کد خبر: 1049884
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
سرپرست بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تاکنون ۵ هزار نفر از معتادان متجاهر در سراسر استان جمع‌آوری و در مراکز نگهداری موقت یا کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری ساماندهی شده‌اند، گفت: طبق دستور استاندار خراسان رضوی ۴ هزار نفر باقیمانده از معتادان متجاهر در سراسر استان باید تا پایان شهریور ساماندهی شوند.

مسعود فیروزی در جلسه کمیته هماهنگی نظارت استانی مراکز درمان و باز توانی معتادان متجاهر خراسان رضوی که با موضوع اداره مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ برگزار شد، اظهار کرد: معتادان متجاهر، شهروندان بیماری هستند که دارای کرامت انسانی‌اند و باید تا پایان بهبودشان مراقب آن‌ها باشیم که مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشود.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی مراکز ماده ۱۶ وظایف هر یک از دستگاه‌های عضو، در اداره‌ی این مراکز مشخص‌شده و همه‌ی دستگاه‌هایی که در این آیین‌نامه وظایف آن‌ها مشخص‌شده باید نسبت به وظایفشان پاسخگو باشند.

وی با اظهار امیدواری در خصوص راه‌اندازی مرکز غربالگری مراکز ماده ۱۶ تا پایان خردادماه، افزود: معتادان متجاهر در این مرکز، بر اساس نوع درمان، طول دوره‌ی درمان و نوع مرکزی که باید در آن مورد درمان و باز توانی قرار گیرند غربال و بین مراکز تقسیم می‌شوند.

فیروزی یادآور شد: تمام مراکز باید کمیته‌ی درمان داشته باشند و پزشک مرکز باید از دانشگاه علوم پزشکی و سایر مراکز قانونی، تأییدیه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه مددکاران مراکز ترک اعتیاد، باید از بهزیستی تأییدیه‌ی تخصصی داشته باشند، خاطرنشان کرد: مددکار مراکز ترک اعتیاد باید متخصص باشد و بتواند کار مددکاری واقعی و عمیق با مددجویان این مراکز انجام دهد.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه وظیفه‌ی توانمندسازی مددجویان مراکز ماده ۱۶ با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، ابراز کرد: نهادهای زیرمجموعه‌ی این سازمان در استان دارای شرح وظایفی در این زمینه هستند که توسط این اداره کل به این وظایف هدایت می‌شوند.

وی به جلسه‌ی اخیر شورای هماهنگی با حضور استاندار خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات این جلسه تاکنون ۵ هزار نفر از معتادان متجاهر در سراسر استان جمع‌آوری و در مراکز نگهداری موقت یا کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری ساماندهی شده‌اند.

فیروزی تأکید کرد: طبق دستور استاندار خراسان رضوی ۴ هزار نفر باقیمانده از معتادان متجاهر در سراسر استان باید تا پایان شهریور ساماندهی شوند.

وی بابیان اینکه سه ماه و ۲۰ روز تا پایان مهلت رئیس شورای هماهنگی استان باقیمانده و باید کار ساماندهی این تعداد معتاد کارتن‌خواب هر چه زودتر آغاز شود، بیان کرد: همه‌ی اعضای کمیته خارج از نقش سازمانی خود، به‌عنوان اعضای یک مجموعه‌ی منسجم و یکپارچه در حوزه‌ی اداره و نظارت بر مراکز ماده ۱۶ همکاری تنگاتنگ و صمیمانه دارند و موفقیت در این بخش، نتیجه‌ی همین هماهنگی و همکاری صمیمانه است.

عملکرد اعضا به وظایف خود

در ادامه معاون دادستان مشهد هم در خصوص وظایف قانونی دستگاه‌ها در اجرایی کردن این آیین‌نامه گفت: ما به‌عنوان دستگاه قضایی، این آیین‌نامه را لازم‌الاجرا می‌دانیم و از دستگاه‌ها می‌خواهیم به وظایف قانونی خود عمل کنند.

قاضی طباطبایی تأکید کرد: امیدواریم همه‌ی اعضا به وظایف و نقش سازنده‌ی خودشان در برنامه‌ی ساماندهی معتادان متجاهر عمل کنند تا دستگاه قضایی بتواند در کنترل و نظارت بر این مراکز، توفیق کامل داشته باشد.

همچنین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی بر رعایت دقیق مفاد آیین‌نامه‌ی اجرایی نحوه اداره مراکز ماده ۱۶ تأکید کرد و گفت: مسؤول توانمندسازی بهبودیافتگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که باید با دستگاه‌های زیرمجموعه هماهنگی لازم را داشته باشد.

حسین صالحی یادآور شد: امیدواریم با هماهنگی که در این جلسه انجام شد، شاهد تسهیل و تسریع در کار ساماندهی معتادان متجاهر استان باشیم.

گفتنی است؛ در حال حاضر ۵۰ هزار معتاد در مراکز اختیاری، اجباری، سرپایی، شلترها و مراکز کاهش آسیب در خراسان رضوی از خدمات مستقیم بهزیستی استفاده می‌کنند که بنا بر آمار اعلامی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، این افراد ۵۰ درصد معتادان استان را تشکیل می‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار