کد خبر: 1049605
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳

ترخيص فوري كالاهاي اساسي در حالي در روزهاي اخير در دستور كار دستگاه‌هاي مربوطه قرار گرفته كه دادستاني كل نيز به ماجراي دپوي ۶ميليون تني كالاهاي اساسي وارد شد.
پايان ارديبهشت‌ماه زماني بود كه مصوبه مربوط به ترخيص كالاهاي اساسي مورد تأييد رئيس‌جمهوري قرار گرفت و از سوي وزارت صمت به گمرك ايران ابلاغ شد.
اين در حالي بود كه از ابتداي سال جاري بار ديگر حجم كالاهاي اساسي دپوشده در گمرك و بنادر افزايش يافت و به حدود ۶ ميليون تن رسيد و بر اين اساس حدود يك ماه پيش با بررسي موانع ترخيص و تعيين راهكارهاي مربوطه، گزارش آن به رئيس‌جمهوري اعلام و وي نيز بلافاصله موافقت خود را اعلام و دستگاه‌هاي اجرايي را ملزم به اجرا كرده بود، اما در تازه‌ترين اقدام براي تسريع ترخيص كالاهاي اساسي، دادستاني كشور نيز به موضوع وارد شده است؛ به طوري كه معاون قضايي دادستان كل كشور با تأكيد بر اينكه بايد كالاهاي اساسي به فوريت ترخيص شود گفته كه در اين زمينه بخشنامه‌اي به دادستان‌هاي بندرعباس، بندر انزلي، چابهار، امير آباد گركان و يك شهر ديگر صادر شده است.
به گزارش ايسنا، اخيراً دادستاني كل كشور، تكليف كرده كه دادستان‌هاي شهرهاي بندرعباس، بندر انزلي، چابهار، اميرآباد گركان و يك شهر ديگر بر نحوه ترخيص اين اقلام اساسي نظارت و برخورد مي‌كنند كه صاحبان كالا سريعاً به گمركات جهت ترخيص مراجعه كنند.
اين در حالي است كه از ابتداي هفته گذشته، گمرك ايران مصوبات مربوطه را به گمركات اجرايي ابلاغ و صاحبان كالا را مكلف كرد كه به سرعت نسبت به ترخيص كالاها اقدام كنند، چراكه عمده موانع پيش روي ترخيص با مصوبات اخير برداشته شده بود.
براساس مصوبه اخير براي ترخيص كالاهاي اساسي، ترخيص ۹۰درصدي كالاهاي اساسي كه از پايان سال گذشته متوقف شده بود، دوباره تمديد و در دستور كار قرار گرفت.
همچنين گمرك موظف شد متقاضياني كه خواستار استفاده از رويه اعتباري براي ترخيص كالاهاي اساسي خود هستند را به بانك مركزي هدايت كند. همچنين ليست ثبت سفارش كالاهاي اساسي موجود در گمرك به تفكيك صاحبان كالا و شماره ثبت سفارش جهت پيگيري تخصيص و تأمين ارز اين كالا با توجه به هماهنگي با وزارت صمت اعلام شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار