کد خبر: 1050082
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
پس لرزه‌های خاموشی برای ۴۸۰ خانواده توان‌یاب در مشهد
تعداد زیادی از معلولان شهرمان پس از اتمام کارشان در برگشت به منزل با قطعی برق مواجه شدند و به دلیل عدم امکان استفاده از آسانسور چندین ساعت در گرمای ظهر کنار خیابان منتظر وصل شدن برق ماندند.

قطعی برق برای شهروندان معلول

یکی از معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام این مطلب می‌گوید: اولین نیاز فرد معلولی که روی ویلچر نشسته است، استفاده از درب برقی و آسانسور است و متأسفانه با قطعی برق عملاً امکان تردد افراد معلول ساکن در مجتمع‌های مسکونی طبقاتی سلب می‌شود.

محسن برومند علوی می‌افزاید: در منطقه طلاب، خیابان‌های شهیدان علیمردانی، خوشنودی و اسماعیل‌پور که بیش از ۴۸۰ خانواده دارای معلول جسمی و حرکتی در گروه سنی ۴۰ تا ۶۵ سال ساکن هستند قطعی برق برای ما نسبت به سایر شهروندان تبعات بیشتری به همراه دارد.

این کارمند ۵۵ ساله توضیح می‌دهد: اگر ما امکان راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها را داشتیم که روی ویلچر نمی‌نشستیم از سوی دیگر به طور قطع امکان بالا رفتن از ۵۰ پله به صورت نشسته هم برای ما مقدور نیست.

وی خاطرنشان می‌سازد: من به عنوان شهروندی که به موقع قبض‌های آب، برق و عوارض را می‌پردازم چرا باید از حداقل امکانات و خدمات شهری بی‌بهره بمانم. این در حالی است که بیشتر معلولان فاقد خودرو هستند و پس از رسیدن به منزل امکان رفتن به محلی دیگر به خصوص به دلیل کرونا را ندارند. برومند تأکید می‌کند: از مسئولان می‌خواهیم قطعی برق در این مناطق را کنسل کنند یا دست‌کم در ساعت‌هایی بگذارند که زمان رفت و آمد معلولان (معلولان شاغل) نیست و متأسفانه بدون اطلاع، برق در این ساعت قطع شده است و از شروع قطعی برق تاکنون بیش از چهار بار با این موضوع مواجه شده‌ایم که هنگام ظهر و در زمان بازگشت از محل کارمان کنار خیابان معطل مانده‌ایم تا برق وصل شود و بتوانیم از آسانسور استفاده کنیم.

 

معلولیت استثنا نیست!

سخنگوی صنعت برق خراسان نیز در گفت‌وگو با قدس در خصوص راهکاری برای حل مشکلات برق این دسته از معلولان می‌گوید: ساعت قطعی برق به صورت چرخشی است و نمی‌توانیم قطعی برق را در برخی از مناطق همیشه در صبح و تعداد دیگری از مناطق را همیشه در ظهر در نظر بگیریم.

عباس آذری با اشاره به این نکته که در شرایط بحران قرار داریم، بیان می‌دارد: در حالت عادی که بحث کمبود تولید و اضافه مصرف نبود هر مرکزی که به ما نامه بزند که قطعی برق مشکلات جدی برایشان به همراه دارد ما این مراکز را در استثنا قرار داده و برق آن قسمت را قطع نمی‌کنیم اما متأسفانه در حال حاضر کل شهرستان مشهد با این بحران مواجه است و نمی‌توانیم استثنا قائل شویم.

سخنگوی صنعت برق خراسان اظهار می‌دارد: بهترین راهکار برای منازل معلولان داشتن ژنراتور است تا در صورت بروز این گونه مشکلات ساکنان منازل بتوانند از برق اضطراری استفاده کنند.

 

شرایط اضطراری و کمبودها

مسئول روابط عمومی بهزیستی استان نیز در پاسخ به این پرسش که آیا ضوابط تعریف شده‌ای برای ساخت واحدهای مسکونی ویژه معلولان وجود ندارد که به طور مثال نصب تجهیزاتی از قبیل ژنراتور برق را برای سازندگان ساختمان الزام‌آور کند، می‌گوید: آنچه در جامعه مرسوم است و بیشترین کاربرد را در ساختمان‌ها دارد، نصب آسانسور است و آسان‌ترین راه برای منازل معلولان نیز پیش‌بینی نصب آسانسور در ساختمان‌های مسکونی آن‌هاست که جامعه هدف ما هستند.

مجید اسلامی می‌افزاید: متأسفانه برنامه قطعی برق شرایط کنونی جامعه است و نمی‌توان کاری کرد و از طرفی این برنامه موقت است اینکه در ساختمان معلولان شهرمان تدابیر بیشتری برای این گونه مواقع اندیشیده شده باشد، در برنامه‌های سازمان نیست.

اسلامی با اشاره به آنکه نصب سیستم‌های جایگزین آسانسور و یا سیستم‌های برق اضطراری هزینه‌بر است، اظهار می‌دارد: بیشتر منازلی که برای معلولان ساخته می‌شود، کارفرمایان معمولاً زیر بار این گونه هزینه‌های اضافی نمی‌روند. به هر حال شرایطی است که برای همه حاکم است و به طور قطع این موضوع برای همه به خصوص معلولان شهرمان آزاردهنده است. اما بهترین کار این است که شهروندان معلول به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا در هنگام قطعی برق در آسانسور نمانند و ما نیز به آن اذعان داریم و به مددجویانمان زمان قطعی برق را از طریق سایت و فضاهای مجازی اعلام می‌کنیم که حداقل برای ورود و خروج از منزل زمان‌بندی داشته باشند.

 

 

منبع:پایگاه خبری قدس آنلاین

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار