کد خبر: 1049845
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
شهردار اصفهان:
قدرت اله نوروزی با اشاره به اینکه میزان وصول درآمد در این دوره مدیریت شهری 12 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است، گفت: بودجه شهرداری از دو هزار میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و با این حال برخی سال ها تحقق بودجه در شهرداری اصفهان در کشور رتبه نخست را داشته است و از صددرصد بالاتر رفته است.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، شهردار اصفهان در شصت و چهارمین نشست هم اندیشی اصفهان فردا که با توسعه گران شهر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در این دوره مدیریت شهری با انبوه سازان شهر اصفهان چهار نشست هم اندیشی برگزار شد؛ البته ارتباط مدیران با این قشر به صورت فردی و چهره به چهره هم بوده است.

وی ادامه داد: برگزاری این جلسات به معنای توجه به نقطه نظرات مردمی است و علی رغم هجمه هایی که در فضای مجازی علیه مدیریت شهری صورت گرفت، نگذاشتیم فضای انتقاد بسته شود چراکه اگر به خاطر نقد خارج از انصاف برخی، جلوی این کار را می گرفتیم، جریان نقد از سوی مردم متوقف می شد.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه با همین تفکر ساعت ها در گفت و گوهای مطبوعاتی به سوالات پاسخ می دهیم، گفت: با توجه به اینکه به سابقه، کار و رفتار خود اعتماد داشتیم، در کلاب هاوس هم شش ساعت پاسخگوی سوالات بودیم چراکه اگر قرار باشد حقیقت را بگوییم پاسخگویی ساده است.

*اصلاح فرآیندها در شهرداری اصفهان به خاطر باز بودن درهای گفت و گو است

وی تصریح کرد: دلیل ندارد ما خود را در معرض قضاوت قرار ندهیم و برای همین اعتقاد هم سه سال از سوی سازمان مدیرت صنعتی در تعالی سازمانی شرکت کردیم و برای اولین بار شهرداری را در معرض ارزیابی قرار دادیم.

نوروزی با اشاره به اینکه همه باید احساس کنند نظارت همگانی بر آنها سلطه دارد و نتیجه این کار در کشورهایی با این نگاه، پیشرفت بوده است، اظهار کرد: اگر در شهرداری اصفهانفرآیندها رو به اصلاح پیش رفته است به خاطر انجام همین گفت و گوها بوده است.

وی با اشاره به دستاوردهای مالی – اقتصادی شهرداری طی این دوره مدیریت شهری به فروش اموال شهرداری در سال 96 اشاره و تصریح کرد: این میزان 355 میلیارد تومان بود که در سال 99 به 138 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و اموال فروخته شده هم برای تهاتر با پیمانکارانی است که پروژه های عمرانی در شهر اجرا می کنند.

شهردار اصفهان بیان کرد: طی این دوره مدیریت شهری دو هزار و 180 میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت به شهر اصفهان آورده شد و این در حالی است که کل اوراق مشارکت سازمان های دولتی 700 میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: هر هفته برای پیگیری چنین اموری به تهران سفر کردیم که در این چهار سال بیش از 200 بار سفر و پیگیری صورت گرفته، در اثر این رایزنی ها و مذاکرات با بانک مرکزی، وزرا و ... بود که توفیقات مالی و اقتصادی برای اصفهان حاصل شد.

نوروزی افزود: شهرداری اصفهان توانست از اوراق مشارکتی که برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده بود برای خرید اتوبوس های شهری استفاده کند.

*انجام یک هزار و 360 توافق برای آزادسازی در شهر

وی با اشاره به اینکه میزان وصول درآمد در این دوره مدیریت شهری 12 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است، گفت: بودجه شهرداری از دو هزار میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و با این حال برخی سال ها تحقق بودجه در شهرداری اصفهان در کشور رتبه نخست را داشته است و از صددرصد بالاتر رفته است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در این سال ها یک هزار و 360 توافق برای آزادسازی صورت گرفته است، گفت: تامین املاک شهرداری به 345 مورد معادل چهارصد و 9 هزار مترمربع افزایش یافته است.

وی تعداد قراردادهای مشارکتی در این دوره را 77 مورد عنوان و تصریح کرد: ارزش مالی این قراردادها یک هزار و 832 میلیارد تومان است که سرمایه گذاری شهرداری 693 میلیارد تومان و آورده بخش خصوصی یک هزار و 200 میلیارد تومان بوده است. 

*افزایش مشارکت بخش خصوصی

نوروزی از کاهش سهم شهرداری در پروژه های مشارکتی و افزایش حضور بخش خصوصی خبر داد و گفت: در سال 96 سهم شهرداری در این نوع قراردادها 53 درصد و بخش خصوصی 47 درصد بود که در سال 98 سهم شهرداری به 29 درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در زمینه تسهیل امور شهر، نمی توانید یک لایحه در شورای شهر پیدا کنید که مورد تصویب قرار نگرفته باشد و یک قانون که در شهرداری اجرا نشده باشد. 

*گستره های ویژه شهر نباید معطل بماند

شهردار اصفهان از توافق با ارتش و سپاه خبر داد و گفت: محصول این توافقات برای دوره بعدی مدیریت شهری است.

متناظر باغ فرح آباد سابق تا اتوبان اقارب پرست طرح های خوبی اجرا خواهد شد و زندان مرکزی جابجا می شود و زمین آن در اختیار شهرداری قرار می گیرد. 

نوروزی با بیان اینکه ما علاقه نداریم گستره های ویژه شهر معطل بماند، اظهار کرد: راجع به عرصه 140 هکتاری فریادهایی علیه شهرداری زده شد که ریشه در جهل داشت و باعث شد روی این کار قفل زده شود. البته آخرین اقدام ما برای توسعه گستره های ویژه شهر زمینی 17 هکتاری بود که هم اکنون در حال تعیین تکلیف در کمیسیون ماده 5 است.

شهردار اصفهان افزود: مگر می شود طالب ساختار توسعه ای و زیست پذیری شهر باشیم اما روی شهر قفل بزنیم؛ بلکه باید در مورد این موارد با افراد مرتبط بیشتر گفت و گو کنیم. 

*تشکیل کمیته حل مشکلات انبوه سازان در معاونت شهرسازی

وی با اشاره به اینکه مدیران ما در شهرداری سوءنیت ندارند اما تفاسیر متفاوت است؛ بر همین اساس باید به سمت تفاسیری حرکت کنیم که نفع بیشتری برای شهر داشته باشد، پیشنهاد داد برای حل مشکلات انبوه سازان کمیته ای با حضور این افراد در معاونت شهرسازی شهرداری تشکیل شود؛ وی افزود: شما را در تصمیم گیری مشارکت می دهیم تا تصمیم سازی به بهترین شکل صورت گیرد.

*توقف روی پرونده ها باعث توقف توسعه شهر شده است 

در ادامه این نشست، علیرضا نصر اصفهانی، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در هیچ دوره ای از شهرداری سراغ ندارم که مدیریت شهری این چنین خود را در معرض نقد و سوالات قرار داده باشد و برگزاری این جلسات به خصوص با انبوه سازان که نقش برجسته در شهر دارند، قابل تقدیر است. 

وی ادامه داد: اگر جلسات نقد را برگزار نکنیم جلسات نق توسعه می یابد؛ کسانی که از نقد منصفانه فرار می کنند دچار مشکلاتی خواهند شد که باید برای رفع آنها سال ها عمر صرف کنند.   

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که انبوه سازان در بخش بیمه ساختمانی و نظام مهندسی با آن مواجه اند، بهتر بود جلسه ای هم با حضور مدیرکل تامین اجتماعی استان و مدیران نظام مهندسی برگزار می شد چراکه پیشرفت و تعالی شهر یک بسته است که اگر یک قسمت به اصلاح خود بپردازد اما سایر بخش ها اصلاح نشوند، حرکت به کندی انجام می شود.  

وی تصریح کرد: یکی از اشکالات جدی در کشور ما این است که می خواهیم با قوانین سابق و غیرمنعطف، مدیریت جریان داشته باشد.  

وی با بیان اینکه انبوه سازان دغدغه توسعه شهر را هم دارند و قضاوت آنها برای مدیریت شهری مهم است، افزود: هر مانعی باید از سر راه برداشته شود و ما به دنبال روان سازی فرآیندها هستیم.

*تورم لجام گسیخته بر پیکر بخش خصوصی شلاق می زند

در ادامه مرتضی طهرانی با بیان اینکه شهرداری به تنهایی مسئول ساخت شهر نیست، اظهار کرد: باید با کمک مردم و نمایندگان آنها که بخشی از آنها انبوه سازان هستند، شهر ساخته شود. 

وی ادامه داد: کشور ما کشور تغییرات سریع و شگفت انگیز است به طوریکه از جلسه سال گذشته انبوه سازان با شهرداری، قیمت ها بسیار تغییر کرده است که انطباق کارهای شهری با این تغییرات کار آسانی نیست.

معاون مالی – اقتصادی شهرداری اصفهان بیان کرد: شهرداری بستر را آماده کرده است تا انبوه سازان کار خود را در شهر انجام دهند و انتفاع سرمایه گذار فراهم شود وگرنه سرمایه آنها در جای دیگری خرج می شود.

وی با بیان اینکه تورم 1400 نسبت به 99 حداقل 40 تا 45 درصد است، گفت: با این شرایط شهرداری برای افزایش تعرفه های ساخت و ساز 15 درصد را لحاظ کرده است که طی 12 ماه به صورت پلکانی افزایش قیمت اعمال می شود.

طهرانی افزود: تورم لجام گسیخته بر پیکر بخش خصوصی شلاق می زند و شهرداری سعی کرده است سهم کمتری در این فشار داشته باشد ضمن اینکه شهر باید از طریق سازندگان خرد و بزرگ تامین مالی شود.

*تدبیر شورای پنجم برای افزایش ذخایر ملکی شهرداری اصفهان

همچنین، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه بار اصلی تامین مالی شهر بر دوش شهرداری است و هیچ قانون مدونی برای تامین مالی شهرداری ها وجود ندارد، اظهار کرد: نتیجه رها کردن شهرداری ها از سوی دولت این است که شهرداری براساس سلایق مدیران مختلف اداره می شود و نقشه راهی برای جلوگیری از پراکندگی و بی نظمی وجود ندارد. 

نصیر ملت با تاکید بر اینکه هرچند این مسیر گام به گام در حال اصلاح است، گفت: تلاش برای اصلاح فرآیندها در این دوره شورای شهر اصفهان آغاز شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اصلاح ساختار تدوین بودجه شهرداری، اصلاح ردیف درآمدی شهرداری، ایجاد وحدت رویه و تدقیق تفکیک اراضی، ساماندهی املاک و مستغلات، اصلاح فرآیند اولویت بندی کاربری ها، تصویب بودجه محلات و اصلاح مبانی دریافت عوارض ساخت و ساز بخشی از اصلاحات شورای شهر در این دوره مدیریت بوده است.

وی افزود: مبنای تامین مالی در شهرداری دفترچه نرخ عوارض ساخت و ساز است که در زمان طراحی این دفترچه، نگاه صرفا فنی و شهرسازی به امور شده است که نتیجه این روند، برداشت های متفاوت از قانون است.

ملت بیان کرد: به منظور افزایش ذخایر ملکی شهرداری، طرحی در این دوره شهرداری به تصویب شورا رسید مبنی بر اینکه شهرداری ملزم است برای هر طرح عمرانی آزادسازی مازاد به اندازه 10 درصد انجام دهد تا این اراضی ذخیره آینده شهر باشد.

*لزوم اصلاح صدور پروانه ساختمانی برای زمین های بالای 4 هزار متر

در ادامه این جلسه، مهدی جعفرپیشه، رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان اصفهان گفت: طی جلسات مختلفی که با شهرداری برگزار شد به عنوان یک شهروند بر خودم فرض می دانم از خدمات شهرداری در این دوره تشکر کنم.

وی بیان کرد: بابت اجرای اتفاقات عمرانی مانند پل شهید سلیمانی، پل آفتاب، ساماندهی دروازه دولت، ساماندهی چهارباغ عباسی و سالن گلستان شهدا از مدیریت شهری قدردانی می کنم.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان اصفهان بیان کرد: متاسفانه یک امضای طلایی تحت عنوان طبقه اضافه به شهرداران مناطق داده شده است که سبب شده وقتی شهردار منطقه به تحقق بودجه رسیده است، مجوز این کار را صادر نکند و وقتی بودجه هنوز محقق نشده مجوز یک طبقه اضافی از سوی شهرداران صادر می شود.

وی تصریح کرد: باید دریافت هزینه بیمه ساختمانی اصلاح شود.

جعفرپیشه با اشاره به اینکه برای هربار بازدید از ساختمان بین 5 تا 10 میلیون تومان باید به حساب واریز شود که این هزینه منطقی نیست، گفت: برای دریافت مجوز پروانه های ساختمانی بیش از چهار هزارمترمربع باید به شهرداری مرکزی مراجعه شود که فرآیند صدور پروانه در این حال بسیار طولانی است و نیاز به اصلاح دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان اصفهان از شهردار اصفهان درخواست کرد به عنوان یک مدیر شهری که دارای ارتباط ملی موثر است در مورد وضعیت آب اصفهان پیگیری لازم را انجام دهد چراکه شهر اصفهان از تشنگی می سوزد و با حل این مشکل یادگار خوبی از شهردار اصفهان باقی خواهد ماند.

*تقدیر از روان سازی امور تا لزوم تغییر قوانین 40 ساله در نشست 4 ساعته انبوه سازان با شهردار اصفهان

همچنین در این جلسه عده ای از انبوه سازان شهر اصفهان مشکلات خود را با شهردار اصفهان و مدیران شهری مطرح کردند.

درخواست تقسیط عوارض ساخت و ساز، حل مشکل زمین تعاونی مسکن فرهنگیان، معضل ساخت و ساز های کوچک در شهر اصفهان که سبب سرمایه گریزی شده است، تقدیر از شهردار اصفهان به دلیل انتصاب مدیران بانو در شهرداری، تسریع و روان سازی پاسخ گویی در سازمان آتش نشانی به سازندگان ساختمان، اقدامات موثر شهرداری در کمیته تسهیل صدور پروانه، نیاز به اصلاح روند صدور پایان کار در شهر اصفهان در مقایسه با تهران و رفع تنگ نظری ها در قوانین بخشی از جملهپیشنهادات و صحبت های جمعی از توسعه گران شهر اصفهان با مدیران شهری بود.

در این نشست به موضوعاتی همچون ایجاد ضوابط سرمایه پذیر، لزوم تغییر قوانین 40 سال گذشته در حوزه ساخت و ساز، تقدیر از شفاف سازی سیستم محاسبات شهرداری، لزوم افزایش تراکم مجاز ساخت و ساز در شهر اصفهان، ضرورت افزایش مدت زمان اعتبار پروانه های ساختمانی برای زمین های با متراژ زیاد و ایجاد مشوق برای سازندگان مکان های خدماتی مانند ورزشگاه و فرهنگسرا نیز از سوی توسعه گران شهر پرداخته شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر