کد خبر: 1050151
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
«خانه‌های فرسوده» واژه‌ای که هزاران دلهره در دل خود جای داده و همگان خوب می‌دانند که با کمترین لرزش زمین یا بارش باران و برف سقف آن‌ها پایین می‌آید و حادثه و فاجعه و... با اینکه مسئولان همیشه آمار‌های دقیقی از تعداد خانه‌های فرسوده ارائه می‌دهند، اما هیچ وقت زمان دقیقی در رابطه با مقاوم‌سازی یا بهسازی آن‌ها نمی‌دهند که پایانی برای این بازی وحشتناک باشد. هم اکنون شهرستان جاجرم در خراسان‌شمالی حدود نیمی از خانه‌هایش غیر مقاوم است که بعد از زلزله اخیر و بارش‌های بهاری اگر فکری برای مقاوم‌سازی آن‌ها نشود، باید منتظر اتفاقات ناگواری بود.
سجاد مرسلي

سرویس ایران جوان آنلاین: «خانه‌های فرسوده» واژه‌ای که هزاران دلهره در دل خود جای داده و همگان خوب می‌دانند که با کمترین لرزش زمین یا بارش باران و برف سقف آن‌ها پایین می‌آید و حادثه و فاجعه و... با اینکه مسئولان همیشه آمار‌های دقیقی از تعداد خانه‌های فرسوده ارائه می‌دهند، اما هیچ وقت زمان دقیقی در رابطه با مقاوم‌سازی یا بهسازی آن‌ها نمی‌دهند که پایانی برای این بازی وحشتناک باشد. هم اکنون شهرستان جاجرم در خراسان‌شمالی حدود نیمی از خانه‌هایش غیر مقاوم است که بعد از زلزله اخیر و بارش‌های بهاری اگر فکری برای مقاوم‌سازی آن‌ها نشود، باید منتظر اتفاقات ناگواری بود.

در استان خراسان شمالی روستا‌های زیادی وجود دارند که در محرومیت به سر می‌برند. اما روستا‌هایی که از وضعیت بهتری برخوردارند هم با مشکلاتی مواجهند که کمتر از محرومیت نیست. به عنوان مثال در شهرستان جاجرم حدود نیمی از خانه‌ها غیر مقاوم هستند و همین مسئله باعث شده تا ساکنان این منطقه نتوانند شب‌ها با آرامش سر بر بالین بگذارند. جاجرم ۴۰ روستای دارای طرح هادی دارد که تنها ۵۳ درصد از منازل آن مقاوم‌سازی شده‌اند و این در شرایطی است که، چون قیمت‌ها هر لحظه در بازار تغییر می‌کند، مردم کمتر برای دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی منازلشان به بانک‌ها و دیگر سازمان‌ها مراجعه می‌کنند. با در نظر گرفتن این موضوع که ایران کشوری حادثه خیز بوده و به خاطر آوردن زلزله ۵ ریشتری چند سال گذشته بخش سنخواست و زلزله اخیر ۵/۵ ریشتری که خساراتی برای روستاییان به همراه داشت، می‌توان گفت روستا نشینان روی خط حادثه قرار دارند و کسی فکری برای آن‌ها نمی‌کند.
براساس گزارش‌های رسیده بعد از زلزه اخیر در جاجرم ۱۲۱ واحد کاملاً در شرایط حاد قرار گرفت و یک‌هزار و ۲۵۰ واحد نیز به خاطر غیر مقاوم بودن و داشتن برچسب فرسوده، در لیست آسیب‌پذیر‌ها قرار گرفت. ناگفته نماند سیل‌هایی که در سال‌های اخیر در برخی روستا‌های این شهرستان رخ داد نیز نشان می‌دهد باید به مقاوم‌سازی منازل روستایی این شهرستان اهمیت ویژه‌ای داده شود.

بارندگی‌ها دست در دست زلزله
در برخی روستا‌ها نبود زمین از دیگر مشکلات برای ساخت و ساز منازل است و از طرفی شرایط اقتصادی و گرانی‌ها نیز دلیلی بر مراجعه نکردن بیشتر روستاییان برای تسهیلات و مقاوم‌سازی منازل است.
گذری به روستا‌های جاجرم نشان می‌دهد بسیاری از مردم برای تخریب منازل قدیمی و بازسازی آن‌ها توان مالی کافی ندارند و نیازمند حمایت بیشتر هستند. با توجه به شرایط کنونی و درآمد اندک روستاییان استفاده از تسهیلات مسکن امکانپذیر نیست و توان بازپرداخت آن را ندارند. وقتی زلزله سنخواست را لرزاند، بسیاری از منازل روستاییان این بخش به خاطر خشتی بودن خسارت دیدند و شاید در زلزله بعدی چیزی از آن‌ها باقی نماند. در روستای شوقان هم شرایط به همین صورت است و ساکنان آن معتقدند با شرایط کنونی و نوسانات بازار و کم بودن میزان تسهیلات نمی‌توانند منازل خود را مقاوم‌سازی کنند.
با توجه به بارندگی اخیر و جاری شدن سیلاب و همچنین زلزله که باعث تخریب بسیاری از منازل روستاییان این بخش شد نیاز است مسئولان توجه به موقع داشته باشند. البته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان جاجرم می‌گوید: «طبق آمار شهرستان جاجرم ۴۰ روستای دارای طرح هادی دارد که به آن‌ها تسهیلات بازسازی و مقاوم‌سازی تعلق می‌گیرد.» آرمان شیردل ادامه می‌دهد: «در زلزله ۵/۵ ریشتری اخیر هزار و ۲۵۰ واحد طبق بازرسی کارشناسان آسیب‌پذیر و در حال حاضر غیر مقاوم است و ۱۲۱ واحد نیز در شرایط اورژانسی قرار گرفته که نیاز جدی برای بازسازی دارد.»
به گفته این مسئول، در سال‌جاری تسهیلات نسبت به سال گذشته افزایش داشته و برای مقاوم‌سازی منازل روستایی از ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود. شاید مسئولان از تسهیلات حرف بزنند، اما باید بدانند تمام منازل روستایی شهرستان جاجرم آسیب‌پذیرند و در زلزله ۵/۵ ریشتری، روستا‌هایی که نزدیک به کانون زلزله بودند بیشترین خسارت را دیدند. روستا‌های عمارت، قراجه رباط، کلاته حاجی رحمت، جوشقان، ناویا، دوبرجه، بام و پشت بام از جمله این موارد بودند.
ضمن اینکه بارندگی‌ها باعث شده دیوار‌ها و منازل خشتی و گلی مقاومت خود را از دست بدهد و با زلزله ریزش و تخریب کامل شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار