کد خبر: 1049993
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
آخرین گزارش آماری کرونا از مرگ نزدیک به ۲۰۰ نفر از هموطنانمان تنها طی ۲۴ ساعت حکایت دارد. در واقع با وجود تأکید مدیران کشور بر سر به زیری کرونا و به‌رغم آنکه آمار ابتلا و بستری کاهشی شده‌است، اما هنوز آمار فوتی‌های کرونا سه رقمی و بالاست. حالا آنطور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر می‌دهد حداقل تا ۲۰ روز آینده دو رقمی‌شدن آمار فوتی‌های کرونا امکانپذیر نیست
زهرا چيذري

 آخرين گزارش آماري كرونا از مرگ نزديك به 200 نفر از هموطنانمان تنها طي 24 ساعت حكايت دارد. در واقع با وجود تأكيد مديران كشور بر سر به زيري كرونا و به‌رغم آنكه آمار ابتلا و بستري كاهشي شده‌است، اما هنوز آمار فوتي‌هاي كرونا سه رقمي و بالاست. حالا آنطور كه سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا خبر مي‌دهد حداقل تا 20 روز آينده دو رقمي‌شدن آمار فوتي‌هاي كرونا امكانپذير نيست. اين در حالي است كه 10 روزي مي‌شود آمار بستري‌ها زير 2 هزار نفر رسيده‌است،‌اما حداقل 10 تا 14 روز ديگر زمان مي‌برد تا به آمار فوتي‌هاي كمتر از 100 نفر مرگ در روز برسيم. طبق تخمين‌ها اگر در 10 روز آينده بستري‌ها به كمتر از هزار نفر برسد، مي‌توان انتظار داشت در روزهاي بعد از آن به تدريج آمار مرگ و مير دو رقمي شود. اما براي شكل‌گيري ايمني در جامعه لازم است تا 70 درصد جمعيت واكسينه شوند و با عنايت به محدوديت دسترسي به واكسن اين مسئله بدون ورود واكسن‌هاي ايراني به سبد واكسيناسيون امكانپذير نيست. بر همين اساس هم مينو محرز، مسئول نظارت بر مطالعات باليني واكسن كوو ايران بركت با تأكيد بر اثربخشي و استاندارد بالاي اين واكسن از وزارت بهداشت درخواست كرد مجوز اورژانسي (اضطراري) استفاده از اين واكسن ايراني كرونا را صادر كند.

در 24 ساعت منتهي به روز يك‌شنبه 9 خرداد ماه، ‌۱۹۸ بيمار كوويد ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۷۹ هزار و ۹۳۹ نفر رسيد. تداوم آمار و ارقام سه رقمي فوتي‌هاي كرونا در حالي است كه مديران كشور ا زروند نزولي كرونا در جامعه صحبت مي‌كنند. حالا اصلي‌ترين سؤال اكثريت مردم اين است كه اگر روند شيوع كرونا كاهشي شده، ‌پس كي آمار فوتي‌هاي كرونايي هم كاهش مي‌يابد و دو رقمي مي‌شود؟


2 رقمي شدن فوتي‌هاي كرونا تا 20 روز آينده
عليرضا رئيسي، سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا درباره موج چهارم كرونا و فروكش كردن آن اينگونه توضيح مي‌دهد:«‌هر موج, بازوي صعودي و بالا رونده و بازوي نزولي دارد؛ بازوي بالا رونده موج چهارم، خيلي بلند بود و يك تا دو هفته پيش در بيشتر استان‌ها از قله عبور كرديم. مجموع كشور در شاخه نزولي بيماري كرونا قرار دارد و ميزان موارد بستري بسيار پايين آمده است.»
رئيسي با اشاره به اينكه آمار مرگ و مير تابعي از ميزان شيوع بيماري و ميزان بستري بيمارستاني است, اضافه مي‌كند:«‌از حدود ۱۰ روز پيش تا كنون تعداد بيماران بستري بيمارستان‌هاي ما به زير 2 هزار مورد در روز رسيده‌است. حالا اگر در نظر بگيريم كه حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد بستري‌شدگان فوت مي‌شوند، ميزان فوتي‌ها كمتر از ۲۰۰ مورد است و اين روند ادامه مي‌يابد و تا ۱۰ روز ديگر هم به زير ۱۰۰ نفر نخواهيم رسيد.»
به گفته معاون وزير بهداشت اگر همين روند نزولي ادامه يابد،‌پيش‌بيني مي‌شود حدود ۷ تا ۱۰ روز ديگر، تعداد بستري‌هاي ما به زير هزار نفر در روز خواهد رسيد و ۱۰ روز پس از آن مي‌توان انتظار داشت ميزان مرگ و مير روزانه به كمتر از ۱۰۰ نفر برسد.


‌هنوز نشانه‌اي از وقوع موج پنجم نيست
سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا با بيان اينكه معمولاً استان‌هاي مرزي ما قرمز شدند، مي‌افزايد:« ۱۳ شهر كشور در وضعيت قرمز كرونايي هستند كه اين شهرها در استان‌هاي بوشهر، هرمزگان, كرمان، كرمانشاه و استان سيستان و بلوچستان قرار دارند. پارسال نيز در همين زمان، اين استان‌ها، روند افزايشي شيوع بيماري را داشتند.»
رئيسي، گرم شدن هوا را عامل ديگر گسترش بيماري كرونا مي‌داند و مي‌گويد:«‌تابستان پس از برگزاري امتحانات، خانواده‌ها طبق روال قديم عزم سفر مي‌كنند كه اين نيز عامل بالقوه گسترش بيماري كرونا مي‌تواند باشد؛ عامل بعدي ويروس جهش يافته هندي كروناست كه قدرت سرايت آن بالاتر است.» طبق اظهارات وي اكنون در مناطق جنوبي كشورمان از جمله پاكستان و افغانستان به علت رفت و آمدها، نخستين نمونه‌هاي اين ويروس جهش‌يافته را ديديم. رئيسي با ابراز نگراني از تبليغات انتخابات بر گسترش شيوع كرونا در عين حال تأكيد مي‌كند:«‌هنوز نشانه‌اي از موج پنجم بيماري كرونا ديده نمي‌شود.»


۷۴ درصد مرگ و ميرهاي كرونا براي افراد 60 سال به بالا
واكسيناسيون يكي از راهكارها براي قطع زنجيره و كاهش مرگ و ميرهاي كرونايي است. سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا با تأكيد بر اينكه كاهش مرگ و مير و كاهش ابتلا‌ و قطع زنجيره از اهداف واكسيناسيون است،‌مي‌افزايد:«‌۷۴ درصد مرگ و ميرهاي ناشي از كرونا مربوط به افراد بالاي ۶۰سال است، افزود: با واكسيناسيون اين افراد مرگ و مير كاهش مي‌يابد،‌البته بايد دو هفته از دوز دوم واكسن آنها بگذرد.»
به گفته وي بر اساس آمار پارسال، حدود ۹۰ درصد سالمندان، شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي مقابله با كرونا را رعايت كردند،‌اما مشكل از بچه‌ها و نوه‌ها است كه بيرون از منزل ممكن است به بيماري كرونا مبتلا شوند و به سالمندان، منتقل كنند به همين علت با واكسيناسيون افراد ۶۰ سال به بالا به سمت كاهش مرگ و مير حركت مي‌كنيم.
رئيسي تأكيد مي‌كند:«‌با واكسيناسيون عمومي، به سمت قطع زنجيره بيماري كرونا مي‌رويم،‌اما براي اين هدف بايد ۷۰ درصد مردم را واكسينه كنيم و اكنون تا اين هدف، فاصله زيادي داريم.»
‌درخواست صدور مجوز اضطراري براي واكسن ايراني كرونا
طبق اعلام مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، تا كنون 3 ميليون و ۴۹۴ هزار و ۱۴۵ نفر دوز اول واكسن كرونا و ۵۱۵ هزار و ۹۰۸ نفر نيز دوز دوم را تزريق كرده‌اند و مجموع واكسن‌هاي تزريق‌شده در كشور به ۴ ميليون و ۱۰ هزار و ۵۳ دوز رسيد. با وجود اين، پيام طبرسي، عضو تيم كارآزمايي باليني واكسن كووايران بركت، با تأكيد بر اينكه واكسن كووايران بركت كاملاً ايمن است، مي‌افزايد:«‌واكسيناسيون قطره‌اي جواب نمي‌دهد.» به گفته طبرسي تاكنون افرادي كه در فاز سه مطالعاتي واكسن كووايران بركت قرار داشتند، تزريق واكسن به آنان هيچ عارضه عمده‌اي نداشته‌است.
مينو محرز،‌مسئول نظارت بر مطالعات باليني واكسن كوو ايران بركت هم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درخواست كرد مجوز اورژانسي (اضطراري) استفاده از اين واكسن ايراني كرونا را صادر كند.
محرز با بيان اينكه خودم اين واكسن را تزريق و آنتي‌بادي خوبي پيدا كردم،‌مي‌گويد:« نزديك ۵۰ سال اعتبار علمي را براي اين واكسن گذاشتم و به مردم مي‌گويم كه واكسن خوبي است. واكسن كوو ايران بركت در فاز اول عارضه نداشته و در فاز دوم نيز بيش از انتظار ما ايمني‌زايي داشته‌است. اين واكسن تحت نظارت ما و براساس استانداردهاي بين‌المللي تهيه شده‌است.» با توجه به اظهارات تيم تحقيقات واكسن ايراني كووايران درباره ايمني‌زايي و اثرگذاري اين واكسن مي‌توان اميدوار بود،‌واكسن وطني هرچه زودتر وارد چرخه واكسيناسيون شده و با واكسينه‌شدن 70درصد مردم كشورمان بتوانيم نفس راحتي بكشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار