کد خبر: 1049639
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
دکتر سید رضا میرطاهر

حملات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌‌‌‌‌ها در جنگ 12 روزه غزه، آنچنان وحشیانه و غیرقابل‌توجیه است که مقام ارشد حقوق بشری و شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز آشکارا در محکومیت آن موضع‌گیری کرده‌اند. «میشل باشلت»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز پنج‌‌شنبه 6 خرداد گزارشی درباره جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه و حملات جنایتکارانه آن منتشر و با اشاره به افزایش خصومت‌‌‌‌‌‌ها در فلسطین اشغالی تأکید کرد که اخراج قریب‌الوقوع فلسطینیان از محله شیخ جراح و استقرار نظامیان اسرائیلی در مسجدالاقصی به تنش‌های اخیر دامن زد. باشلت به نکته مهمی در حملات رژیم صهیونیستی به مکان‌های غیرنظامی در نوار غزه اشاره کرده بود:« اسرائیل ادعا می‌کند که گروه‌های مسلح را در غزه بمباران کرده، اما حملات آن منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شد. ما هیچ مدرکی دال بر استفاده از تأسیسات غیرنظامی تخریب‌شده در غزه از سوی هر گروه شبه‌نظامی ندیده‌ایم.»
در واقع این مقام حقوق بشری سازمان ملل علاوه بر تصریح به نقش اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در شعله‌ور کردن درگیری اخیر بین فلسطینی‌‌‌‌‌ها و صهیونیست‌‌‌‌‌ها یعنی ایجاد محدودیت‌های شدید برای تردد فلسطینی‌‌‌‌‌ها در مسجدالاقصی و تلاش برای اخراج آنان از قدس شرقی‌، پوچی و بطلان بهانه تل‌آویو برای حمله به منازل و اماکن غیرنظامی در باریکه غزه در جریان جنگ 12 روزه اخیر را آشکارا اعلام کرده است. دامنه حملات هوایی رژیم صهیونیستی در جریان تهاجم اخیر این رژیم علیه غزه بسیار گسترده و بی‌سابقه بود و موجب بروز خرابی‌های زیاد و شهید و مجروح شدن شمار قابل‌توجهی از فلسطینی‌‌‌‌‌ها به ویژه زنان و کودکان شد. سستی و بی‌پایگی توجیه مقامات صهیونیست که ادعا کرده‌اند گروه‌های مقاومت فلسطینی نیرو‌‌‌‌‌ها و تجهیزات خود را در اماکن غیرنظامی پنهان کرده‌اند‌، اکنون با تصریح به بی‌پایگی این بهانه از جانب باشلت کاملاً آشکار شده است. مسئله دیگری که کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به آن تصریح کرده اینکه باریکه غزه بزرگ‌ترین زندان فضای باز جهان است. در واقع اسرائیل نه فقط در سال‌های اخیر حملات وحشیانه‌ای علیه باریکه غزه، کشتار فلسطینی‌‌‌‌‌ها و نابودی زیرساخت‌‌‌‌‌ها و منازل آنها انجام داده، بلکه از سال 2007 تاکنون این منطقه پرجمعیت فلسطینی را تحت محاصره همه‌جانبه قرار داده است. این اقدام اسرائیل مصداق آشکار جنایت علیه بشریت است.
پس از ارائه گزارش میشل باشلت‌، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تشکیل کمیته تحقیقات درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین موافقت کرد. پیش‌نویس قطعنامه تشکیل این کمیته تحقیقاتی، با 24 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 19 رأی ممتنع در شورای حقوق بشر به تصویب رسید. به نظر می‌رسد با تشکیل و فعالیت این کمیته تحقیقاتی ابعاد مختلف اقدامات جنایتکارانه اسرائیل علیه فلسطینی‌‌‌‌‌ها در مناطق مختلف فلسطین اشغالی بیش از پیش آشکار شده و موجب رسوایی هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن به ویژه امریکا شود که همواره و بدون قید و شرط از اسرائیل حمایت کرده‌اند نتایج این تحقیقات‌، بی‌پایگی ادعا‌‌‌‌‌ها و بهانه‌های اسرائیل به منظور توجیه حملات جنایتکارانه خود علیه فلسطینی‌‌‌‌‌ها را نشان خواهد داد. موضع واحد جهانی علیه اسرائیل که در قالب تصویب تشکیل کمیته تحقیقات درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین نمود پیدا کرده موجب خشم تل‌آویو شده است. «گیلعاد اردان»، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تصویب این قطعنامه را محکوم و شورای حقوق بشر سازمان ملل را نهادی ضدیهودی توصیف کرد. وی مدعی شد نتایج این «قطعنامه یکجانبه و ضد یهودی‌» از پیش تعیین شده است و مشروعیت بخشیدن به جنبش حماس را دنبال می‌کند. با این همه، این اتهامات و به ویژه استفاده ابزاری تل‌آویو و واشنگتن از مسئله یهودستیزی دیگر کهنه و تکراری شده و مردم جهان اکنون با توجه به اخبار و گزارش‌های رسانه‌‌‌‌‌ها و فضای مجازی از جنایات گسترده اسرائیل علیه فلسطینی‌‌‌‌‌ها آگاه شده‌اند و لذا اسرائیل دیگر قادر به مظلوم‌نمایی و قربانی جلوه دادن خود نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار