کد خبر: 1049634
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
گسترش شیوع ویروس هندی و افریقایی در برخی از شهر‌ها به ویژه شهر‌های مرزی در جنوب و جنوب شرقی، تعداد شهر‌های قرمز کشور از ۸ شهر به ۱۳ شهر افزایش پیدا کرده است. همچنین در نقشه کشورمان هیچ شهری آبی نیست. در چنین شرایطی سفر می‌تواند چرخش ویروس را تسهیل کرده و موج چهارم کرونا را که در حال حاضر سر به زیر شدن است، به موج پنجم و سرکشی دوباره ویروس تاجدار این بار در سوش هندی و افریقایی وصل کند
زهرا چيذري

با گسترش شيوع ويروس هندي و افريقايي در برخي از شهرها به ويژه شهرهاي مرزي در جنوب و جنوب شرقي، تعداد شهر‌هاي قرمز كشور از ۸ شهر به ۱۳ شهر افزايش پيدا كرده‌‌است. همچنين در نقشه كشورمان هيچ شهري آبي نيست. در چنين شرايطي سفر مي‌تواند چرخش ويروس را تسهيل كرده و موج چهارم كرونا را كه در حال حاضر سر به زير شدن است، به موج پنجم و سركشي دوباره ويروس تاجدار اين بار در سوش هندي و افريقايي وصل كند. به همين خاطر هم ستاد ملي مقابله با كرونا تصميم گرفته تا براي جلوگيري از شروع اين بيماري، سفر را در تعطيلات نيمه خردادماه ممنوع كند. بر اين اساس در جلسه اين ستاد مقرر شد با توجه به تعطيلات پيش رو در روزهاي 14 و 15 خرداد، به منظور كنترل بيشتر بيماري، از ساعت 12 روز سه‌شنبه 11 خرداد تا ساعت 12 ظهر دوشنبه 17 خرداد تردد بين استاني ممنوع شود. مطابق اين مصوبه ورود خودروها با پلاك غير بومي به شهرهاي قرمز مشمول جريمه يك ميليون توماني و ورود به شهرهاي نارنجي 500 هزار تومان جريمه در پي خواهد داشت. به گفته رئيس پليس راهور ناجا هدف از اين جريمه‌ها درآمدزايي نيست،‌بلكه به منظور بازدارندگي از سفرها و گسترش شيوع كرونا اين جريمه‌ها اعمال خواهد شد.

در 24 ساعت منتهي به روز جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معيار‌هاي قطعي تشخيصي، ۱۰ هزار و ۲۵۳ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه هزار و ۵۳۲ نفر از آنها بستري شدند. مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به 2 ميليون و ۸۸۶ هزار و ۱۱۱ نفر رسيد. در همين زمان، ۱۸۴ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۷۹ هزار و ۵۶۸ نفر رسيد. تا كنون 2 ميليون ۴۱۰ هزار و ۲۵۲ نفر از بيماران بهبود‌يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. همچنين 4هزار و ۳۸۳ نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا كنون ۱۹ ميليون و ۵۵۰ هزار و ۵۵۸ آزمايش تشخيص كوويد۱۹ در كشور انجام شده‌است.


‌افزايش شهرهاي قرمز كرونايي به 13 شهر
بر اساس اعلام اپليكيشن ماسك، در آخرين رنگ‌بندي شهر‌هاي كشور ۱۳ شهرستان در وضعيت قرمز، ۲۱۴ شهرستان در وضعيت نارنجي، ۲۲۱ شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند. متأسفانه هيچ شهرستاني در وضعيت آبي قرار ندارد. شهرستان‌هاي دير و كنگان (استان بوشهر)، چابهار (سيستان و بلوچستان)، جيرفت، سيرجان و شهربابك (استان كرمان)، سرپل‌ذهاب (استان كرمانشاه)، بندرعباس، جاسك، خمير، رودان، قشم و ميناب (هرمزگان) در وضعيت قرمز قرار دارند. در بعضي شهرستان‌هاي قرمز سويه‌هاي كروناي هندي و افريقاي جنوبي در حال انتشار است. مراقبت جدي و پرهيز از اجتماعات به خصوص در فضاي بسته، ضروري است.


‌ممنوعيت مسافرت از 11 تا 17 خرداد ماه
شيوع سوش هندي و افريقايي كرونا در برخي از شهرهاي كشور نگراني از وقوع موج پنجم كرونا را جدي‌تر كرده‌است. حالا با نزديكي به ايام تعطيلات خرداد ماه و سفرهاي تابستاني گسترده در اين ايام، نگراني از گسترش شيوع كروناي هندي و افريقايي در كشور يكي از اصلي‌ترين نگراني‌هايي است كه ستاد ملي مقابله با كرونا را به تدبيرانديشي براي اين ماجرا واداشته است. به خصوص اينكه در روزهاي پيش رو انتخابات شوراها و رياست جمهوري را در پيش داريم و مواجهه با موج پنجم كرونا مي‌تواند حتي روي انتخابات و ميزان مشاركت اثرگذار باشد. به همين خاطر هم در جلسه رؤساي كميته‌هاي تخصصي ستاد ملي مقابله با كرونا، با توجه به تعطيلات پيش رو در روزهاي ۱۴ و ۱۵ خرداد، مقرر شد به منظور كنترل بيشتر بيماري، از ساعت ۱۲ روز سه شنبه ۱۱ خرداد تا ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد تردد بين استاني ممنوع شود. آنطور كه سرهنگ احمد شيراني، رئيس مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا درباره محدوديت سفرهاي برون‌شهري به دليل شيوع كرونا توضيح مي‌دهد اين محدوديت‌ها مصوبه و ابلاغيه‌اي است كه از سوي ستادملي مقابله با كرونا به پليس راهور شده و بر اساس اين مصوبه ورود خودروهاي غيربومي به شهرهاي داراي وضعيت قرمز يا خروج پلاك‌هاي بومي از شهرهاي داراي وضعيت قرمز يك ميليون تومان جريمه درپي خواهد داشت.
به گفته شيراني در مورد شهرهاي نارنجي نيز ورود پلاك‌هاي غيربومي به اين شهرها و نيز خروج پلاك‌هاي بومي از آنها مشمول جريمه نيم ميليون توماني خواهد شد. بنابراين شهروندان و رانندگان بايد بدانند كه اين محدوديت همچنان پا برجاست. رئيس مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا درباره طرح منع تردد شبانه نيز گفت:«اين طرح فارغ از رنگ‌بندي شهرها و در تمام شهرهاي كشور اجرا مي‌شود و بر اساس آن خودروهاي فاقد مجوزي كه حد فاصل ساعات ۲۲ تا ۳ بامداد اقدام به تردد در معابر كنند جريمه خواهند شد و مبلغ آن نيز ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.»
شيراني با تأكيد بر اينكه پليس مصوبات ستادملي مقابله با كرونا را اجرا مي‌كند، گفت:«همانطور كه پيش از اين رياست محترم پليس راهور ناجا نيز اشاره كردند، هدف پليس و ستادملي مقابله با كرونا از اجراي اين محدوديت‌ها جريمه نيست، بلكه بازدارندگي آن مطرح است. از اين‌رو درخواست از شهروندان اين است كه براي قطع زنجيره شيوع كرونا از انجام سفرهاي غيرضرور خودداري كنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار