کد خبر: 1049717
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
معاون استاندار اردبیل:
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: کاهش جمعیت جوان استان اردبیل به شکل خزنده است به گونه‌ای که در ۲۵ سال آینده عمده جمعیت استان اردبیل میانسال و حتی سالخورده خواهند بود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، بهروز ندائی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ما با موضوع جمعیت و نگرانی از بابت کاهش سرانه جمعیتی و زاد و ولد روبه‌رو هستیم که با توجه به سیاست‌های ابلاغی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری بهتر است با راهکارهای مناسب به فکر افزایش جمعیت باشیم.

وی از کاهش زاد و ولد در فروردین امسال خبر داد و گفت: برای اولین بار در تاریخ این استان میزان ولادت در فروردین امسال به کمتر از یک‌هزار و ۵۸۹ نوزاد رسید در حالی که در سال‌های گذشته این میزان تولد بالاتر از یک‌هزار و ۶۰۰ تا یک‌هزار و ۷۰۰ تولد بوده است.

ندائی افزود: با کاهش ۹ دهم درصدی تولد در استان و رشد ۷.۵ درصدی مرگ و میرها ما با ناهمگونی جمعیت روبه‌رو هستیم که ضرورت دارد با برنامه‌ریزی درست در این زمینه در این باب تأمل کنیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل به دو شاخص طلاق و ازدواج نیز اشاره کرد و ادامه داد: میزان طلاق در فروردین امسال با یک رشد فزاینده به ۱۸۳ نفر رسیده در حالی که در فروردین سال گذشته این میزان طلاق کمتر از ۱۲۳ نفر بوده است.

ندائی به آمار افزایشی ازدواج نیز به میزان چهار درصد اشاره کرد و گفت: میزان ازدواج ثبت شده در استان نیز در فروردین امسال به رغم رشد، سیر با ثبات‌تری را طی کرده است.

وی به تبعات کاهش جمعیت استان و حرکت به سمت سالمندی اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد در تسهیل امر ازدواج و فراهم کردن امکانات برای آغاز زندگی مشترک زوجین و فرزندآوری آنها تدبیری درست بیندیشیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل خاطر نشان کرد: با پیشگیری از طلاق، ارائه آموزش و مشاوره‌های قبل از ازدواج و همچنین کمک به فرزندآوری خانواده‌ها با تشویق و ترغیب متنوع، ضرورت دارد از مهاجرت‌های بی‌رویه نیز در سطح استان جلوگیری کنیم.

ندائی حمایت دولت را از درمان زوجین نابارور یادآور شد و اضافه کرد: پیشنهاد کردیم تا به مانند وام ازدواج و مسکن برای زوجین نابارور وام درمان پرداخت شود تا به دنبال هزینه‌های سنگین در این بخش زوجین از فرزندآوری ناامید نشوند.‌

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر