کد خبر: 1049940
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
هوا هر روز گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود و هر چقدر دما بالاتر می‌رود صدای استان‌های بیشتری در می‌آید که از کم‌آبی می‌نالند. حالا نوبت به ایلام رسیده. استانی که عروس زاگرس است و به خاطر بارش‌های کم و بحران بی‌آبی تابستان سختی در پیش دارد
سيداحمد هاشمي اشكا

هوا هر روز گرم‌تر و گرم‌تر مي‌شود و هر چقدر دما بالاتر مي‌رود صداي استان‌هاي بيشتري در مي‌آيد كه از كم‌آبي مي‌نالند. حالا نوبت به ايلام رسيده. استاني كه عروس زاگرس است و به خاطر بارش‌هاي كم و بحران بي‌آبي تابستان سختي در پيش دارد. سازمان هواشناسي، از افزايش ميانگين 4/7 درصدي دما براي اين استان نسبت‌ به سال گذشته خبر داده اما آنچه بيش از هر چيز مشخص است، سوء‌مديريت‌ها در بحث آب استان است كه هر سال در موردش حرف زده مي‌شود و هيچكس عكس‌العملي به آن نشان نمي‌دهد.

افزايش بي‌سابقه دما در استان ايلام باعث شده، مسئله كم آبي در بيشتر مناطق آن پررنگ شود. موضوعي كه دوباره بحث سوء‌مديريت‌ها را به ميان كشيده و اين بار بايد به فكر بحراني باشيم كه ايلام سرسبز را فراگرفته است. سازمان هواشناسي، اعلام كرده ايلام با ميانگين 4/7 درصدي افزايش دما نسبت‌به سال گذشته مواجه شده و اين افزايش در مناطق جنوبي استان مثل دهلران و مهران چند برابر است. با ورود اولين موج گرما مشكلات كم آبي جدي‌تر شده و به تبع‌آن بحث قطع برق هم به ميان مي‌آيد. مهران از جمله شهرستان‌هايي است روزهاي گرمي را سپري مي‌كند. اين شهرستان هرساله در فصل تابستان با معضل افت فشار آب روبه‌رو بوده اما امسال زودتر درگير اين موضوع شده است. حالا با توجه به كمبود بارش‌ها و خشكسالي‌هاي اخير، چنين استنباط مي‌شد كه مسئولان از تجربيات سال‌هاي قبل استفاده كرده و برنامه‌ريزي‌هاي لازم را از پيش انجام‌ داده‌اند، اما اوضاع و احوال مردم چیز دیگری مي‌گويد.

وعده‌هاي مسئولان براي آينده
براساس گزارش‌هاي رسيده در اكثر روستاهاي ايلام و بخصوص دره‌شهر علاوه‌بر قطعي برق، مشكل افت فشار و قطعي آب نيز وجود دارد. چون شغل اصلي روستاييان اين منطقه دامداري است، كمبود آب آنها را با مشكلات عديده‌اي مواجه كرده و دامداران اين منطقه علاوه‌ بر كارهاي ديگر مجبورند شب‌ها تا صبح بيدار بمانند و به ذخيره آب بپردازند. اما در كنار اين مشكلات جالب اين است كه سخنگوي آب و فاضلاب استان ايلام مدعي شده با توجه به اقدامات بسيار خوبي كه در سال‌هاي گذشته در حوزه شهرستان‌هاي دهلران و دره‌شهر انجام‌گرفته است، خوشبختانه به‌رغم خشكسالي‌هاي اخير هيچ‌گونه افت فشار يا كمبود آبي در اين مناطق وجود ندارد. محمدتقي رشيدي گفته: «قطعي مكرر برق باعث خالي شدن شبكه‌هاي آب در برخي از مناطق استان مي‌شود و با وصل مجدد برق، پرشدن شبكه به زمان نياز دارد. از محل پروژه‌هاي تنش وزارت نيرو، دو پروژه براي شهرستان‌هاي دره‌شهر و دهلران با توجه به توپوگرافي منطقه تعريف‌شده است.» مسئولان يكبار ديگر در اوج گرفتاري مردم از پروژه‌هايي حرف مي‌زنند كه به وعده بيشتر شبيه‌اند. مثل حرف‌هاي سخنگوي آب و فاضلاب ايلام كه گفت: «پروژه دهلران با ۸۰ درصد و پروژه دره‌شهر با ۵۰ درصد پيشرفت فيزيكي در حال انجام است و در صورت تأمين اعتبار با پايان يافتن اين پروژه در سال ۱۴۰۰، اين دو شهرستان از آب پايدار برخوردار خواهند بود.» مديركل امور عشايري استان ايلام معتقد است كه اداره كل امور عشايري استان ايلام در شرح وظايف سازماني وظيفه آبرساني به عشاير كوچ‌رو را برعهده دارد. فرشاد ياسمي گفت: «تا هنگامي‌كه دامداران در محوطه‌اي به نام روستا ساكن هستند و از آب شبكه استفاده مي‌كنند، آبرساني به آنها از وظايف اصلي اداره آب و فاضلاب است. ناوگان آبرساني اداره كل امور عشايري استان ايلام به تمام عشاير كوچ‌رو به‌صورت سيار در طول شبانه‌روز در حال آبرساني با استفاده از تانكرهاست.» به گفته اين مسئول، ساكنين روستايي از اين قاعده مستثني بوده و آب دام‌هاي آنها از طريق شبكه تحت نظر اداره آب و فاضلاب تأمين مي‌شود و با توجه به‌گفته مسئولان شركت آب و فاضلاب، چاه‌هاي آب در اختيار اين اداره‌كل بوده و بهره‌برداري بايد توسط آنها صورت بگيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار