کد خبر: 1049911
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
رئیس شورای ائتلاف استان تهران مدیریت هوشمند شهری را راهی برای مبارزه با فساد دانست و گفت: با هوشمندسازی شهر پدیده‌های فساد آمیز در مدیریت شهر از بین خواهد رفت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مهدی چمران در یک گفت وگوی زنده اینستاگرامی با اشاره به ضرورت‌های حرکت مدیریت شهری بر مدار هوشمندسازی اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که نشان دهنده پیشرفت شهر‌ها به حساب می‌اید میزان هوشمند بودن آن‌ها است که در این زمینه مسائلی مانند اینترنت و میزان دسترسی مردم به آن تاثیرگذار است.

رئیس شورای ائتلاف استان تهران خاطر نشان کرد: در دوره‌ای که ما در مدیریت شهری حضور داشتیم این اعتقاد در بدنه مدیریت شهر ایجاد شده بود که می‌بایست مردم کمترین میزان نیاز برای مراجعه به شهرداری را داشته باشند. این دقیقا همانچیزی است که امروز از آن به عنوان هوشمندسازی یاد می‌شود.

شکل گیری مدیریت هوشمند شهری در مدیریت گذشته شهری

رئیس سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه وقت زیادی از مردم به منظور حضور در سازمان‌ها و پیگیری اموراتشان به هدر می‌رود و ما به منظور مدیریت و هدایت این موضوع می‌بایست به سمت هوشمندکردن ارائه خدمات پیش برویم، گفت: در دوره مدیریت اقای قالیباف در نیروی انتظامی به دلیل نبود امکانات امروز از جمله فضای مجازی ایشان با ایجاد سامانه ۱۱۰ بخش عمده‌ای از نیاز‌های مردم را پاسخ داد لذا بر همین اساس شکل دیگری از همین سامانه تلفنی برای ارائه خدمات به مردم از سوی شورا و شهرداری در دستور کار قرار گرفت تا کار مردم از دور و بدون حضور در شهر و شهرداری به انجام برسد.

در دسترس عموم قرار گرفتن طرح جامع تهران

وی ادامه داد: وقتی طرح جامع تهران تهیه شد این مطلب را مطرح کردیم که محتوای آن بر روی سایت قرار گرفته تا همه بتوانند آن را ببینند و مورد استفاده قرار دهند. این موضوع همان زمان به مرحله اجرا در امد و شما اکنون می‌توانید با مراجعه به سایت و وارد کردن ادرس بولک خود از وضعیت شهرسازی آن مطلع شوید.

ارائه پروانه ساخت با هوشمندسازی خدمات در مدیریت شهری قبل

چمران تاکید کرد: توجه به هوشمندسازی و ارائه خدمات از دور به مردم برای ما دارای اولویت بود به همین منظور ما به دنبال ارائه پروانه به همین سبک و روش رفتیم. این نوع ارائه خدمات به مردم مانع از شکل گیری تردد‌های غیر ضروری در شهر می‌شود لذا ضروری است تا ما از تکنولوژی هوشمند به بهترین وجه استفاده کرده و مراجعات را در این زمینه مدیریت و باعث حذف مراجعات غیر ضرور شویم.

این کارشناس مسائل شهری ادامه داد: وقتی که مراجعات غیر ضروری حذف شوند عملا میزان اصطکاک بین مردم و کارمندان کاسته شده و با این روش با بسیاری از مفاسد در حوزه زیر میزی، دلالی و ... از بین میرود. این در حالی است که سرعت عمل و صحت عمل نیز افزایش یافته است.

کاهش قدرت کمیسیون‌های معماری در دور جدید

رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به برخی تخلفات صورت گرفته در کمیسیون‌های معماری مناطق در ادوار گذشته گفت: در دوره قبل کمیسیون‌های معماری و شهرسازی مناطق فعال بودند که در این دوره از قدرت آن‌ها کاسته شده تا نتوانند هر کاری را به انجام برسانند. این موضوع شاید در برخی از موارد اسیب زا شود، ولی در کل موضوع منفی نیست.

وی ادامه داد: در آن زمان که کمیسیون‌های معماری مناطق دارای اختیار عمل بودند و دستشان بازتر بود در نشست‌های ۵ نفری یا ۶ نفری خود در کمیسیون معماری تصمیماتی را می‌گرفتند تا برخی از مشکلات و مسائل خاص را مرتفع کنند که در این بین گا‌ها سوء استفاده‌هایی هم رخ میداد برای مثال امکان داشت که یک طبقه اضافه‌تر مجوز داده شود که این موضوع خلاف بود.

چمران ادامه داد: با طراحی صورت گرفته مصوبات این کمیسیون‌ها در سایت قرار می‌گرفت و ما این‌ها را به صورت آنلاین می‌دیدیم و از طریق دونفر شهرساز مورد بررسی قرار می‌دادیم. در همین راستا اگر تخلفی صورت گرفته بود به سرعت بنده تذکر داده؛ و از طرق مختلف مانع از انجام ان مصوبه خلاف قانون می‌شدم. یقینا یکی از مهمترین خصوصیت‌های هوشمندسازی جلوگیری از بروز تخلف است

بسته شدن لیست شورای ائتلاف در نیمه خرداد

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره از مدیریت شهری برنامه‌ای برای استفاده از متخصصان دارید و ایا متخصص آی تی نیز در جمع لیست اعضای شورا قرار می‌گیرد یا خیر؟ گفت: در گزینش‌های صورت گرفته یکی از معیار‌های اصلی انتخاب، تخصص افراد است که در این میان می‌گویم باید شهرساز،‌ای تی و ... حور داشته باشند. ما در مجموع تخصص‌های مورد نیاز برای شهر برای حضور در شورا طی جمعبندی‌های صورت گرفته به ۱۵ تخصص رسیدیم که از این ۱۵ تخصص یک موضوع به آی تی اختصاص داده شده است.

چمران تاکید کرد: در لیست اولیه احصا شده از مجمع عمومی تعدادی از متخصصین و نخبه‌های آی تی حضور دارند که می‌بایست ببینیم طی رای گیری صورت گرفته کدام یک از آن‌ها به شورای شهر راه پیدا خواهند کرد. باید گفت که این ابتدای راه است و باید ببینیم که مردم چگونه رای می‌دهند که ما امیدواریم مردم لطف کرده و به لیست رای دهند تا تمامی تخصص‌ها در شورای شهر حضور داشته باشند.

رئیس شورای ائتلاف استان تهران با اشاره به این موضوع که برخی از لیست‌های ارائه شده به اسم شورای ائتلاف در فجازی مجازی و رسانه‌ها غیر واقعی هستند گفت: بسیاری از لیست‌هایی که هم اکنون در سایت‌ها ارائه می‌شود واقعی نیستند چرا که ما هنوز هیچ لیستی را ارائه نکرده ایم و در تلاشیم تا این لیست تا اواسط خرداد ارائه شود.

رئیس سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه شهر هوشمند یکی از اخرین پدیده‌های دنیای کنونی است، گفت: به منظور ساماندهی خدمات به مردم و جلوگیری از تردد‌های مختلف اداری درشهر در دوره گذشته برنامه‌ای تعریف شد که در کنار شهرداری نمایندگی‌هایی از سازمان‌های برق آب و ... قرار گیرد. استدلال این بود که وقتی فرد به شهرداری مراجعه می‌کند مابقی خدمات مرتبط با ساختمان را بتواند به صورت متمرکز دریافت کند. حال با ورود سامانه‌های هوشمند بسیاری از امور در این بخش به صورت اتوماتیک انجام شده و افرا می‌توانند به صورت انلاین و بدون نیاز به مراجعه به سازمان‌های مختلف خدمات خود را دریافت کنند

وی تاکید کرد: شهر هوشمند باعث می‌شود همه ما در کنار یکدیگر باشیم در عین اینکه از نظر جغرافیایی با یکدیگر فاصله داریم. با استفاده از این سیستم ما میتوانیم دیدار‌های مردم با شهردار و رئیس شورای شهر را بسیار تسهیل کنیم. در ابتدای اجرای این طرح شاید مقاومت‌هایی در اجرا دیده شود و انطباق مردم با آن سخت باشد، اما به مرور زمان این مهم در جامعه نهادینه شده و مورد اقبال عمومی قرار میگیرد
۲۲ مصوبه به منظور تحقق شهر هوشمند

چمران خاطر نشان کرد: با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بخش عمده‌ای تردد‌های شهری کنترل میشود هرچند که ما برای کنترل صحیح تردد شهری باید میزان وسایل نقلیه را افزایش دهیم، اما یکی از راه‌های اصلی در این زمینه کاهش تعداد سفر‌ها با استفاده اط هوشمندسازی هستیم

وی تاکید کرد: از سال‌ها قبل ۲۲ موضوع مورد تصویب قرار گرفته بود تا با هوشمندسازی زمینه ساز کاهش تردد در شهر شوند که متاسفانه همه ان‌ها اجرایی نشده است. امیدواریم روزی برسد که این‌ها را دوستانی که یم روند در شورا و شهردار انتخاب می‌کنند و شهرداران بتواننند با حمایت و همکاری سازمان‌های دیگر شهری این‌ها را انجام دهند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار