کد خبر: 1049838
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد
مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شهروندان از مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک‌ها خودداری کنند زیرا کاهش مقاومت بدن در موج چهارم کرونا، ممکن است باعث شدت بیماری شود.

دکتر محمد حسین خیاط کاشانی افزود: بررسی رفتاری مصرف داروها از ابتدای امسال و آغاز پیک چهارم بیماری نسبت به اسفند ماه سال گذشته، روند افزایشی مصرف خودسرانه داروها را نشان می‌دهد که این بسیار خطرناک است و چنین رفتارهایی تنها منجر به پایین آمدن مقاومت بدن افراد، افزایش شمار بیماران بدحال و در مواردی منجر به مسمومیت های دارویی می‌گردد.

وی، با اشاره به اینکه داروهای ضدالتهاب استروئیدی یا همان کورتون¬ها از جمله داروهایی هستند که به صورت خودسرانه در بیماران مبتلا به کرونا مصرف می شود، تصریح کرد: در مطالعات انجام شده این داروها در زمان خاصی از دوره بیماری و با مقدار مشخصی که توسط پزشک معالج تعیین میگردد در کنار سایر داروهای مصرفی اثرات مطلوبی نشان می دهد، هرچند در سایر افراد تنها منجر به ضعف سیستم ایمنی و بدتر شدن وضعیت بیمار می¬شود.

دکتر خیاط کاشانی، با تاکید بر اینکه از مصرف این داروها بدون مشورت با پزشک متخصص جدا بپرهیزید، ادامه داد: تامین دارو برای بیماران سرپایی و بستری در موج چهارم شیوع کرونا مشکلی ندارد اما با توجه به شواهد مبنی بر افزایش بیشتر مبتلایان، لازم است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حاد شدن بیشتر وضعیت جلوگیری گردد.

وی، با اشاره به تولید این اقلام دارویی به همت شرکت‌های تولیدکننده داخلی به‌ منظور دسترسی آسان بیماران کووید۱۹ به داروهای ضدویروس، یادآور شد: با توجه به مصرف این داروها در بیماران سرپایی و بستری موقت بر اساس پروتکل‌های ابلاغی، برای کاهش بار بیمارستان‌ها در موج چهارم کرونا، ترتیبی اتخاذ شده تا اقلام دارویی در داروخانه‌های منتخب به اندازه کافی در دسترس باشد.

دکتر خیاط کاشانی داشت: مهم‌ترین نکته در درمان بیماران کرونا مراجعه زود هنگام به مراکز درمانی است و اکنون مشاهده می‌شود که بسیاری از افراد علایم دارند اما با گذشت چند روز به پزشک مراجعه می‌کنند و زمانی درمان آغاز می‌شود که ویروس بر اندام‌ها غلبه کرده و ریه درگیر شده و شرایط درمانی دشوارتر می‌شود.

محور کارکرد داروهای ضد ویروس معمولا از طریق کاهش تکثیر ویروس بوده و اثر بخشی آن¬ها عمدتا در 10 روز اول بیماری (که تکثیر در آن رخ می دهد) دیده شده و پس از آن تأثیر آن¬ها کاهش می¬یابد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار