کد خبر: 1050147
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
سانه‌های غربی همواره از آزادی در غرب خصوصاً در رسانه‌های خود می‌گویند. با این حال هر از چند گاهی خبر‌هایی از غرب می‌رسد که نشان می‌دهد آزادی ادعایی آنان، در عمل چقدر واقعیت دارد. از جمله، هفته گذشته آسوشیتدپرس خبرنگار خود را به دلیل حمایت از فلسطین اخراج کرد. نکته قابل تأمل آنکه حمایت امیلی وایلدر از فلسطین، نه در رسانه‌های مرتبط با این آژانس خبری، بلکه صرفاً در صفحه شخصی‌اش در توئیتر انجام گرفته است

رسانه‌های غربی همواره از آزادی در غرب خصوصاً در رسانه‌های خود می‌گویند. با این حال هر از چند گاهی خبر‌هایی از غرب می‌رسد که نشان می‌دهد آزادی ادعایی آنان، در عمل چقدر واقعیت دارد. از جمله، هفته گذشته آسوشیتدپرس خبرنگار خود را به دلیل حمایت از فلسطین اخراج کرد. نکته قابل تأمل آنکه حمایت امیلی وایلدر از فلسطین، نه در رسانه‌های مرتبط با این آژانس خبری، بلکه صرفاً در صفحه شخصی‌اش در توئیتر انجام گرفته است. در واقع آزادی عمل در رسانه که هیچ، حتی استخدام در یک رسانه، اظهار نظرات شخصی و غیررسانه‌ای فرد در شبکه‌های مجازی را هم تحت کنترل خود درمی‌آورد. سی‌ان‌ان خبر داده است که آسوشیتدپرس به دلیل اخراج یک روزنامه‌نگار جوان به خاطر فعالیت وی در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته است. AP (آسوشیتدپرس) به امیلی‌وایلدر، خبرنگار ۲۲ ساله خود، دو هفته پس از آغاز به کار، اطلاع داد که به دلیل نقض سیاست‌های خبرگزاری در شبکه‌های اجتماعی که پس از اشتغال وی صورت گرفته، او را از کار اخراج می‌کند. چند روز قبل از اخراج، وایلدر به دلیل فعالیت‌های طرفدارانه از فلسطین مورد انتقاد رسانه‌های محافظه‌کار قرار گرفته بود.
«لورن ایستون» سخنگوی AP (آسوشیتدپرس) در مورد آنچه وایلدر در شبکه‌های اجتماعی نوشته است که باعث شده سیاست کاری آسوشیتدپرس را نقض کند، صحبتی نکرد. وایلدر گفت که مشخصاً به او گفته نشده به دلیل کدام فعالیت‌های شبکه‌های رسانه‌ای از کار برکنار شده است. فعالیت توئیتری وی از زمان پیوستن به AP (آسوشیتدپرس) شامل چند بازتوئیت (ری‌توئیت) است که به نظر می‌رسد مربوط به ابراز همدردی با فلسطینیان در درگیری‌های اخیر غزه هستند. از جمله یک کلیپ ویدئویی از تظاهرکنندگان که شعار می‌دهند، «فلسطین آزاد، آزاد!» این خبرنگار اخراج شده خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یک‌شنبه با کنایه در توئیتر خود نوشت: «بی‌طرفی زمانی متزلزل و شکننده می‌شود که اینجا در خبر‌ها و گزارش‌های باید بنویسی «اسرائیل» و نه هرگز «فلسطین» و بنویسی «جنگ» و نه هرگز «محاصره و اشغال» و این‌ها انتخاب سیاسی تعریف می‌شوند! از این رو رسانه‌ها همیشه این انتخاب‌های دقیق را انجام می‌دهند بدون اینکه تعصبی نشان دهند!» AP (آسوشیتدپرس) کارکنانش را از ابراز صریح عقاید خود در مورد موضوعات سیاسی و سایر موضوعات عمومی از ترس تنزل اعتبار خبرگزاری‌اش منع و ادعا می‌کند که این موضع‌گیری‌های شخصی می‌تواند جان بسیاری از گزارشگران آن را در سراسر جهان به خطر بیندازد. این در حالی است که خبرنگار اخراجی مذکور در همین مدت کوتاهی که در آسوشیتدپرس جذب شده بود، هیچ گونه فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی مربوط به حمایت از فلسطین نداشته و هرچه بوده مربوط به دوران دانشجویی وی و قبل از جذب در خبرگزاری مذکور بوده است. با وجود چنین رویکردی، چقدر می‌توان پذیرفت که در غرب آزادی وجود دارد؟ شناخت نحوه عملکرد رسانه‌ها به ما کمک می‌کند که در مورد ادعا‌های آنان در خبررسانی و نیز اخبار و گزارش‌هایی که منتشر می‌کنند، ارزیابی مناسب‌تری داشته باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار