کد خبر: 1049455
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
نامزد‌های ریاست‌جمهوری تبلیغات انتخاباتی خود را با «اقتصاد» شروع کردند. این را باید به فال نیک گرفت. اول آنکه همگی فهمیده‌اند مانور‌های احساسی و پوپولیستی روی بحث‌هایی مثل سیاست خارجی یا حضور زنان در ورزشگاه‌ها و دیوارکشی بین زن و مرد در خیابان یا بحث فضای مجازی حتی اگر طرفدارانی داشته باشد، رأی آور نیست و «فربگی صندوق رأی با توجه واقعی به مشکلات واقعی است.» برای همین نامزد‌های این دوره اول از همه سراغ اقتصاد و بازار رفتند، آن هم بدون اشاره به حل کردن مشکلات با کدخدا!

 

سرویس سیاسی جوان آنلاین: نامزدهای ریاست‌جمهوری تبلیغات انتخاباتی خود را با «اقتصاد» شروع کردند. این را باید به فال نیک گرفت. اول آنکه همگی فهمیده‌اند مانورهای احساسی و پوپولیستی روی بحث‌هایی مثل سیاست خارجی یا حضور زنان در ورزشگاه‌ها و دیوارکشی بین زن و مرد در خیابان یا بحث فضای مجازی حتی اگر طرفدارانی داشته‌ باشد،‌رأی آور نیست و «فربگی صندوق رأی با توجه واقعی به مشکلات واقعی است.» برای همین نامزدهای این دوره اول از همه سراغ اقتصاد و بازار رفتند، آن هم بدون اشاره به حل کردن مشکلات با کدخدا!

عبدالناصر همتی با همین کلید واژه اقتصاد گفت:«برای اقتصاد برنامه دارم و مطمئنم که قابل تحقق است و می‌شود مشکلات مردم را حل کرد. می‌شود بسیار سریع اقتصاد کشور را جمع‎وجور کرد.»
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم از بورس گفت:«مشکل بورس را سه روزه می‌شود حل کرد و این موضوع دستور حکومتی و از سوی رئیس‌جمهور می‌خواهد.»
شاید اظهارنظر این دو نامزد کمی به وعده‌های صدروزه و یکباره و بالمره گذشته شبیه باشد و شاید به خاطر «نامزد اولی» بودن آنهاست.
ابراهیم رئیسی هم به اتاق بازرگانی و به میان مردم در بازار رفت و گفت:«بازار را دستوری و پشت اتاق های دربسته نمی شود اداره کرد، من یک مدیر میدانی هستم و اولین نشستم در سفرهای استانی با تولیدکنندگان بوده است.»
رضایی هم برای این فصل از حضور خود در انتخابات این گونه اقتصاد را اول به بحث کشید:«این بار آمده‌ام تا با کنار گذاشتن هر ملاحظه‌ای،‌ با اراده یکایک شما ملت ایران، اقتصاد و معیشت مردم را نجات دهیم.»
جلیلی نیز محورهای اقتصادی خود را تبیین کرد:«برای پاسخ درست به چهار موضوع اصلی اشتغال، گرانی، مسکن و مبارزه با تحریم‌ها که خواسته تقریباً همه مردم است باید برنامه جدی داشته باشیم.» اولین حرکت اقتصادی نامزدها از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود. او گفت: دیدگاه‌‌‌ها و نظرات شما در قبال مسائل اقتصادی برای هر دولتی موثر خواهد بود، چون شما میدان دار اقتصاد کشور هستید؛ باید سالی چند مرتبه با فعالان اقتصادی جلسه داشت و من این آمادگی را دارم در دولت خود این نشست‌‌‌ها را ادامه دهم. وی افزود: قانونمداری به عنوان یک اصل مهم در کشور باید اجرا شود و بنده در صدد هستم قانون بهبود فضای اشتغال را در دولت مردمی و ایران قوی به خوبی اجرا کنیم. رئیسی گفت:با توجه به دغدغه مردم که مسائل اقتصادی است، روندی را برای این مسئله دنبال می‌کنیم یک شناخت مسئله، دو شناخت راه‌حل و راهکار، سوم تعیین اولویت‌‌‌ها و چهارم در میدان عمل میدان داری کردن است؛ یعنی در اتاق جلسات ننشستن و همراه و همکار بودن با میدان داران صحنه است. وی با اشاره به اینکه ما ایران قوی می‌خواهیم و بسترهای آن فراهم است، گفت: نیروی انسانی، ذخایر معادن و گنجینه‌های موجود در کشور بستر لازم است آنچه مورد نیاز است مدیریت کارآمد و جهادی است که‌ می‌تواند این عوامل را به قدرت و قوت تبدیل کند. کاندیدای انتخابات افزود: ایران قوی بدون اقتصاد قوی شکل نمی‌گیرد و از الزامات اقتصاد قوی تیم اقتصادی دولت است که باید قوی، کارآمد و یکدست باشد برای این امر یک کارشناسی قوی شدن لازم است تصمیمات لحظه‌ای ثبات را از اقتصاد می‌گیرد و از الزامات اقتصاد قوی، ثبات است. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: معتقدیم نمی‌توان بازار را دستوری و در اتاق‌های دربسته اداره کرد بازار باید در تصمیمات اقتصادی نقش داشته باشد.
رئیسی گفت: من یک مدیر میدانی هستم و اولین نشستم در سفرهای استانی با تولیدکنندگان بوده است؛ وقتی نیاز و شعار اصلی تولید بود، تولید باید مسئله اول باشد؛ به همین دلیل به قضات و دادستان‌‌ها دستور دادم که تولید باید در اولویت باشد و نباید دچار وقفه شود. وی با بیان اینکه ارزپاشی در بازار و خزانه خالی است، هردو غلط است، تأکید کرد: باید گذاشت که بازار در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دخیل باشد و نباید در اتاق دربسته تصمیم‌گیری کرد. وی گفت: باید ارتباط بین علم و دانشگاه تولید و بازار و اقتصاد و دیپلماسی باید ایجاد شود. رئیسی ضمن انتقاد از سهم کشور در اقتصاد منطقه گفت: با همین کشورهای منطقه می‌توانیم با کمک شما و دیپلماسی قوی رابطه خوبی داشته باشیم و بهترین صادرات را انجام دهیم باید نظام دیپلماسی ما با بازار در ارتباط باشد. این کاندیدای انتخابات با بیان اینکه نباید طوری عمل کنیم که یک روز جوجه‌‌ها زنده زنده کشته نشوند و یک روز مردم در صف مرغ باشند، گفت: باید مدیریت صورت گیرد اگر درست مدیریت شود امکانات و ذخایر کشور امکان حل مسئله را دارد. شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، در این نشست طی سخنانی ضمن قدردانی از تغییر رویکرد موثر قوه قضائیه در قبال فعالان اقتصادی و بخش تولید گفت: این تغییر رویکرد توانست اثرات قابل توجهی را بر مشکلات تولید داشته باشد. وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور یادآور شد: طول 10 سال گذشته رشد اقتصادی ما تقریباً صفر بوده است و به همین دلیل با تورم و وضعیت درآمدی نامناسب اقشار مختلف روبه‌رو بوده ایم. در این شرایط طبقه متوسط تجزیه شد و طبقه ضعیف افزایش یافت.


دولتی در اندیشه خنثی کردن تحریم ها
قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری که شعار دولتش را «‌سلام‌» اعلام کرده است، گفت: باید تمام روابط دولتی و اقتصادی را در یک اتاق شیشه‌ای و جلوی اصحاب رسانه و مردم ایران قرار دهیم.
قاضی‌زاده هاشمی دیروز در نشست خبری‌، طی سخنانی با بیان اینکه امیدوارم اولین دولت پس از گام دوم انقلاب دولتی تحولی در مسیر پیشرفت ایران باشد، گفت: دولت سلام به عزم ملت ایران سلام می‌کند تا بتوانیم با همت و همراهی همگانی نقاط قوت را تقویت کرده و نقاط ضعف را برطرف کنیم. با مشارکت جوانانی که آرمان و آرزو دارند، تحصیلکرده‌اند و برای اداره کشور برنامه دارند و همچنین استفاده از تجارت جهانی با یک رویکرد جدید را آغاز کند. نه اینکه صرفاً اشخاصی بروند و افراد دیگری جایگزین آنها شوند بلکه شاهد تغییر رویکرد‌‌ها باشیم. قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه دوران اشک‌‌‌ها و لبخندهای صوری گذشته است، گفت: در دوره‌های گذشته بعضا با کار کردن بر روی احساسات مردم جلب رأی می‌شد ولی امیدوارم پس از چهل سال به این پختگی رسیده باشیم که بر اساس برنامه‌های واقعی وارد صحنه شویم. امیدواریم جوانان نخبه وارد میدان شوند و ما به جای آنکه با احساسات مردم بازی کنیم، رقابت برنامه‌‌‌ها شکل بگیرد. همچنین امیدواریم دیگر شاهد رفیق‌بازی و دولت رفیق‌باز نباشیم و شایستگان کشور را در دست بگیرند.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دولت سلام همه تحریم‌‌‌ها را خنثی خواهد کرد. ما ملت بزرگ و قدرتمند هستیم و دوستان بسیار خوبی در دنیا داریم. اگر روابط خوبی با دوستان و برادران ما برقرار شود و دوستان ما اطمینان خاطر کسب کنند که دوستی ما واقعی است نه مقطعی. وی اضافه کرد: باید سلاح اقتصادی را قوی و برنده کنیم چون وجود یک نوع دفاع کافی نیست خیلی از کشور‌‌ها بودند که دارای قدرت نظامی بودند ولی از آنجا که در حوزه اقتصادی و اجتماعی ضعیف بودند مجبور شدند از قدرت نظامی خود نیز صرف‌نظر کنند باید تمام روابط دولتی و اقتصادی را در یک اتاق شیشه‌ای و جلوی اصحاب رسانه و ملت ایران قرار دهیم. قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: موضع ما انفعالی نیست؛ تا جایی که می‌توانیم باید همکاری‌های اقتصادی با همسایگان را گسترش دهیم. وی در خصوص کنکور نیز گفت: در حوزه کنکور قصد به هم زدن ساختارهای فعلی را داریم و مافیای کنونی را از بین خواهیم برد.
قاضی‌زاده درباره احتمال کناره‌گیری از کاندیداتوری به نفع آیت‌الله رئیسی گفت: اولا این را بگویم که من قرار نیست جهانگیری‌طور در انتخابات شرکت کنم، البته این مسئله توهین به آیت‌الله رئیسی است چرا که این احساس ایجاد می‌شود که برای کمک به ایشان وارد صحنه شدم. اما به هر صورت در مورد آینده از الان نمی‌توانم تضمین بدهم اما ممکن است زمانی مطرح شود که جبهه انقلاب مطرح است و در این رابطه باید اقدامی انجام داد. در این شرایط با دوستان مشورت می‌کنیم و تصمیم‌گیری لازم را انجام می‌دهیم، اما الان هنوز چنین شرایطی ایجاد نشده است.

باید مردم‌سالاری اقتصادی را احیا کنیم
باید مردم‌سالاری اقتصادی را احیا کنیم و کشور را از شر تبعیض و فقر نجات دهیم آمده ام تا دولت مردم را تشکیل دهم و رئیس‌جمهور همه شما باشم نه یک جناح خاص.
محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ملت بزرگ ایران، برای ساختن آینده‌ای روشن و آرام و کشوری جذاب در جهان، با تمسک به خون همرزمان شهیدم و تمام شهدای تاریخ این مرز و بوم که پاسدار این میراث بوده اند، با شما پیمان می‌بندم که تمام تلاش خویش را در جهت احیای اقتصاد و خروج کشور از دور باطل مدیریت ناکارآمد به کار گیرم. »وی همچنین عنوان کرده است: «نگهبانان دائمی ایران و انقلاب، مردمند. مردم سالاری به معنای احساس مثبت ملت به صندوق رأی و انتخابات است. در کنار آن، باید مردم‌سالاری اقتصادی را احیا کنیم و کشور را از شر تبعیض و فقر نجات دهیم. آمده ام تا دولت مردم را تشکیل دهم و رئیس‌جمهور همه شما باشم نه یک جناح خاص. »‌رضایی خاطرنشان کرد: «ملت بزرگ‌ ایران شاهدند که بیش از 20 سال است درباره معیشت مردم و آینده اقتصاد ایران هشدار می‌دهم. در تدوین و ابلاغ سیاست‌های اقتصادی کشور مشاوره دادم. دولت‌‌ها کاری نکردند. اینبار آمده ام تا با کنار گذاشتن هر ملاحظه ای، با اراده یکایک شما ملت ایران، اقتصاد و معیشت مردم را نجات دهیم.»

دغدغه اقتصاد و معیشت مردم دارم
عبدالناصر همتی هم گفت: من می‌خواهم صدای بخش اعظم خاموش مردم باشم که به وضعیت موجود اعتراض دارند و مطمئن هستم که می‌شود مشکلات مردم را حل کرد.
همتی‌ طی گفت‌وگویی با سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دغدغه اصلی من اقتصاد کشور و معیشت مردم است، اظهار کرد: شرایط اقتصادی مردم اصلأ خوب نیست و من معتقدم می‌شود این مسائل را حل کرد. وی افزود: برای اقتصاد برنامه دارم و مطمئنم که قابل تحقق است و حتماً با یک تعامل جدی، عقلانیت درست و کارآمدی دولت می‌توانیم به آن برسیم.
همتی با تأکید بر اینکه من به عنوان یک صدای سوم آمدم، گفت: من می‌خواهم صدای بخش اعظم خاموش مردم باشم که به وضعیت موجود اعتراض دارند و مطمئن هستم که می‌شود مشکلات مردم را حل کرد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به لزوم داشتن تعامل برای انجام امور اظهار کرد: با تعامل کارهای بسیاری می‌توان انجام داد من مطمئنم از داخل خانه تا کل دنیا با تعامل می‌توان مشکلات بسیاری را حل کرد. همتی یادآور شد: یکی از دلایل ناموفقیت ما در اقتصاد همین نداشتن تعامل لازم چه در بین مردم چه در میان نیروهای سیاسی و چه در بین نهادهای مختلف و چه در ارتباط با کشورهای مختلف داشتیم و می‌شود بسیار سریع اقتصاد کشور را جمع و جور کرد.

خواسته اصلی مردم از نگاه جلیلی
سعید جلیلی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در اظهارنظری می‌گوید: برای پاسخ درست به چهار موضوع اصلی اشتغال، گرانی، مسکن و مبارزه با تحریم‌ها که خواسته تقریباً همه مردم است باید برنامه جدی داشته باشیم.
او می‌گوید کارشناسان دولت سایه از سال 97 بر روی طرحی در حوزه یارانه‌های انرژی کار کردند که استقبال مردم را به همراه داشته است. وی که عنوان طرح خود را « وان» گذاشته، می‌گوید این طرح در سال 98 نیز به سران قوا ارائه شد.
نامزدهای انتخابات باید مواضعشان را نسبت به چنین طرح‌های عملیاتی بیان کنند. وی افزود در کنار برخی از طرح‌های اساسی و زیربنایی مانبر که باید پیگیری شود، طرح‌هایی هم هست که می‌شود از همین امروز شروع کرد و مردم اثراتش را به سرعت ببینند.
او معتقد است دولت باید برنامه‌هایی را دنبال کند که اولاً عدالت را افزایش دهد، ثانیاً اصلاح الگوی مصرف را در پی داشته باشد و ثالثاً موجب بهبود معیشت خانوارها شود. باید مردم احساس کنند که از اجرای طرح‌های مربوطه نه تنها ضرر نمی‌کنند،‌بلکه منتفع می‌شوند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
asghar
|
Canada
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
0
0
با سلام وصبح بخیر . به امید خدا به فال نیک میگیریم تا اینده خوبی داشته باشیم انشالاه .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار