‌شاءالله با حمایت‌های بیشتر نتایج بهتری کسب خواهد شد. مهم‌ترین دستاورد این مدال این است که انگیزه بالایی در سایر دختران وزنه‌بردار ایران در سایر رده‌های سنی ایجاد کرد و آن‌ها اعتقاد پیدا کردند که با تلاش و پشتکار به نتیجه دلخواه دست خواهند یافت.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بهمن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
0
0
یکتا جمالی از قوم بزرگ بختیاری و ساکن سده لنجان هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
0
یکتا جان در این زمانه که اخبار سیاسی از همه سو روح میهنمان را می آزارد و هر دولتمردی در گوشه ای به پر کردن انبانش مشغول است خبر پیروزیت کاممان را شاد و غرورمان را برانگیخت
پیروزیت مبارک پیشرفتت ادامه دار و زندگیت شیرین
از طرف ملت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار