کد خبر: 1049866
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
هر ساله بسیاری از خانواده‌های زندانیان به رحمت حضرت رضا(ع) متوسل شده و کبوتر دلشان را از جای جای کشور روانه حرم مطهر رضوی می‌کنند تا غریب‌الغربا ضامن آزادی عزیز دربندشان شود. کوچک و بزرگ این خانواده‌ها از یک سو به درگاه الهی توکل کرده و از سویی دیگر، چشم امیدشان به تلاش خادمان این بارگاه نورانی است.پنجم خرداد ماه مصادف با روز ملی حمایت از خانواده زندانیان درحالی گرامی داشته می شود که زندانیان این خانواده‌ها در اثر ارتکاب جرائم غیرعمد همچون بدهی مالی حاصل از چک برگشتی، مهریه و نفقه راهی زندان می‌شوند.

 از ابراز همدردی تا کسب رضایت

رضا خاکشور، عضو هیئت مدیره ستاد دیه خراسان رضوی و خادم پرتلاشی که سال‌هاست با همیاری جمعی از خیران و خادمان آستان قدس رضوی در قالب طرح خداپسندانه «یا ضامن آهو» زیر سایه پرچم حرم مطهر امام رئوف(ع) برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کشور تلاش می‌کند. خاکشور درباره این خدمت می‌گوید: از سال‌ها پیش که ستاد دیه استان تشکیل شد به عنوان عضو هیئت مدیره و مسئول گروه تحقیق ستاد، در امر آزادی زندانیان فعالیت می‌کنم. به طور مثال وقتی یک کاسب به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا ورشکسته شده و نمی‌تواند بدهی مالی خود را بپردازد، به حبس محکوم می‌شود. در این شرایط، اعضای ستاد دیه خراسان رضوی تلاش می‌کنند شرایط آزادی‌ این فرد را فراهم کنند.

او می‌افزاید: اعضای این گروه غالبا از خادمان بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا(ع) هستند و با اخلاصی که دارند پیگیر آزادی این عزیزان می‌شوند. این خادمان برای عرض تسلیت به دیدار خانواده‌های آسیب‌دیده که عزیزی را از دست دادند و موضوع قصاص در میان است می‌روند یا سعی می‌کنند در منزل فردی که بر اثر تصادف یا حادثه غیرعمد از دنیا رفته‌اند، حضور پیدا کنند و در کنار ابراز همدردی و تسکین حال آنان، برای اخذ رضایت اقدام کنند.

خادم حرم مطهر رضوی تصریح می‌کند: در برخی موارد خادمان در این حوزه موفق بودند و نیازی به جمع‌آوری کمک مالی نبوده و مبلغ دیه یا بدهی زندانی توسط خود خادمان تهیه و رضایت گرفته می‌شود و در مواردی هم خود خانواده شاکی به احترام پرچم حرم مطهر امام رضا(ع) و حضور گروهی از خدمتگزاران حرم مطهر با لباس خادمی در منزل‌شان، حتی بدون دریافت وجه از خواسته قبلی خود گذشته و رضایت می‌دهند.

 

  مایه افتخار خادمان پیشکسوت

مسئول گروه تحقیق ستاد دیه استان خراسان رضوی ادامه می‌دهد: از سال 1388 فعالیت‌ خادمان حرم مطهر رضوی در حوزه آزادی زندانیان بیشتر شده و روز به روز در قالب طرح «یا ضامن آهو» زندانیان بیشتری به کانون گرم خانواده باز ‌گشته‌اند. خانواده‌هایی که برای آزادی زندانیانی با ارسال نامه و دل‌نوشته به حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) متوسل شدند و درِ خانه این امام همام را زدند، هیئتی از خادمان راهی گوشه و کنار کشور می‌شوند. حتی گروه‌هایی از خادمان رضوی در دوران شیوع بیماری کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای کسب رضایت از خانواده شاکیان، به چند استان کشور سفر کردند.

او با اشاره به اینکه در اکثر سفرها خادمان برای کسب رضایت شاکیان حضور دارد، بیان می‌‌کند: هر زمان که بخواهیم برای اعزام گروهی 3 تا 5 نفره از خادمان حرم مطهر رضوی به منزل شاکیان پرونده‌ها اقدام کنیم، فراخوان آن به خادمان اعلام می‌شود. به طور معمول اعضای گروه اعزامی با مسائل حقوقی هم آشنا هستند. در این میان، خادمان پیشکسوت که بیش از 20 سال سابقه خدمت در این آستان ملکوتی را دارند، انجام این خدمت را مایه افتخار خود می‌دانند.

خاکشور با تأکید بر اینکه نمی‌توان اعضای ستاد دیه خراسان رضوی را از خادمان بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) تفکیک کرد، می‌گوید: به همت این ستاد، بیش از 700 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد استان در سال 99 توانستند طعم شیرین آزادی را بچشند و خانواده‌هایشان را دل شاد کنند.

او اضافه می‌کند: مبلغ دیه و یا بدهی مالی زندانیان سال گذشته، 95 میلیارد تومان برآورد شده بود که در مجموع این مبلغ از طریق کسب تخفیف توسط خادمان حرم مطهر رضوی از شاکیان پرونده‌ها، کمک بلاعوض از بودجه ستاد دیه و کمک خیرین همچون جمعی از خادمان نیک‌اندیش حرم مطهر، ارائه تسهیلات ستاد دیه به زندانیان با سود قرض‌الحسنه و مبلغ نقدی جمع‌آوری شده توسط خانواده‌ زندانیان، تأمین اعتبار شد.

 

خدمتی که زمان نمی‌شناسد

وقتی سفیران مخلص حرم حضرت دوست در مسیر آزادی زندانیان قدم می‌گذارند، حضرت رضا(ع) را ناظر بر اعمال و رفتار خود دانسته و در جهت عمل به سیره ولی نعمت خود تلاش می‌کنند. آنان لحظات ماندگاری را از لحظه رهایی این افراد از بند اسارت تجربه می‌کنند.

در این میان، خاکشور دفتر خاطرات دوران کشیکش در بارگاه نورانی امام هشتم(ع) را ورق می‌زند و می‌گوید: وقتی خانواده‌های زندانیان به درگاه حضرت رضا(ع) پناه می‌آورند، حس ما قابل وصف نیست. بعضی از این موارد بسیار تأثیرگذار است، به طور نمونه چندی پیش دو کودک سه و پنج ساله با عمه‌شان به دفترم مراجعه کردند. پدر خانواده به دلیل یک اتفاق باید دیه پرداخت می‌کرد، اما از توان پرداختش عاجز شده و به زندان رفته بود.

مادر خانواده هم از استرس فوت کرده بود و حالا کودک پنج ساله متوسل به امام رضا(ع) شده بود و از ما کمک می‌خواستند تا پدرشان را دوباره ببینند. در آن لحظه، همه حاضران اتاق اشک ریختند. من هم خودم را مکلف دانستم تا این پرونده را پیگیری کنم. ابتدا کودک را به ملاقات پدرش بردم. در حال حاضر هم دنبال کار کسب رضایت و پرداخت بدهی این پدر هستیم.

در ادامه او با بیان اینکه هر ساله در دهه کرامت خادمان حرم مطهر رضوی شرایط آزادی 88 زندانی را در سالروز ولادت امام رضا(ع) فراهم می‌کنند، می‌افزاید: امیدواریم امسال هم خدا یاری‌مان کند و شرایط کرونایی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجازه دهد تا این تعداد زندانی را در این ایام آزاد کنیم. هرچند که انجام این کار را وظیفه خود در طول سال می‌دانیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار